خطاب به پزشکیان: برای تشکیل وزارت حمل و نقل تدبیری بیندیشید!
نامه انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نامه ای خطاب به رئیس جمهور: حمل و نقل مجمع الجزایری بدون فرمانده و چندپارچه!
![خطاب به پزشکیان: برای تشکیل وزارت حمل و نقل تدبیری بیندیشید!](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/TsFYefdHzBny/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLDtUy8SY8h4M/%D8%AD%D9%85%D9%84+%D9%88+%D9%86%D9%82%D9%84+%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1.jpg)
انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نامه ای خطاب به رئیس جمهور منتخب مردم با اعلام اینکه یکی از کلیدهای جهش اقتصادی، اصلاح رویکرد و ساختار اداری دولت در بخش حمل و نقل است، خواستار تشکیل وزارت حمل و نقل شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، دکتر سبحان نظری، رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نامه ای با موضوع «تقاضای تسریع در تشکیل وزارت حمل و نقل» خطاب به دکتر مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم نوشت که تدبیری کنید تا از فرصت توجه مجلس به تشکیل وزارت حمل و نقل، به نحو مناسبی استفاده و با تسریع در تشکیل این وزارتخانه، راه بهره برداری بهینه از فرصت های بزرگ کشور در این حوزه تسهیل شود.
متن این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر پزشکیان
رئیس محترم منتخب جمهور
موضوع: تقاضای تسریع در تشکیل وزارت حمل و نقل
با عنایت به اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، به استحضار می رساند یکی از مهم ترین کلیدهای جهش اقتصادی کشور، اصلاح رویکرد و ساختار اداری دولت در بخش حمل و نقل است.
ثروت انباشته موجود کشور در بخش حمل و نقل، ایران را در شمار ۲۰ کشور ثروتمند جهان از منظر دارایی های فیزیکی حمل و نقلی قرار می دهد و در عین حال، دارایی ناملموس بسیار بزرگی در قالب موقعیت بی بدیل جغرافیایی نیز در مالکیت ایران عزیز ماست.
با وجود چنین منابع ارزشمند و فرصت ساز، بهره وری این زیربنای بااهمیت اقتصاد کشور بسیار اندک و در برخی موارد در حدود یک چهارم الگوهای موفق دنیاست و این شکاف بزرگ و نامطلوب نشانگر آن است که تمرکز تخصصی، سیاست گذاری درست و بهره برداری عالمانه از این ثروت انباشته برای تسریع توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، واجب و در مرحله اضطرار است.
نقصان مهم ساختار اداره بخش حمل و نقل کشور، این است که از یک سو، شاهد پراکندگی مأموریت های این بخش در وزارتخانه های مختلف هستیم و از سوی دیگر، در بخش برون شهری، مأموریت حمل و نقل در وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی گم شده و به سازمان ها، شرکت ها و معاونت هایی سپرده شده است که در قالب جزایری نامجتمع، چندپارچه و بی فرمانده، به حال خود رها شده اند.
تداوم این وضع، راه خردمندانه ای برای ایران فرصت جوی توسعه گرا نیست و متخصصان حمل و نقل نیز یقین دارند که در مرحله کنونی که دولت به دنبال گزینش وزیر کارآمد برای وزارت راه و شهرسازی است، وزیری یافت نمی شود که همزمان در هر دو بخش «حمل و نقل» و «مسکن»، صاحب ابتکار و راهبر توسعه متوازن باشد.
وجه مغفول این وضع آن است که بخش بزرگی از رشد عملکرد بخش حمل و نقل کشور، می تواند بدون سرمایه گذاری جدی و صرفاً به اتکای تغییرات فرآیندی و سیاست گذاری های درست محقق گردد و در وضع پیچیده کنونی ما از این نعمت محرومیم.
با ملاحظه این واقعیات، خواهشمندیم تدبیری فرمایید تا از فرصت توجه مجلس محترم به تشکیل وزارت حمل و نقل، به نحو مناسبی استفاده و با تسریع در تشکیل این وزارتخانه، راه بهره برداری بهینه از فرصت های بزرگ کشور در این حوزه تسهیل شود.
با تشکر و تجدید احترام
سبحان نظری
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته