بازدید سایت : ۸۳۴۳۱
قابل توجه طبیب:

◄ حمل و نقل کشور بیمار است

نمود عینی ناخوشی حمل و نقل کشور را می توان در فرسودگی و ناکافی بودن ناوگان باری و مسافری آن به ویژه در زیربخش های هوانوردی، راه آهن و جاده ای دید.

حمل و نقل کشور بیمار است
تین نیوز

این روزها حمل و نقل به عنوان زیربنای توسعه پایدار کشور همانند دیگر بخش های کشور حال و روز خوشی ندارد و نمود عینی ناخوشی آن را می توان در فرسودگی  و ناکافی بودن ناوگان باری و مسافری آن به ویژه در زیربخش های هوانوردی، راه آهن و جاده ای دید.

میانگین عمر ناوگان بار جاده ای حدود ۲۰ سال، ناوگان مسافری اتوبوسی حدود ۱۴.۵ سال، مینی بوس کمی بیش از ۲۸ سال، واگن های باری و مسافری بالای ۲۰ سال، ناوگان هوایی نیز بالای ۲۵ سال است. وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی حمل و نقل برون شهری کشور حداقل تاکنون می بایست نسبت به تبدیل کشور به محور ترانزیتی منطقه، اولویت بندی طرح های موجود، تعادل بخشی و یکپارچه کردن کلیه شیوه های حمل و نقل کشور طریق سامانه های هوشمند، ایجاد حکمرانی حمل و نقل از طریق تدوین نهایی طرح جامع حمل و نقل  ملی، اصلاح نظام قیمت گذاری  با رویکرد رقابتی کردن، ایجاد هماهنگی و مدیریت واحد در زمان وقوع سوانح، راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل برای تامین شیوه های نوین تامین مالی پروژه ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل و...... انجام می داد که متاسفانه اقدامات مناسبی طی سال های گذشته در این خصوص صورت نگرفته است.

 ساختار ستادی بیمار :  

جذب و به کارگیری نیروی حرفه ای برای سیاستگذاری و نظارت بر پیشبرد ابرپروژه های زیرساختی،  کم توجهی به حقوق و دستمزد کارکنان ستادی و استانی، عدم تشکیل اتاق های فکر و استفاده از توان و ظرفیت نخبگان کشوری، عدم تجمیع سامانه ها و نرم افزارهای خدمات در حوزه حمل و نقل از جمله اموری است که طی چند سال گذشته از آن غفلت شده است. طی سه سال گذشته وعده های بسیاری برای افزایش رفاه و حقوق و دستمزد کارشناسان ستاد داده شده که هیچ کدام عملی نشده است.  که این امر نارضایتی شدیدی را در میان کارکنان ایجاد کرده است. 

بازنگری در ساختار و شرح وظایف سازمانی ستاد و دستگاه های تابعه با رویکرد یکپارچه سازی، شفاف سازی ، چابک سازی، متناسب سازی ، رفع موانع بروکراتیک و کاهش هزینه های غیر ضرور،انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات، توسعه و متنوع سازی خدمات رفاهی متناسب با سطوح مختلف سازمان، بازآفرینی نظام شایسته گزینی، جبران خدمت و غنابخشی شغلی، ارتقای نظام جذب نیروی انسانی از حالت سنتی به مدل شایسته محور، توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات، راه اندازی مدیریت دانش از جمله اقداماتی است که می توان از وزیر آینده راه و شهرسازی انتظار داشت.

گنجاندن دو پادشاه در یک اقلیم  

 بر اساس ساختار فعلی، معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع و معاونت حمل و نقل، برنامه ریزی و سیاستگذاری امور حمل و نقل برون شهری کشور را برعهده دارند. تداخل وظایف این دو معاونت، شاهد موازی کاری بسیاری از امور در سطح ستاد هستیم .معاونت حمل و نقل با هدف رگولاتوری بخش حمل و نقل تشکیل شده، با این حال عملکرد این معاونت در حال حاضر طوری است که به زینت المجالس برنامه های حمل و نقل معروف شده است. تداخل وظایف و فعالیت های معاونت حمل و نقل، مرکز امور بین الملل ، معاونت اقتصاد، و مرکز توسعه سیاست های راهبردی در ستاد وزارت راه و شهرسازی بیداد می کند. 

عملکرد معاونت حمل و نقل که با هدف تنظیم گری و رگولاتوری امور حمل و نقل ایجاد شده بود نشان می دهد که این معاونت نتوانست در ارتقایحمل و نقل ترکیبی، چگونگی استفاده از ظرفیت های ایران به عنوان غنی ترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیت های لجستیک و ژئوپلیتیک، ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاه های مداخله گر ، تجاری سازی کریدورهای اصلی بین المللی و باز آفرینی های  نقش لجستیک منطقه ای کشور، بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حمل و نقلی با سایر کشورها و توسعه همکاری های صیانتی در معاهدات و عهدنامه های بین المللی، توجه به امور راهبردی نظیر ترانزیت، بنادر خشک و مدیریت لجستیک، تبادل تفاهم نامه ها و موافقت نامه های بین المللی به منظور افزایش سهم کشور از ترانزیت منطقه، تدوین برنامه هایی برای تسریع در امر ترانزیت، ایجاد مدیریت واحد در حمل و نقل حومه ای مسافر،هماهنگی های بخشی و بین بخشی برای ارتقای ایمنی، تغییر ساختار سنتی حمل و نقل و حرکت به سمت سازمان دهی و توسعه یکپارچه، هوشمند و نظام مند شبکه لجستیک در کشور و همچنین اولویت بندی پروژه های مبتنی بر ترانزیت و کریدورهای عبوری و... نقش مثمر ثمری داشته باشد.

ادامه دارد...

  * کارشناس حمل و نقل  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم

    با شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد حمل و نقل و بلبشوی قوانین مربوط و نامربوط به صنف که مالکان ناوگان مسافری و باری را حتی از توان تامین هزینه استهلاک ماشینشان هم ناتوان کرده است چه برسد به نوسازی ناوگان واقعا باید کسی دیوانه شده باشد که سرمایه اش را برای خرید ناوگان جدید و ورود به این صنف تلف نماید !!!!

  • محمد صادق صاحبکار

    با سلام ودرود به کلیه زحمت کشان حمل ونقل به ویژه رانندگان این عرصه که مهمترین نقش در پویای این عرصه رادارند
    حمل ونقل را با دست خودمان بیمار کردیم ورود افراد ناآگاه در این عرصه چه بخش دولتی وچه خصوصی وتمکین بخش خصوصی به بخش نامه های ویرانگر واجرای آن موجب بیماری این بخش که نقش بسیار مهمی در توسعه کشور دارد شده است اگر فکر عاج در این مورد نشود این بیمار خواهد مرد.