بازدید سایت : ۳۸۳۶۵
به مناسبت افتتاح راه آهن سراسری

◄ راه آهن سراسری ایران؛ پروژه ای با کیفیت، دوام، زیبایی، کارآیی و منطق

به تحقیق، راه آهن سراسری کلاس بزرگی از شمال تا جنوب شامل بیشتر اقلیم ها و انواع توپوگرافی کشور برای آموزش مراحل تهیه و اجرای پروژه ها یا «ساختن و چگونه ساختن» با رعایت کیفیت، دوام، زیبایی، کارآیی و منطق بوده است.

راه آهن سراسری ایران؛ پروژه ای با کیفیت، دوام، زیبایی، کارآیی و منطق
تین نیوز |

محمد اسماعیل علیخانی:

به تحقیق، راه آهن سراسری کلاس بزرگی از شمال تا جنوب شامل بیشتر اقلیم ها و انواع توپوگرافی کشور برای آموزش مراحل تهیه و اجرای پروژه ها یا «ساختن و چگونه ساختن» با رعایت کیفیت، دوام، زیبایی، کارآیی و منطق بوده است.

 کمی قبل از اتمام این پروژه عظیم، مهندسان ایرانی کارآموخته، توسعه راه آهن را در درجهات شمال شرقی(گرمسار _ سمنان) شمال غربی(تهران - کرج - قزوین…) جنوب شرقی(قم - کاشان …)، خود بدون مشاور خارجی (با راهبری  واحدی که بعد اداره کل ساختمان نام گرفت)  آغاز و کار قطعات اول این محورها قبل از روشن شدن آتش جنگ خاتمه یافت و مورد بهره برداری قرار گرفت.

پس از افتتاح راه آهن سراسری در مهر ۱۳۱۷ پروانه اقامت کلیه کارکنان بیگانه شرکت های خارجی لغو و از آنها خواسته شد، خاک ایران را ترک کنند و فرزندان ایران زمین با شور و اشتیاق کارهای توسعه کشور ( شامل راه آهن، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و دوایر دولتی  بانک ها و….) را دنبال  می کردند. شوربختانه این شور و شوق دیر نپایید.

پس از اشغال ایران توسط ارتش، کشورهای بیگانه کار ساخت و ساز و توسعه ایران به خصوص راه آهن  هم متوقف و سال ها کشور دچار جنگ، توقع نابجای همسایه شمالی و فرقه بازی شد.

 جنگ جهانی  اول و  دوم  هر دو خسارات و صدمات قابل ملاحظه و جبران ناپذیری به جان و مال مردم وارد نمود. اما جنگ دوم   علاوه بر خسارت به مردم، به دلیل خسارت به زیربناهای نو ساخته و استهلاک قابل ملاحظه آنها، موجب توقف موتور توسعه و تعطیل اجباری احداث زیرساخت ها، تقلیل اشتغال و نرخ امید نسل جوان نوساخته، چپ و راست یا حیدری نعمتی شدن آنها،  جا خوش کردن و توقف بیش از انتظار همسابه شمالی شد که همه و همه دست به دست هم دادند و موجبات توقف توسعه کشور را برای یکی دو دهه فراهم نمودند.

بالا و پائین شدن آهنگ رشد در ایران جریانی دور از انتظار نیست. اما برای احتراز از طولانی شدن متن به همین مختصر اکتفا می کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.