بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

سرنوشت هواپیمای مالزیایی؛ آمریکا و چین اختلاف دارند

تین نیوز | از سرنوشت هواپیمای ناپدید شده مالزیایی هنوز خبری در دست نیست اما در مورد محل سقوط احتمالی آن بین کارشناسان چینی و آمریکایی اختلاف نظر بروز کرده است.

دیروز رسانه‌های خبری چین با استناد به اظهارات کارشناسان زلزله‌شناسی آن کشور گزارش کردند که احتمال دارد هواپیمای مالزیایی در نقطه‌ای در دریای چین جنوبی سقوط کرده باشد.این نقطه در حدود یکصد کیلومتری شمال غرب محلی واقع شده که خلبان هواپیمای مالزیایی آخرین پیام رادیویی خود را از آنجا به مراکز کنترل هوایی مالزی ارسال کرد و گفت که همه چیز به روال عادی است.

براساس این گزارش، اطلاعاتی که مراکز زلزله‌شناسی چین از فعل و انفعالات اخیر ثبت کرده‌اند نشان می‌دهد که حوالی زمان ناپدید شدن هواپیما‌ برای نخستین بار، لرزه‌هایی در بستر دریا در این منطقه روی داد در حالی که پیش از آن، فعل و انفعالات مشابهی در این محل ثبت نشده بود. زلزله‌شناسان چینی گفته‌اند که احتمال دارد این لرزه‌ها ناشی از سقوط هواپیما به داخل دریا بوده باشد.

از طرفی مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که یک کشتی و یک هواپیمای شناسایی را در جست‌وجوی آثاری از هواپیمای ناپدید شده به اقیانوس هند و غرب آخرین محل تماس رادیویی هواپیما اعزام کرده‌اند. به گفته آنان، تصمیم به گسترش منطقه جست‌وجو به طرف غرب براساس «اطلاعات جدید» اتخاذ شده است.

دیروز مقامات هندی هم گفتند که عملیات جست‌وجوی نیروی دریایی این کشور را به آب‌های شرق جزایر آندمان گسترش داده‌اند زیرا نشانه‌هایی در دست است حاکی از اینکه ممکن است هواپیما ساعت‌ها پس از دریافت آخرین پیام رادیویی، همچنان در حال پرواز بوده باشد. پنجشنبه گذشته، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از «منابع آگاه» که از آنها نام نبرد، نوشت که تا چهار ساعت پس از آخرین تماس رادیویی خلبان، سازندگان هواپیما همچنان علایمی ارسالی از موتور هواپیما را دریافت می‌کردند.

این گزارش باعث گمانه‌زنی رسانه‌ای شد که برخی از آنها حتی این نظر را مطرح کردند که ممکن است کنترل هواپیما به نحوی در اختیار کسان دیگری قرار گرفته باشد که پس از قطع تماس رادیویی‌ آن را به سوی مقصد نامعلومی هدایت کردند.

این رسانه‌ها با محاسبه مسافتی که هواپیما طی این مدت قادر به پیمودن آن بود، محل‌های احتمالی فرود آن را محاسبه کرده و گفتند که ممکن است «ربایندگان» در صدد استفاده از آن برای مقاصد دیگری باشند.مقامات مالزیایی این گزارش‌ها را رد کردند و گفتند که هم شرکت بوئینگ، سازنده هواپیما‌ و هم شرکت رولزرویس، سازنده موتور جت آن، دریافت چنین علایمی را در زمان مورد ادعای روزنامه آمریکایی تکذیب کرده‌اند.

در همان حال، نیروی هوایی مالزی گفته است که براساس سوابق مشاهدات راداری این نیرو‌ احتمال دارد که هواپیما پس از آخرین تماس رادیویی خلبان‌ به دلایلی در‌صدد بازگشت به مبدا پرواز برآمد و پس از عبور از فراز خاک مالزی‌ در دریا سقوط کرد.

به همین دلیل، دولت مالزی دامنه جست‌وجو را به خلیج مالاکا گسترش داده است. شنبه گذشته‌ یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی با ۲۳۹ مسافر و خدمه در مسیر پرواز از کوالالامپور، پایتخت این کشور، به سوی پکن در چین، از صفحه رادار محو شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.