◄ چرا نرخ محاسبه شده بر اساس شاخص تن کیلومتر، خالص پرداختی به راننده است؟
دستور العمل مذکور مربوط به چگونگی بروز رسانی نرخ شاخص حمل بر اساس تن کیلومتر و اعمال آن در سیستم بود که در تیرماه 1399 از سوی غلامحسن دغاغله مدیرکل وقت دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صادر شده بود.
یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا مستندات قانونی دستور العمل تاریخ 14/4/1399 دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را برشمرد.
به گزارش تین نیوز، دستور العمل مذکور مربوط به چگونگی بروز رسانی نرخ شاخص حمل بر اساس تن کیلومتر و اعمال آن در سیستم بود که در تیرماه 1399 از سوی غلامحسن دغاغله مدیرکل وقت دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صادر شده بود.
بیشتر بخوانید:
رای دیوان عدالت اداری در مورد یک دستور العمل مهم سازمان راهداری
نوید خیرمند فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا، مستندات قانونی دستورالعمل مذکور را در شبکه های اجتماعی به شرح زیر برشمرده است:
- مطابق ماده ۳۷۸ قانون تجارت:
قرارداد حمل و نقل تابع مقررات وکالت خواهد بود مگر در مواردی که ذیلا استثنا شده باشد.
- مطابق ماده ۳۵۸ قانون تجارت:
جز در مواردی که به موجب مواد ذیل استثنا شده، مقررات راجع به وکالت در حق العمل کاری نیز رعایت خواهد شد.
- ماده ۳۶۸ قانون تجارت:
مخارجی که حق العمل کار صرف کرده و برای انجام معامله و نفع آمر لازم بوده و همچنین هر مساعده ای که به نفع آمر داده باشد بایداصلا و منفعتا به حق العملکار مسترد شود. حق العمل کار میتواند مخارج انبارداری و حمل و نقل را نیز به حساب آمر گذارد.
- مطابق ماده 675 قانون مدنی:
موکل باید تمام مخارجی را که وکیل برای انجام وکالت خود نموده است و همچنین اجرت وکیل را بدهد مگر این که در عقد وکالت طور دیگر مقرر شده باشد.
شرکت های حمل و نقل نماینده (وکیل) صاحبان کالا و تحت امر آنها اقدام به جذب کامیون و صدور بارنامه می کنند، پرداخت کلیه هزینه و مخارج وکیل بر عهده موکل «صاحب کالا» است.