◄ راه آهن زاهدان سرخس رقیب راه آهن بافق مشهد نیست
برخی کارشناسان حوزه ریلی بر این باور هستند که برخلاف اهمیت و حساسیت راه آهن چابهار زاهدان ، به دلیل وجود مسیر موازی ریلی، ساخت راه آهن زاهدان سرخس اولویت ندارد.
اگرچه برخی کارشناسان حوزه ریلی بر این باور هستند که برخلاف اهمیت و حساسیت راه آهن چابهار زاهدان ، به دلیل وجود مسیر موازی ریلی، ساخت راه آهن زاهدان سرخس اولویت ندارد و در این شرایط مضیقه مالی کشور باید اعتبارات محدود را به پروژه های واجب تر اختصاص داد اما شماری دیگر از کارشناسان نیز معتقدند این طرح برای آمایش سرزمین و توسعه مناطق شرق کشور بسیار مفید است.
به گزارش تین نیوز ، سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل با تاکید بر لزوم بهره وری منابع مالی و بهبود حمل و نقل ریلی و تمرکز روی طرح های واجد اولویت، در زمینه ساخت راه آهن زاهدان سرخس گفت: این طرح از زاهدان شروع و مسیر آن به سمت زابل و مرز میلک افغانستان می رسد همچنین امتداد آن به بیرجند و در ادامه به ایستگاه یونسی پایین تر از تربت حیدریه در محور بافق مشهد ختم می شود.
وی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز نوشت: بنابراین گرچه مقصد ترابری ممکن است سرخس باشد ولی ساخت آن تا سرخس دنبال نمی شود.
این کارشناس افزود: باید در نظر داشت بخش اول طرح از زاهدان تا مرز میلک برای پوشش ریلی این مرز مهم است که ترابری بارهای مناطق اطراف کابل و قندهار (شهر اول و دوم افغانستان) را شامل می شود.
او تاکید کرد: بخش انتهایی از بیرجند به یونسی برای اتصال مرکز استان خراسان جنوبی به شبکه ریلی اهمیت دارد و بخش میانی امکان ایجاد کریدور جدید در شرق کشور برای بارهای داخلی و ترانزیتی را فراهم می کند.
ناصریان عنوان کرد: بارهای ترانزیتی از مرزهای سرخس و شمتیغ افغانستان می توانند از هر دو مسیر (به مقصد چابهار یا بندرعباس) استفاده کنند ولی برای بار و مسافر داخلی در مناطق شرق کشور مسیر بافق مشهد جایگزین این طرح نیست.
این کارشناس گفت: بر این اساس می توان گفت این طرح رقیب مسیر بافق مشهد نیست. البته برای ترانزیت بار از سرخس مسیر موجود مشهد بافق مناسب تر و کوتاه تر است و به مگاپورت بندرعباس ختم می شود.
ناصریان افزود: ضمنا این طرح برای آمایش سرزمین و توسعه مناطق شرق کشور بسیار مفید است و معادن منطقه با وجود راه آهن امکان فعالیت بیشتری خواهند داشت. مسیر حمل سنگ آهن از سنگان به بندرعباس هم قابل تغییر به مسیر سنگان به چابهار خواهد بود و توسعه صنایع فولاد در منطقه چابهار نیز در دست اقدام است.
وی عنوان کرد: ضمن این که دوخطه کردن محور بافق مشهد مصوب و در دستور کار می باشد و طرح زاهدان بیرجند یونسی جایگزین آن نیست.
ناصریان تاکید کرد: اولویت بندی بین طرح ها بحث مهم و گسترده ای است و متاسفانه در وزارت راه مراعات نمی شود و طرح های متعدد و بیش ازظرفیت مالی مصوب و در دست اقدام می باشند که منتهی به اتلاف هنگفت منابع به ویژه زمان شده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: فقدان نظامات ارزیابی کلان بخش حمل و نقل این عیب واضح را به صورت کیفی نگاه داشته و میزان زیان آن مشخص نیست و به استنباط بنده شاید بیش از نیمی از منابع و اعتبارات مالی طرح های عمرانی را تلف می کند و فرصت های جانبی بسیاری را نیز معطل نموده است.