وفاداری گردشگران به مقصدی ناامن!
تین نیوز| مهمترین منبع درآمدی کشور ترکیه از سوی گردشگرانی است که در فصول مختلف سال به این سرزمین سفر میکنند. البته ترکیه در سال و ماههای اخیر تبدیل به مقصدی ناامن برای سفر بدل شده که مسئولان و مرزبانان آن نیز رفتارهای مناسبی با گردشگران ندارند.
بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سیدجلال ابراهیمی، دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، سفر گردشگران به این کشور در امسال ۲۵ درصد کاهش یافته است. بیشتر گردشگرانی که از سفر به این کشور منصرف شدهاند، گردشگران اروپایی بودهاند. این کشور اگرچه در سالهای گذشته یکی از مقاصد جذاب گردشگری بوده، اما بر اساس تحلیل کارشناسان گردشگری زمانی که حوادث تروریستی و خطرناک در کشوری به طور مداوم تکرار شود این کشور گردشگران خود را از دست داده و دیگر از فهرست مقصد سفر بسیاری از گردشگران خارجی حذف میشود.
کشورهایی که رفتارهای نژادپرستانه و غیرمحترمانه با گردشگران داشته باشند گردشگران خود را از دست میدهند.
شرط اصلی جذب گردشگر برخورد مناسب و شایسته با آنها است و آموزشهای بسیاری در این زمینه برای نیرویانسانی وابسته به گردشگری برگزار میشوند.
ترکها این موارد را حداقل در قبال گردشگران ایرانی رعایت نمیکنند و مسئولان، مدیران، کارشناسان و فعالان گردشگری معتقدند ایرانیها دیگر نباید به ترکیه سفر کنند.
مرزهایی برای توهین به اعتبار ایران!
مدیران گردشگری کشور سفارش و تاکید میکنند ایرانیها به مقاصد ناامنی مانند ترکیه سفر نکنند. آنها همچنین از بدرفتاریهای مسئولان ترکیه با گردشگران ایرانی در مرزهای این کشور اظهار نارضایتی کرده و تلاش میکنند از تداوم چنین رفتارهایی جلوگیری کنند.
مرتضی رحمانیموحد، معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گفت: گزارشهایی از بدرفتاری با گردشگران ایرانی در مرزهای ترکیه وجود دارد. این برخوردها شامل بیادبی و بیاحترامی به مسافران و رانندگان ایرانی میشود. برای ما راننده و گردشگر فرقی نمیکند، چون براساس تعاریف بینالمللی هر شخصی که به کشور دیگری وارد میشود، معنای گردشگر دارد. به هر حال رانندهها هم ارز وارد ترکیه میکنند.
او درباره بازگرداندن (دیپورت) اتباع ایرانی از مرزهای ترکیه تحتتاثیر این بدرفتاریها، گفت: بازگشت مسافر نداشتیم، اما از نمایندگیهای ایران در مرز بازرگان، گزارشهای رسمی درباره این بدرفتاریها دارم. آنها زودتر تلفنی ما را در جریان قرار دادند تا سریعتر پیگیر شویم و از ادامه این رفتارها جلوگیری کنیم. به ظاهر این بدرفتاریها سابقه هم داشته است.
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: این اتفاق در مرز ما نمیتواند رخ دهد و ما در چنین شرایطی نمیتوانیم اجازه دهیم جریان عادی گردشگری ادامه پیدا کند. به ترکها و سفیرشان در ایران از طریق وزارت خارجه، این برخوردها گزارش و مراتب اعتراض رسمی ایران اعلام شده است.
وی ادامه داد: ترکیه هنوز زیر چتر ناامنی است. وقوع هر اتفاقی در این کشور پیشبینی میشود، برای همین به دفاتر خدمات مسافرتی به طور رسمی اعلام شده، مسئولیت حفظ جان مسافران در سفر به این کشور، با خودشان است. این موضوع حتی در قرارداد مسافر و آژانس یادآوری شده است.
رحمانیموحد تصریح کرد: به عنوان یک مقام مسئول باید این نکته را به مسافران ایرانی تاکید کنیم که در ترکیه، فضای امنی وجود ندارد و ایرانی هدف تخریب، ناامنی و آسیب است، یعنی سفر به این کشور به منزله خطر است.
ما این پیام را به طور رسمی بارها از طریق منابع مختلف اعلام کردهایم، اما به احترام روابط همسایگی، خیلی در زمینههای ساختاری و اجرایی وارد نمیشویم، اما توصیههایمان به این سمت است.
او گفت: توصیه ما به مردم این است که مکانهای امنتری را برای سفر انتخاب کنند، به ویژه در شرایط جاری، اگر اوضاع بهتر شود تعریف جدیدتر را اعلام میکنیم.
وی افزود: ما به روابط سیاسی کاری نداریم، از جایگاه حوزه تخصصی خود تاکید میکنیم؛ «امنیت» شرط لازم و کافی گردشگری است، وقتی امنیت نباشد مجبورم به گردشگرمان اطلاعات لازم را بدهم که ممکن است از این سفر استفاده کامل را نبرند و اتفاقاتی رخ دهد، آنها باید آگاه باشند، بنابراین پیشنهاد میشود به مقاصد دیگری بروند. نمیگوییم خارج نروند، مقاصد دیگر را جایگزین ترکیه کنند.
رحمانیموحد درباره وضعیت سایر مرزهای زمینی اظهار کرد: فعالترین مرززمینی و پرترددترین آنها بازرگان (در ایران) و گوربولاغ (در ترکیه) است که سنگینترین گزارشها به این مرز مربوط میشود و در سایر مرزها چنین گزارشهایی دریافت نشده است.
فرهنگ همسان با آسیای شرقی
به عقیده فعالان گردشگری ایرانیها علاقهای ندارند مقاصد جدید گردشگری را کشف کنند، با مردم جدید آشنا شوند، چیزهای تازه بیاموزند و از ذات سفر که کشف کردن و جستوجو کردن است به دور هستند. ایرانیها سفر میکنند تا فکر نکنند، استراحت کنند و از مشغله کاری به دور باشند.
به همین دلیل به مقاصد قدیمی همچنان سفر میکنند هرچند شرایط ناامن و نامناسبی برای سفر کردن داشته باشند.
حمید خلیلیپناه، فعال گردشگری به «گسترش تجارت» گفت: به طور کلی ایرانیان علاقهای ندارند چیزهای تازه بیاموزند و از مکانهای جدید دیدن کنند، آنها سفر میکنند تا یکی از مقاصد گردشگری را در فهرست خود علامت بزنند، در آنجا عکس بگیرند و در شبکههای مجازی منتشر کنند یا به دوستان خود نشان دهند و بگویند که این مقصد را از نزدیک دیدهاند.
او افزود: ایرانیها سفر میکنند به این هدف که به دیگران نشان دهند منحصر به فرد هستند. به طور کلی فرهنگ ایرانیها با مردم آسیای شرقی همسان بوده و آنها هم فقط دوست دارند بگویند به یک مقصد گردشگری رفتهاند و علاقهای به آموختن چیز تازه ندارند.
خلیلیپناه بیان کرد: اکنون بسیاری از گردشگران ایرانی به گرجستان و جمهوری آذربایجان نیز سفر میکنند چراکه در این مقاصد نیز با هزینه اندک میتوانند از امکانات مناسب بهره ببرند و اکنون تقاضا برای سفر به این کشورها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی با اشاره به مزایای ترکیه نسبت به دیگر مقاصد گردشگری جدید عنوان کرد: مردم در ترکیه میتوانند به راحتی و بدون نیاز به برنامهریزی و فکر کردن از امکانات مناسب بهره ببرند. تورها و هتلهای ترکیه تمامی امکانات تفریحی را برای ایرانیان فراهم کرده است و نیازی به فکر کردن ندارند.
تصویر جذاب و تو خالی از ترکیه
این کارشناس گردشگری در ادامه درباره تاثیر رسانهها به ویژه سریالهای ترکی که این روزها در ایران رواج یافته، بیان کرد: به طور کلی سفر به ترکیه از ۱۵ سال پیش رواج یافته بود، اما سریالهای ترکی نیز به دلیل فضای لاکچری که از این کشور به تصویر میکشند و جاذبههای گردشگری این کشور را نشان میدهند هم بر جذب گردشگران ایرانی تاثیرگذار بوده است.
او تاکید کرد: اکنون هزینههای سفر به ترکیه نیز برای گردشگران ایرانی مشکل شده و برای یک خانواده ۴نفری حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.
خلیلیپناه درباره چگونگی جذب گردشگران ایرانی به مقاصد داخلی اظهار کرد: مردم باید برای سفرهای داخلی برنامهریزی کنند و بسیاری از مقاصد گردشگری داخلی را نیز نمیشناسند.
به طور کلی برای ایرانیها برنامهریزی سفر بسیار مشکل است. به همین دلیل ترجیح میدهند به مقاصدی که در گذشته نیز به آنها سفر داشتهاند، با آن آشنایی دارند و اطلاعات کافی درباره آنها دارند سفر کنند. به همین دلیل بسیاری از ایرانیها سالهای سال پشت هم به شمال سفر کرده یا هرسال به ترکیه میروند.
او افزود: اکنون استانبول مقصد ناامنی است. استانبول را نمیتوان کنترل کرد چراکه مردم ۷۲ کشور در آن زندگی میکنند و مکان شلوغی است که پلیس هم قادر به کنترل آن نیست.
از سویی دیگر آنتالیا منطقهای سردسیر بوده و تنها ۴ ماه از سال شرایط جوی آن مناسب حضور گردشگران بوده و به همین دلیل سفر به این شهر نسبت به استانبول گرانتر است. اکنون متوسط نرخ سفر به آنتالیا ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و هزینه سفر به استانبول نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
این فعال گردشگری درباره دلایل گرایش ایرانیها به تورهای ترکیه نسبت به تورهای داخلی کشور گفت: برخی از تورهای گردشگری داخلی هزینههای بالایی دارند. برای جذب گردشگران داخلی باید هزینههای سفر داخلی را کاهش داد.
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همگرایی با بخش خصوصی میتواند تورهای ارزانتری ایجاد کرده و مردم را تشویق به سفرهای داخلی کند.
بیشتر مردم ایران چند مقصد گردشگری بیشتر نمیشناسند و تمایل به سفر به اصفهان، شیراز، شمال و مشهد دارند و علاقهای به سفر به مقاصد جدید داخلی و یا خارجی ندارند، اما ذات سفر کردن جستوجو کردن است. خلیلیپناه گفت: اکنون با گسترش شبکههای مجازی اطلاعات بسیاری درباره مقصدهای جدید گردشگری در داخل کشور منشتر شده که گرایش مردم را به سفرهای داخلی همواره افزایش میدهد.
برای جذب گردشگران داخلی به مقاصد کشور، اطلاعرسانی کنید
به گفته کارشناسان تبلیغات به تنهایی برای جذب گردشگران ایرانی به مقاصد داخلی کافی نبوده و باید به طور کامل درباره آنها اطلاعرسانی شود. گردشگران ایرانی نیاز به اطلاعرسانی کافی داشته و تنها با تبلیغات به مقصدهای جدید و کمتر شناخته شده کشور سفر نمیکنند.
اشکان بروج، کارشناس گردشگری به «گسترش تجارت» گفت: به طور کلی رفتار ایرانیها قابل پیشبینی نیست. در بسیاری از مواقع بر اساس پیشبینیها یا شرایط موجود تصور میکنید ایرانیها دیگر به ترکیه نخواهند رفت، اما میبینید که میروند و اهمیت چندانی نمیدهند. بروج در ادامه بیان کرد: میتوان سفر ایرانیها به ترکیه را به قدرت ریسک بالای آنها ربط داد. البته آمار سفر مردم کشورمان کاهشیافته، اما پیشبینی ما بسیار بیشتر از اینها بود و مشاهده میشود که همچنان تورهای ترکیه برقرار است. بسیاری از گردشگران ایرانی نیز بارها به ترکیه سفر
کردهاند و بازهم همین الگو را تکرار میکنند.
وی با اشاره به اینکه سفر به ترکیه برای بسیاری از گردشگران ایرانی تبدیل به عادت شده، اظهار کرد: ایرانیها از یک طرف قدرت ریسکپذیری بالایی نداشته و به مقاصد جدید گردشگری سفر نمیکنند، ازسوی دیگر قدرت ریسکپذیری بالایی دارند و با وجود تمام خطراتی که در ترکیه وجود دارد بازهم به آن سفر میکنند.
افزایش استقبال از تورهای داخلی
این کارشناس گردشگری با اشاره به افزایش گرایش گردشگران ایرانی به تورهای داخلی گفت: امسال استقبال خوبی از تورهای داخلی شده، اما به هر روی دلایل بسیاری برای علاقه بیشتر ایرانیها به سفرهای خارجی وجود دارد. نخست آنکه تورهای داخلی کشور گران هستند، همچنین بسیاری از آزادیهایی که در ترکیه و دیگر کشورها وجود دارد در تورهای داخلی کشور وجود ندارد. او درباره مقاصد کمتر شناخته شده و کمرونقتر گردشگری ایرانی که جاذبهها و ظرفیتهای بسیاری دارند، اظهار کرد: چند نفر ایرانی را میشناسید که به مقصد ناشناخته داخلی سفر کند؟ به عنوان نمونه عده بسیار کمی از
ایرانیان به استان ایلام یا سیستان و بلوچستان سفر میکنند.
بروج با اشاره به نبود اطلاعرسانی مناسب درباره مقاصد گردشگری ایرانی تاکید کرد: تنها تبلیغات درباره مقصدهای گردشگری داخلی کافی نبوده و باید درباره آنها اطلاعرسانی مناسبی نیز انجام شود. با گفتن اینکه استان آذربایجان مقصد زیبایی است گردشگران به آن سو سرازیر نمیشوند، بلکه باید گردشگران را با افزایش آگاهی درباره مقصدهای گردشگری و ارائه اطلاعات مناسب به مقصدهای گردشگری کشور هدایت کنیم. او گفت: مردم میدانند که مقصدهای گردشگری بسیار زیبایی در کشور وجود دارد، اما چگونه باید به آن مقصدها سفر کنند؟ چه امکاناتی در آنها وجود دارد؟ کجا باید اقامت کنند؟ چگونه
میتوانند از دیدنیهای مقصد مورد نظر بازدید کنند؟ چقدر هزینه نیاز دارد؟ هتلها چگونه هستند و بسیاری پرسشهای دیگر ذهن گردشگران را درگیر کرده که نیاز به اطلاعرسانی، فرهنگسازی و تبلیغات رسانهها دارد.
سخن پایانی
برای سفر نکردن به ترکیه هزاران دلیل وجود دارد، اما اگر ایرانیها تنها یک دلیل برای سفر به این کشور پیدا کنند همان بهانه خوبی میشود تا به جای بازدید از هزاران مقصد جذاب گردشگری در داخل کشور یا مقاصد ناشناخته خارجی، ترکیه را برای سفر کردن انتخاب کنند. در این بین پرسش آن است که آیا مردم ترکیه تا این حد به کشور خود وفادار هستند یا خیر؟