◄ کاهش عمر آسفالت راهها به 5 سال
عمر آسفالت راهها در حال حاضر به کمتر از پنج سال تقلیل یافته است.
یک کارشناس حملونقل بر ضرورت بازنگری و بهروز کردن روکش آسفالتی راهها تاکید کرد.
به گزارش تیننیوز، رضا مرادی با بیان این مطلب در شبکههای اجتماعی اظهار کرد: مناسبترین مادهای که برای روسازی راهها کاربرد دارد، آسفالت است چرا که از مواد دیگر ارزانتربوده و در شرایط مختلف جوی پایدارتر و خاصیت ارتجاعی بیشتر داشته و به فراوانی هم در کشور ما یافت میشود.
او افزود: اما در سالهای اخیر بهدلیل عمر بالای کارخانههای تهیه آسفالت و ماشینآلات فرسوده پخش، خرابیهای زودرس نظیر ترک خوردگی، شیار افتادگی در مسیر عبور چرخها، قیر زدگی، نشست و...باعث کاهش عمر مفید راهسازی (عمر بهرهبرداری از روسازی) و نیز کاهش ایمنی استفاده کنندگان و افزایش مخارج بهسازی راهها و همچنین افزایش مخارج بهرهبرداران از راه شده است.
وی گفت: این مشکلات موجب شده سالانه صدها میلیارد تومان اعتبار جهت روکش و بهسازی راهها هزینه شود و به دلیل کمبود بودجه، عمر آسفالت راهها در حال حاضر به کمتر از پنج سال تقلیل یافته است.
این کارشناس اظهار کرد: در این شرایط استفاده از فناوریهای جدید اعم از نوسازی کارخانههای آسفالت و ماشینآلات پخش و مهمتر از آن استفاده از تکنولوژیهای نوین تهیه آسفالت، جهت افزایش طول عمر و کاهش خرابیهای راه، افزایش استحکام آسفالت، بالابردن چسبندگی مصالح و کاهش هزینههای ترمیم و بهسازی راهها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مرادی خاطرنشان کرد: بهطور نمونه چند مصالح نوین جهت مخلوط در مواد تشکیل دهنده آسفالت (مصالح دانه بندی سنگی، فیلر، انواع قیرهای خالص و امولسیونی) شامل آسفالتهای با الیاف پلیمری، آسفالت گوگاس (سولفور پلیمر 30الی50 درصدگرانول بجای قیر)، نانوذرات اکسید سیلیس و اکسید تیتانیم، آسفالت آمیخته با مواد پلاستیکی و لاستیک فرسوده و... پیشنهاد میشود که از جمله مواد و مصالحی میباشند که در افزایش عمر راهها و کاهش هزینههای نگهداری تاثیر بهسزایی خواهند داشت.
با سلام خدمت همکار گرامی
در بین جامعه علمی و تحلیلگران کشور در همه زمینه ها شرایطی به وجود امده است که انگار تمام تجهیزات ، تولیدات ، دانش و توانمندی های کشور کهنه و رو به نابودی است ، یا اصلا توانایی برای طراحی یا تولید نیست !!!!
تمنا دارم هر نظریه ای که دارید اول کمی تحقیق کنید بعد اظهار نظر بفرمایید .
مشکلات آسفالت جاده ها تقریبا کمترین ارتباط با طرح اختلاط ، مصالح ، تجهیزات فنی دارد ، بلکه سهم بزرگتر این خرابی به قواعد بارگیری ، محور کشی ، اوزان کل و ارایش محوری کامیون ها و تریلر ها ربط دارد ،
بنابراین التماس تفکر
با سلام خدمت جناب آقای نخعی
ضمن تشکر از اظهار نظر و نقد شما به مطلب ارسالی عمر آسفالت، توجه شما را به مطالب ذیل جلب می کنم:
دوام و پایداری آسفالت به عواملی چون:
-استحکام و مقاومت مصالح سنگی
-میزان شکستگی مصالح سنگی
-ترکیب و طراحی دانه بندی مصالح سنگی
-SEمصالح سنگی
-میزان تخلل آسفالت
-درجه حرارت قیر و مصالح و ترکیب آنها
-میزان تراکم و شرائط بستر
-میزان تک کت و یا پریمکت پخش شده در لایه زیرین آسفالت
-درجه حرارت زمان پخش و میزان تراکم پخش آسفالت
-ماشین آلات و عوامل اجرایی پخش
-در نهایت مقادیر بار وارده به سطح سواره رو راه
پیمانکار محترم با توجه به کنترل بار توسط پلیس راهها و شرکتهای حمل و نقلی که از مراجع رسمی و کنترلی در راهها می باشند، اگر هم تخطی ای صورت گیرد موردی و بسیار ناچیز می باشد
لکن عمر طراحی آسفالت راهها در تمامی کتب مرجع راهسازی بین 15-10سال بستگی به طراحی و ضخامت آسفالت دارد