بازدید سایت : ۶۱۳۵۳

وقتی جاده مرگ به بزرگراه تبدیل می‌شود

جاده ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر در از جمله مسیرهای حادثه‌خیز آذربایجان‌شرقی و معروف به «جاده مرگ» می باشد که با اهتمام دولت تدبیر و امید در نقطه پایانی تبدیل شدن به بزرگراه قرار دارد.

وقتی جاده مرگ به بزرگراه تبدیل می‌شود
تین نیوز |

جاده ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر در از جمله مسیرهای حادثه‌خیز آذربایجان‌شرقی و معروف به «جاده مرگ» می باشد که با اهتمام دولت تدبیر و امید در نقطه پایانی تبدیل شدن به بزرگراه قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جاده تبریز - اهر، نام راه دسترسی به جغرافیای بزرگ و پرجمعیت ارسباران در امتداد شرق به شمال شرق آذربایجان شرقی است که امروز بیش از ۱۰ درصد جمعیت چهار میلیون نفری استان را در خود جا داده است.

منطقه ارسباران آذربایجان شرقی به مرکزیت شهرستان اهر که جاده ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر، دسترسی آسان و امن به قلب آن را میسر می کند، به دلیل همجواری با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از نظر ژئواستراتژیک نیز بسیار حائز اهمیت است.

این جاده تا چند سال گذشته حادثه خیزترین مسیر ارتباطی آذربایجان شرقی بود، به گونه ای که هر سال دهها نفر از هم وطنان مان به دلیل تصادفات جاده ای در آن جان خود را از دست داده و چند برابر آن نیز مصدوم می شدند.

کارشناسان می گویند که بزرگراه شدن جاده تبریز - اهر موجب کاهش بیش از ۷۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در این محور ارتباطی پرتردد می شود.

چهار خطه کردن بزرگراه اهر- تبریز از سال ۱۳۸۶ به کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز شده و مشاور اجرای این طرح، مهندسین مشاور راهبرد سنا و پیمانکاران آن شرکت های آذرپانیر، میر راه پارس، آذرپینار، پاریزیولارس، سدید پی پل، آذرقلعه، سامان محیط، ناورود، ارزه گستر و ایمن راه ایثار است.

تصویری از زیرسازی بخش باقیمانده بزرگراه تبریز - اهر 

بزرگراه اهر - تبریز حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد، عرض ۲ خطه احداثی آن ۱۱ متر است و برای ساخت آن آن ۷ دستگاه پل بزرگ و ۲۸۰ آبرو احداث می شود.

 اجرای پل دوم این بزرگراه با ۶ دهانه ۲۱ متری بر روی رودخانه اهر و در حدود یک کیلومتری ابتدای پروژه توسط شرکت «آذرپانیر» در آذر سال ۸۶ با اعتبار ۸ میلیارد و ۲۴۱ میلیون ریال آغاز شد و با صرف ۹ میلیارد و ۷۶۹ میلیون ریال به اتمام رسید و هم اکنون زیر ترافیک رفته است.

اجرای قطعه یک این بزرگراه از انتهای بلوار شهرستان اهر تا گردنه «گویجه بیل» به طول حدود ۱۹.۵ کیلومتر توسط شرکت «میر راه پارس» اواسط تیر سال ۱۳۸۷ با اعتبار ۵۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال آغاز شد و پس از صرف ۳۳ میلیارد و ۵۴۴ میلیون ریال در بهمن سال ۱۳۹۰ به دلیل مشکلات اعتباری و عدم تملک برخی از زمین های واقع در مسیر احداثی با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۵ درصد مشمول ماده ۴۸ شد و قرارداد با این شرکت خاتمه یافت.

ادامه اجرای این قطعه توسط شرکت «آذرپینار» از اوایل سال ۱۳۹۱ با اعتبار ۵۵ میلیارد و ۴۴۹ میلیون ریال و تمدید آن در اواسط تیر سال ۱۳۹۳ با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۲۵۳ میلیون ریال انجام شد و ۱۶.۵ کیلومتر آن پس از صرف ۶۹ میلیارد و ۱۷۱ میلیون ریال در سال ۱۳۹۱ و ۳ کیلومتر دیگر آن با صرف ۲۵ میلیارد و ۵۷۲ میلیون ریال در پاییز سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

اجرای لایه های اساس و آسفالت قطعه یک این بزرگراه توسط شرکت «پاریزیول ارس » در آبان سال ۱۳۹۰ با اعتبار ۵۳ میلیارد و ۷ میلیون ریال آغاز و از سوی این شرکت ۳۶ میلیارد و ۲۵۱ میلیون ریال برای این کار هزینه شد و ادامه آن را شرکت «سدید پی پل» با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال بر عهده گرفت و پس از صرف ۵۱ میلیارد و ۹۱۳ میلیون ریال از سوی این شرکت به بهره برداری رسید.

آسفالت ریزی در بخشی از بزرگراه تبریز - اهر 

اجرای محدوده گردنه گویجه بیل یعنی از انتهای قطعه یک بزرگراه اهر - تبریز تا ابتدای قطعه ۲ الف (کیلومتر ۱۹.۵ تا ۲۳ ) در تیر سال ۱۳۹۹ به شرکت توسعه منابع آب و انرژی تحویل زمین شده و این شرکت در حال تجهیز کارگاه است.

اجرای قطعه ۲ الف از انتهای گردنه گویجه بیل تا نرسیده به سه راهی «بیلوردی» ( کیلومتر ۲۳ تا ۳۳ ) به طول حدود ۱۰ کیلومتر توسط شرکت «آذر قلعه» در اوایل اسفند سال ۱۳۹۳ با اعتبار ۱۴۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال آغاز شد و با صرف ۱۷۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال از کیلومتر ۳۱ تا ۳۳ اواخر سال ۹۷ و از کیلومتر ۲۳ تا ۳۱ در پاییز سال ۹۸ بهره برداری شد.

قطعه ۲ ب از محل نرسیده به سه راهی بیلوردی تا سه راهی خواجه ( کیلومتر ۳۳ تا ۶۷.۵) بطول حدود ۳۴.۵ کیلومتر توسط شرکت «سامان محیط » از اوایل تیر سال ۱۳۹۴ با اعتبار ۷۰۵ میلیارد و ۶۷۳ میلیون ریال آغاز و با صرف ۳۹۰ میلیارد و ۱۶۲ در قالب قرارداد ۳ ساله کیلومتر ۶۰ تا ۶۷.۵  اواخر سال ۹۶ و کیلومترهای ۳۳ تا ۳۹ و ۵۷ تا ۶۰ اواخر سال ۹۷ و کیلومتر ۴۷.۵ تا ۵۷ در پائیز سال ۹۸ به بهره برداری رسیدند.

عملیات اجرایی قطعه ۳ از سه راهی خواجه تا سه راهی اهر ( کیلومتر ۶۷.۵ تا ۹۰ ) به طول حدود ۲۲.۵ کیلومتر توسط شرکت «ارزه گستر» در اوایل سال ۱۳۸۸ در قالب قرارداد ۳۰ ماهه با اعتبار ۱۲۷ میلیارد و ۶۷۵ میلیون ریال آغاز و ۱۴۱ میلیارد و ۷۲۱ میلیون ریال برای آن صرف شد و به منظور سرعت بخشی در کار، باقیمانده عملیات اجرایی این قطعه توسط شرکت «ناورود» در اوایل سال ۱۳۹۴ با اعتبار ۱۹۹ میلیارد و ۷۴۷ میلیون ریال در قالب قرارداد یک ساله آغاز و از سوی این شرکت برای اجرای آن ۲۱۱ میلیارد و ۷۶۵ میلیون ریال هزینه شد.

ادامه عملیات اجرایی این قطعه از سوی شرکت «ایمن راه ایثار» از پاییز سال ۹۷ با مبلغ قرارداد ۱۸ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال در قالب قرارداد ۹ ماهه آغاز و ۲۰ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال برای آن هزینه شد.

کیلومتر ۸۳ تا۹۰ قطعه ۳ اواخر سال ۹۲، کیلومتر ۸۱ تا ۸۳ پاییز ۹۴، کیلومتر ۶۷.۵ تا ۷۵.۵ پاییز سال ۹۶، کیلومتر ۷۵.۵ تا ۷۷ اواخر سال۹۷ و کیلومتر ۷۷ تا ۸۱ این بزرگراه تابستان سال ۹۸ به بهره برداری رسیدند.

بررسی داده های موجود درباره بزرگراه تبریز - اهر نشان می دهد که این طرح مهم راه سازی در آذربایجان شرقی بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.