◄ راه آهن سراسری ایران؛ پروژه ای با کیفیت، دوام، زیبایی، کارآیی و منطق
به تحقیق، راه آهن سراسری کلاس بزرگی از شمال تا جنوب شامل بیشتر اقلیم ها و انواع توپوگرافی کشور برای آموزش مراحل تهیه و اجرای پروژه ها یا «ساختن و چگونه ساختن» با رعایت کیفیت، دوام، زیبایی، کارآیی و منطق بوده است.
محمد اسمعیل علیخانی:
به تحقیق، راه آهن سراسری کلاس بزرگی از شمال تا جنوب شامل بیشتر اقلیم ها و انواع توپوگرافی کشور برای آموزش مراحل تهیه و اجرای پروژه ها یا «ساختن و چگونه ساختن» با رعایت کیفیت، دوام، زیبایی، کارآیی و منطق بوده است.
کمی قبل از اتمام این پروژه عظیم، مهندسان ایرانی کارآموخته، توسعه راه آهن را در درجهات شمال شرقی(گرمسار _ سمنان) شمال غربی(تهران - کرج - قزوین…) جنوب شرقی(قم - کاشان …)، خود بدون مشاور خارجی (با راهبری واحدی که بعد اداره کل ساختمان نام گرفت) آغاز و کار قطعات اول این محورها قبل از روشن شدن آتش جنگ خاتمه یافت و مورد بهره برداری قرار گرفت.
پس از افتتاح راه آهن سراسری در مهر ۱۳۱۷ پروانه اقامت کلیه کارکنان بیگانه شرکت های خارجی لغو و از آنها خواسته شد، خاک ایران را ترک کنند و فرزندان ایران زمین با شور و اشتیاق کارهای توسعه کشور ( شامل راه آهن، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و دوایر دولتی بانک ها و….) را دنبال می کردند. شوربختانه این شور و شوق دیر نپایید.
پس از اشغال ایران توسط ارتش، کشورهای بیگانه کار ساخت و ساز و توسعه ایران به خصوص راه آهن هم متوقف و سال ها کشور دچار جنگ، توقع نابجای همسایه شمالی و فرقه بازی شد.
جنگ جهانی اول و دوم هر دو خسارات و صدمات قابل ملاحظه و جبران ناپذیری به جان و مال مردم وارد نمود. اما جنگ دوم علاوه بر خسارت به مردم، به دلیل خسارت به زیربناهای نو ساخته و استهلاک قابل ملاحظه آنها، موجب توقف موتور توسعه و تعطیل اجباری احداث زیرساخت ها، تقلیل اشتغال و نرخ امید نسل جوان نوساخته، چپ و راست یا حیدری نعمتی شدن آنها، جا خوش کردن و توقف بیش از انتظار همسابه شمالی شد که همه و همه دست به دست هم دادند و موجبات توقف توسعه کشور را برای یکی دو دهه فراهم نمودند.
بالا و پائین شدن آهنگ رشد در ایران جریانی دور از انتظار نیست. اما برای احتراز از طولانی شدن متن به همین مختصر اکتفا می کنیم.