◄ تاثیر افزایش بهای سوخت بر اقتصاد کشور، تورمزاست / سهم حمل و نقل از طرح ۱۰ هزار میلیاردی یارانه ها صفر است
تین نیوز | رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران گفت: سهم حمل و نقل از محل 10 هزار میلیارد تومانی یارانه ها در فاز دوم هدفمندی یارانه ها هیچ است و دوباره بار خورد را بر روی تولید خواهد انداخت.
مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، با اشاره به سهم فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر حوزه حمل و نقل که دولت بر روی آن تاکید دارد، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس برای تخصیص 10 هزار میلیارد تومان به بخش های خصوصی بهداشت، درمان و تولید، سهمی برای حمل و نقل قائل نشده اند.
وی افزود: لذا حمل و نقل می تواند بار خود را به دوش بخش تولید قرار دهد؛ به طوری که با افزایش قیمت کالا قیمت جابجایی آن نیز بالا خواهد رفت.
این فعال حوزه حمل و نقل بیان داشت: افزایش قیمت گازوئیل به لیتری 500 تومان تاثیر تورم زا بر اقتصاد کشور دارد و اینکه دولت بخواهد از منابع مختلف، مخارج حوزه های مختلف را تامین کند نادرست است.
دانشمند با اشاره به حجم کامیون های فرسوده کشور و میزان مصرف سوخت توسط آنها گفت: کامیون ها در 100 کیلومتر 55 لیتر سوخت مصرف می کنند و نوسازی آنها به یورو 4 مصرف سوخت را 30 لیتر در مسافت مشابه می رساند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کامیونی با پیمایش 100 هزار کیلومتر در سال به طور میانگین 25 هزار لیتر سوخت مصرف می کند که برابر با 12 میلیون و 500 هزار تومان است که در اصل هدر می رود. همچنین در شرایط بین المللی و با احتساب نرخ 1 دلار برای هر لیتر معادل 25 هزار دلار سوخت مصرف خواهد شد.
عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران با بیان اینکه "نمی خواهیم که دولت از طریق یارانه ها پول نقد در جیب شرکت های حمل و نقلی قرار دهد" تاکید کرد: طبق ماده 163 قانون پنجم توسعه اجازه ورود کامیون اروپایی نو را به کشور صادر نماید.
دانشمند در پایان یادآور شد: تجربه در ایران نشان داده است که افزایش قیمت حامل های سوخت به ویژه گازوئیل و بنزین بر افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی، دستمزد راننده و حتی کارواش نیز تاثیر می گذارد
طبق بیانات مدیرعامل راه آهن و همینطور رئیس سازمان حمل و نقل جاده ای مباغلی از هدفمندی برای نوسازی ناوگان اختصاص خواهد یافت
جناب آقاى کارشناس اقتصادى میشه بفرمایید این کار کى و چه زمان شروع خواهد شد؟؟؟؟