◄ ترکیه، گرجستان و مجارستان گزینههای اتصال ریلی تهران به هامبورگ
امکان اتصال ریلی بین ایران و اروپا بهصورت قانونی و مقرراتی وجود دارد چراکه راهآهن ایران استانداردهای UIC را پذیرفته است و بر اساس آنها عمل میکند.
بر اساس تعامل و مذاکراتی که با شرکت راهآهن آلمان (DB) در جریان است، مقرر شده است که خط ریلی میان کشور ایران و آلمان در مسیر تهران-هامبورگ به صورت برنامهای راهاندازی شود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، بابک احمدی، معاون بهرهبرداری و سیروحرکت راهآهن در نخستین روز از یازدهمین کنفرانس بینالمللی سازمان همکاری راهآهنها OSJD با اشاره به ظرفیتهای متعدد ریلی در ایران خبر از اتصال ریلی بین ایران و آلمان بهمنظور راهاندازی قطار باری برنامهای داد.
یک کارشناس ارشد حملونقل ریلی درباره امکان چنین اتصالی به خبرنگار ما گفت: چنین امکانی بهدلیل وجود خطوط ریلی آماده برای انجام چنین مراوده بزرگ اقتصادی وجود دارد.
محمد ساطعی اضافه کرد: این کارشناس ارشد حملونقل ریلی در توضیح امکان ایجاد این خط ریلی نیز گفت: امکان اتصال ریلی بین ایران و اروپا بهصورت قانونی و مقرراتی وجود دارد چراکه راهآهن ایران استانداردهای UIC را پذیرفته است و بر اساس آنها عمل میکند.
ساطعی تاکید کرد: بر اساس همین پذیرش، درحالیکه ایران در حال حاضر عضو OSJD است اما واگنهای ما اجازه ورود به این حوزه را ندارند اما میتوانند به ترکیه و اروپا وارد شوند.
این عضو انجمن ریلی توضیح داد: در حال حاضر حتی به برقراری خطوط ریلی نیز نیاز نیست، چراکه در گذشته قطارهای گردشگری را داشتهایم که مستقیما از اروپا وارد ایران شدهاند و گاهی فقط به دلیل نقص فنی، تعویض واگن داشتهاند.
ساطعی مسیرهای مطرحشده در اتصال ریلی به اروپا را دو مسیر در کشور ترکیه (در شمال دریاچه وان و یکی در خود دریاچه وان) عنوان کرد و خبر داد: راهآهن در حال امضای پروتکل اتصال ریلی ایران و اروپا از طریق کشورهای گرجستان و مجارستان است که بهزودی افتتاح خواهد شد.
این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران، دسترسی به هرکدام از این مسیرها برای اتصال ریلی تهران و هامبورگ را منوط به چگونگی توافق بین کشورها (ایران و آلمان) دانست.
ساطعی ادامه داد: هرکدام از مدهای حملونقلی مختص مسافتی خاص است. به عنوان مثال و بهطور معمول، برای مسافتهای بالای سه هزار و 500 کیلومتر از حملونقل دریایی بهره میبرند و مسافتهای بین سه هزار و 500 کیلومتر تا 500 کیلومتر را از طریق مرزهای ریلی پشتیبانی میکنند و برای پایینتر از 500 کیلومتر نیز از مرزهای جادهای کمک میگیرند.
ساطعی با بیان این نکته که چنین نظمی بهصورت یک قائده محکم و مشخص مطرح نیست، افزود: در حال حاضر بین مسافتهای طولانی دول ایران و اروپا هم استفاده از حملونقل جادهای به چشم میخورد.
او توضیح داد: برای مثال شرکت آلمانی (COLENAGEL) کلناگل یک شرکت جادهای با قدمت 60 سال است که در تهران نیز دفتر دارد و بارهای کشورها را از طریق مرزهای جادهای جابهجا میکند.
ساطعی اضافه کرد: تاکنون برقراری ارتباط بین ایران و اروپا از مرزهای جادهای و دریایی و با استفاده از حملونقل ترکیبی به ترکیه و سپس به اروپا ممکن بوده است و امکان حمل ریلی بار در مسافتهای بالا را نداشتم.