بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ واکنش نمایندگان مجلس به لابی گرها: پروژه های غیر ضروری، تحمیل نشود

◄ واکنش نمایندگان مجلس به لابی گرها: پروژه های غیر ضروری، تحمیل نشود

تین نیوز | طی چند هفته گذشته نمایندگان مجلس اظهاراتی در خصوص جلوگیری از فشار بر ساخت طرح های غیر ضروری داشته اند و با نمایندگانی که دولت را برای اجرای پروژه های غیر ضروری تحت فشار قرار داده اند، مخالفت کرده اند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، این روزها جلوگیری از انجام پروژه های غیر ضروری حسابی نمایندگان مجلس را درگیر خود کرده است؛ به طوری که همه بر جلوگیری از طرح های غیر ضروری پیشقدم شده اند اما به شرطی که این پروژه ها داخل حوزه انتخابیه آنها قرار نداشته باشد.

 همچنین تعاریف مختلفی از پروژه های غیر ضروری به گوش می رسد. به طوری که عده ای پروژه های فاقد توجیه اقتصادی را غیر ضروری می نامند و عده ای دیگر پروژه های جدید دولت را موجب هدر رفتن بودجه و غیر ضروری معرفی می کنند.

در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهاراتی داشته اند که به شرح زیر است: 

اظهارات باهنر درباره پروژه‌های غیرضروری با اهداف سیاسی
یک عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به سخنان محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در این جلسه گفت: نایب رئیس مجلس نیز بر این مسئله تاکید داشت که در سال های اخیر بسیاری از پروژه های غیرضروری با اهداف سیاسی به مردم تحمیل شده که روند توسعه کشور را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
 
پروژه‌های نیمه تمام غیرضروری را بفروشیم و یا تغییر کاربری بدهیم

نعمت الله منوچهری از وجود تعداد زیادی پروژه نیمه تمام در کشور به عنوان یک چالش بزرگ یاد کرد و گفت: اگر ما اولویت‌سنجی، نیازسنجی و برنامه ریزی درست داشتیم، شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه پروژه ها باید بر اساس نیاز وارد فاز اجرایی شوند، افزود: متاسفانه در سال های گذشته تعداد زیادی پروژه بدون اینکه ضرورت آنها در نظر گرفته شود تصویب شد و بسیاری از آنها نیمه کاره مانده و یا به مرحله اجرا نرسیده است.

نماینده پاوه و اورامانات در خصوص پیامدهای اقتصادی وجود این همه پروژه نیمه تمام در کشور تصریح کرد: این طرح ها بخش زیادی از بودجه دولت را قفل کرده و نتیجه ای هم برای مردم نداشته است، به علاوه چون پولی برای ادامه ساخت آنها وجود ندارد همین مقداری هم که ساخته شده فرسوده شده و از دست می رود.

اعمال فشار از سوی نمایندگان، دروغ است
از طرف دیگر، عزت الله یوسفیان ملا،نماینده شهر آمل معتقد است حرف هایی که این روزها مبنی بر غیر ضروری بودن و اعمال فشار برای اجرایی شدن پروژه تهران-آمل زده می شود، در واقع یک دروغ است.

اما عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تین نیوز گفت: اگر قرار باشد که نمایندگان با تدبیر و اولویت های خود عمل کنند یک بی هویتی شروع خواهد شد که کسی نمی تواند تا جلوی آنرا بگیرد.

نماینده اهر و هریس در عین حال با بیان اینکه یکی از کارهای نمایندگان، پیگیری پروژه های حوزه انتخابیه شان است، ابراز داشت: اما مسئله مهم این است که برای پیگیری این پروژه ها از مسیر غلط  و خارج از قانون استفاده نکند. اگر قرار باشد که با رایزنی و ارتباط، مشکلات مناطق حل شود همه فضای مجلس زیر سوال می رود؛ با این وضعیت دیگر نه از تدبیر چیزی خواهد ماند و نه از امید.

معاون عمرانی استاندارگلستان: از اجرای پروژه های غیر ضروری خودداری شود
معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: اتمام پروژه های نیمه تمام از اولویت های استاندار و حوزه معاونت عمرانی است که در جهت تحقق قول های داده شده باید از اجرای پروژه های غیر ضروری خودداری شود.

رضا مروتی افزود: اسناد بالادستی و استان در قالب افق 1404 تهیه شده است و اگر خواهان توسعه پایدار استان و شهر آباد و شرایط زیستی مناسب هستیم، باید در راستای برنامه و افق حرکت کنیم.

پروژه‌های غیرکارشناسی مشکلات بسیاری به کشور تحمیل می‌کنند
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پروژه‌های غیرکارشناسی مشکلات بسیاری را به کشورتحمیل می‌کنند، گفت: قطعا لابی‌هایی که درصدد اعتبارگیری برای پروژه های غیر ضروری در جداول لایحه بودجه هستند باید شناسایی شوند زیرا لابی‌ گرها محکوم هستند. 

عبدالرحمن رستمیان نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است پروژه‌های غیرکارشناسی و غیرضروری در بودجه ۹۳ بر کشور تحمیل شده است و بر اساس ردیف اعتباری باید حذف شوند.
 
تاخیر در تکمیل پروژه های نیمه تمام هزینه های سنگینی بر دولت تحمیل می کند
عضو کمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه تاخیر در تکمیل و به بهره برداری رساندن پروژه های عمرانی نیمه تمام هزینه های سنگینی دارد، گفت: بیش از 90 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه ها مورد نیاز است که با اعتبار عمرانی سالانه 5 تا 6 هزارمیلیارد تومان تکمیل این پروژه ها غیر ممکن بوده و جلب مشارکت بخش خصوصی ضروری است.

اولویت بندی  پروژه های نیمه تمام بر اساس ضرورت و با توجه به نیاز جامعه و تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ها نیز راهکار دیگر برای تعیین تکلیف این پروژه ها است.

مسئولان از کلنگ‌زنی پروژه‌‏های غیر ضروری پرهیز کنند 
نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در شرایطی که اقتصاد مقاومتی بهترین نسخه اقتصادی است، مسئولان تکمیل پروژه‌‏های ضروری مانند پروژه‏‌های مهر ماندگار را در اولویت قرار دهند و از کلنگ‌زنی پروژه‏‌های غیر ضروری پرهیز کنند.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که البته نمایندگان باید مسئول پیگیری پروژه های حوزه انتخابیه خود باشند اما باید در زمان بررسی بودجه دولت، با اشراف بر ریز حساب پروژه های عمرانی شهر و استان خود در کاهش و یا افزایش بودجه نظر می دادند نه اینکه بعد از تعیین اولویت ها، برای اهداف خاص پروژه های غیر ضروری را به دولت تحمیل نمایند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان

    بنده حدود دهسال مسئول مطالعات امکان سنجی طرحهای ریلی بوده و شاهد انواع فشارهای مقامات و نمایندگان برای تصویب پروژه های مورد نظر ایشان بوده ام همچنین سالها در فعالیتهای مرتبط با اولویت بندی طرحهای ریلی همکاری داشته و در این خصوص پایان نامه نیز انجام داده ام هم چنین در جریالن مطالعات طرح جامع حملو ن قل و پیشبرد آن هم بوده ام اکنون نیز در اداره امور پیمان های شرکت ساخت فعالیت می نمایم بایستی مکانیزمی برای تعیین حدود مداخله نمایندگان در این امور و پیشگیری از مداخلات غیرمنطقی تعریف نمود قانون گذار نیز در ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم تصویب طرحهای جدید را به طرح جامع حمل و نقل موکول نموده است همچنین در سیاستهای کلی بخش حمل و نقل که از سوی مقام معظم رهری ابلاغ شده است بر ایجاد نظام جامع حمل و نقل تاکید شده و معیارهای انتخاب پروژه های جدید را تعریف نموده است ولی فعالیتهای وزارت راه در حوزه حمل و نقل هنوز چارچوب شفافی برای اولویت بندی پروژه ها و تصویب پروژه ها ندارد و فشار زیادی بر مدیران مسئول اعمال می شود