بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
رانندگان و مالکان اتوبوس مطرح کردند:

◄ محاسبه حقوق رانندگان اتوبوس با نرخ 2 سال پیش با وجود افزایش چشمگیر هزینه ها

یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای مسافری از افزایش ناگهانی و عجیب تعرفه معاینات کارت سلامت و دیگر هزینه های رانندگان حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان اتوبوس مسافری خبر داد و گفت که با این وجود حقوق رانندگان اتوبوس با نرخ های سال 1400 و 1401 محاسبه می شود.

تین نیوز |

یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای مسافری از افزایش ناگهانی و عجیب تعرفه معاینات کارت سلامت و دیگر هزینه های رانندگان حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان اتوبوس مسافری خبر داد و گفت که با این وجود حقوق رانندگان اتوبوس با نرخ های سال 1400 و 1401 محاسبه می شود.

به گزارش تین نیوز ، احسان روشن روز رئیس کانون رانندگان حمل و نقل جاده‌ ای بخش مسافر استان فارس در این زمینه گفت: در سکوت کامل و بسیار بی سر و صدا، طی مدت زمان کوتاهی مراکز طب کار نسبت به افزایش عجیب و غریب تعرفه معاینات کارت سلامت رانندگان اقدام کرده اند.

بیشتر بخوانید:

میزان افزایش کرایه حمل مسافر توهین به صنف و تمسخر آمیز است

 وی افزود: سازمان تامین اجتماعی هم که به صورت عادی و سالانه نزدیک به 50 درصد نسبت به افزایش حق بیمه اقدام می کند و بدین ترتیب به نظر می رسد تورم شامل تمام بخش های کشور می‌شود جز رانندگان و دارندگان ناوگان و بخش حمل و نقل جاده‌ای مسافر.

بیشتر بخوانید:

این فعال صنفی با تاکید بر این که به دلیل عدم افزایش نرخ بلیت، حقوق رانندگان هم بدون تغییر مانده است و دارندگان ناوگان با این وضعیت امکان افزایش دستمزد را ندارند، عنوان کرد: مگر نه اینکه رانندگان هم جزو همین مردم هستند و در این کشور زندگی می‌کنند؟؟!! اجاره بهای محل سکونت 100 درصد افزایش.. محصولات غذایی افزایش چشمگیر.. مخارج تحصیل فرزندان و به طور کلی هزینه های سرسام آور زندگی، ولی حقوق رانندگان با نرخ های سال 1400 و 1401 محاسبه می گردد.

روشن روز خاطرنشان کرد: دارندگان ناوگان هم با توجه به شرایط اقتصادی و  تورم موجود از نظر  نگهداری، تعمیرات و تامین قطعات ناوگان دیگر نا و رمقی نداشته و عملا کسی رغبتی به سرمایه گذاری در این بخش ندارد.

وی گفت: قیمت خرید اتوبوس هم در سایه خواب و غفلت مسئولان امر و به لطف دلالان در حال نزدیک شدن به قیمت هواپیماست.

این فعال صنفی خطاب به مسئولان مرتبط افزود: رانندگان و مالکان اتوبوس با جان و مال خود در حال خدمت رسانی به مردم هستند و در طی 8 سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، اربعین ها، نوروزها، صنعت مهم گردشگری و... به این مردم و مرز و بوم خدمت کرده اند، کارد به استخوان رسیده، لطفا حمایت کنید، کمک کنید، همراه باشید.

او عنوان کرد: از ابتدای سال کلیه بخش ها افزایش نرخ داشته اند، بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور هم از ابتدای سال 1402خیره به افق، منتظر تصمیم شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و ستاد تنظیم بازار در مورد افزایش نرخ بلیت است، 2 ماه از سال گذشت اما حقوق و دستمزد رانندگان بدون تغییر ماند و دارندگان ناوگان هم در حال فرار از این مکافات و فروش ناوگان یا ورود به چرخه سرویس شرکت ها و کارخانجات هستند.

گزارش خبرنگار تین نیوز حاکی است، عدم افزایش حقوق رانندگان اتوبوس بین شهری در حالی است که سبد معیشت خانوار افزایش چشمگیری داشته و حتی طبق محاسباتی که پیش از عید از سوی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار صورت گرفته به ماهی 18 میلیون رسیده است. اگرچه با وجود این محاسبه و با وجود تورم بالای کشور، شورای عالی کار در نهایت رقم درخواستی نمایندگان کارگران برای دستمزد سال 1402 را مصوب نکرد  و حقوق کارگران در نهایت به 8.5 میلیون تومان رسید، اما با توجه به اظهارات مقام صنفی استان فارس، به نظر می رسد حتی این افزایش حقوق ناچیز  حقوق کارگران نیز برای رانندگان اتوبوس اعمال نشده است و آنان هنوز دستمزد سال های 1400 و 1401 را دریافت می کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • طفرعظیمی مهر پاسخ

    تمام هزینه های مرتبط با حمل ونقل صددرصد وبیشتر افزایش قیمت داشته هزینه معاینه فنی کامیون سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۵ هزارتومان بوداکنون ۱۳۵ هزارتومان است .مخارج‌خورد وخوراک راننده روزانه بالای سیصدهزارتومان است ماهیانه هشت نه میلیون تومان هزینه شخص فرد راننده میشود چقدرحقوق باید بگیرد که توان اداره خانواده ومنزل وزندگی را کفاف دهد.

  • محسن رجبی رئیس انجمن صنفی رانندگان شهريار وملارد پاسخ

    باسلام خدمت کلیه فعالان جاده‌ای همیشه بیدار مخوصا
    مخصوصأ دارندگان و رانندگان بخش مسافر جاده‌ای در ادامه متن جناب آقای روشن روز از کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان فارس در رابطه با اینکه عنوان نمودن نمایندگان کارگری در شورای عالی کار در سال ۱۴۰۱ نرخ تورم با تایید کارشناسان‌ حقوق کارگران میبایست ۱۸ میلیون تومان باشد بله بسیاری از کارگران حقوق بالاتری هم دریافت مینمایند در طرق مختلف کارگران فنی و حرفه‌ای در مشاغل مختلف شرکتها کارخانجات کارگاها و غیره متأسفانه تعيين حقوق در شورای عالی کار هر ساله که مصوب میگردد این مصوبه ها کارگران ساده را در برمیگیرد لذا کارفرمایانی همچون صنف ما رانندگان پرداخت حقوق را همان مصوبه شورای عالی کار را اعمال مینمایند نه حق حرفه‌ای نه حق خواب یعنی خارج از شهر نه حق سرویس نه حق اضافه کاری نه حق تعطیلات رسمی نه حق لباس فرم نه حق ماموریت نه عیدی پاداش نه حق بن نه حق مسکن نه حق سنوات وووووو پرداخت نمیکنند در صورتیکه یک راننده حرفه‌ای وسایل نقلیه عمومی سنگین میباست ماهانه ۲۵ میلیون تومان حقوق دریافت نماید بجز مواردی که عرض نمودم اینگونه رانندگان در مجموع دارای استرسهای خاصی هستن به جهت داشتن مسؤلیت نگهداری امنیت جان و مال اموال عمومی هستن بخش مسافر دو چندان بخش بارکالا مسئولیت دارند لذا متأسفانه قوانین پرداخت حق وحقوق رانندگان زحمت این صنف اعمال نمیشود از سالی که سازمان راهداری برای رانندگان و ناوگان جاده ای کارت هوشمند را احداث نمود و سازمان تأمین اجتماعی نیز رانندگان دارای کارت هوشمند را برای بیمه پردازی رانندگان پذیرفت وتمدید هر ساله را باید به شعب مربوطه ارائه نمایند و پلیس راه کشور نیز برای صدور دفترچه کار رانندگی و تمدی سالانه را کارت هوشمند فعال را به دیگر مدارکهای مورد نیاز اضافه نمود وکارت سلامت طب کار انهم اضافه شد و دریافت تست عدم اعتیاد تمامی اینها سالانه‌ افزایس نرخ تعرفه دارند که امسال سال ۱۴۰۲ طب کار کارت سلامت نجومی افزایش داشته است تمامی این هزینه‌ها را باید رانندگان از جیب خودشان پرداخت کنند اگر سازمان راهداری خود را کارفرمای رانندگان میداند و کلیه دستورالعمل ها بخش نامه ها صادره را میبایست رانندگان و دارندگان اجرا نمایند پس چرا برای پرداخت حق وحقوق و کلیه متعلقات رانندگان را پرداخت نمیکند تمامی کارگران و غیره تلاش مینمایند که سوابق بیمه ای خودشان را جهت بازنشستگی ومستعمری تکمیل نمایند که در انتها حق سنوات را دریافت نمایند در پیری همان حق سنوات تا حدودی عسای دست باشد اما ما رانندگان از کلیه این حق وحقوق محروم هستیم انهایی که مدعی هستن نمایندگان کارگری درشورای عالی کار هستن اصلا در چه زمینه تجربه کارگری دارند و آنهایی که در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی هستن بعنوان نماینده کارگری تجربه کدام صنف کارگری را دارند متأسفانه از بخش حمل ونقل نماینده کارگری در اینگونه موارد تصمیم گیری نداریم میبایست فقط دو نفر از بخش حمل‌ونقل در شورای عالی کار حضور مستقیم داشته باشند و در هیات امنای تامین اجتماعی نیز به همین صورت یک نفر دو نفر نمیتواند در این تصمیم گیریهای مهم برای کل صنف کارگری کشور تصمیم بگیرند و یا نماینده کل صنوف مختلف باشند اگر از خود صنف حمل‌ونقل در اینگونه تصمیم گیریها حضور داشته باشند قطعأ برای حل مشگلات ورفع دیگر موارد که صنف فنی خاصی میباشد تلاش نمایند متأسفانه صنف رانندگان هیچگونه حامی ندارند و هیچگونه خمایتی نمیشوند انهایی بازنشسته میشوند تازه اول گرفتاری زندگی و معشیت شروع میشود حال چه کنم حال چه کنم بر سر زبان دارند اکثر فرزندان این قشر گرفتار همین بی مهری ها هستند اینهم بعرض برسانم از اول مهر ماه سال ۱۳۹۸ متقاضی دریافت کارت هوشمند رانندگی یکباره به ۱۵ درصد رسید در حال حاضر به دو الی سه درصد رسیده که
    این خودش یک خطر کمبود راننده در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده ای می باشد بدلیل حق بیمه ۲۷ درصد هزینه کارت سلامت هزینه عدم اعتیاد و غیره تمامی اینها میرسد بهمان عدم پرداخت حق وحقوق توسط مالکان و شرکت‌های مربوطه به رانندگان اصلی و کمکی مهماندان اتوبوس‌های برون شهری نیز در کل از بیمه سازمان تامین اجتماعی محروم میباشند و بهانه مدیران شرکتها و کارفرماها هر ساله اینست که افزایش کرایه نسبت به تورم واقعی هزینه های تعمیرات لوازم یدکی گرانتر از گران گرانی لاستیک روغن افزایش بیمه ثالث بدنه و غیره مشگلات سال به سال ماه به ماه روز بروز افزایش نجومی دارد بدون اینکه یک مورد برطرف شود یا رسیدگی شود هیچ نهادی هیچ سازمانی خودرا مسؤلیت رسیدگی به این کوه عظیم انباشده در بخش حمل‌ونقل نمیداند
    انشاءالله که مسئولین مرتبط ودولت محترم فکر اساسی برای درمان بخش حمل‌ونقل بنمایند انشاءالله

  • ح ع پاسخ

    حال روزگار الان ملت ایران که در آن گرفتار است چاهی است که خود کنده ایم و خود کرده را تدبیر نیست

  • ناشناس پاسخ

    بی‌رحم‌ترین ظالم این مملکت برا راننده‌ها تامین اجتماعی شده

  • محمد رضا کجینه باف پاسخ

    با عرض سلام ممنون از این که به مشکلات بخش حمل ونقل مسافر نگاه ویژه می کنید همچنان ادامه دهید شاید صدای این قشر زحمت کش وخسته ورشکسته به گوش کر مسئولین برسد درود بر شما

  • جواد پاسخ

    کی میگه کرایه ها زیاد نشده دوبرابر شده