بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ چند پیشنهاد برای بهبود وضع حمل و نقل جاده ای و برون رفت از مشکلات موجود

نهاد اصلی تحلیل و پایش حوادث رانندگی کشور، کمیسیون ایمنی راه ها مستقر در وزارت راه و شهرسازی است. شوربختانه بعضی مواقع ما رانندگان باید حادثه رخ داده به این نهاد را اطلاع رسانی کنیم!

چند پیشنهاد برای بهبود وضع حمل و نقل جاده ای و برون رفت از مشکلات موجود
تین نیوز

برای بهبود وضع حمل و نقل جاده ای و برون رفت از مشکلات موجود پیشنهاداتی به شرح زیر ارایه می شود: 

- سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و ادارات تابعه در استان ها هرازگاهی برای بهبود وضع حمل و نقل، مشکلات رانندگان و ناوگان بار، جلساتی با تشکل های صنفی برگزار می کند و قابل تحسین است، لذا پیشنهاد می شود از رانندگان به عنوان عناصر اصلی این بخش که در بطن کار قرار داشته و اطلاعات بسیار مهم دارند ، دعوت شود. شایان ذکر است رانندگان خود جوش به ادارات راهداری استان ها و دفاتر انجمن صنفی مرتبط مراجعه و پیشنهادات خود را پیرامون وضع حمل و نقل ارائه می کنند.

- حوادث رانندگی کشور معضلی قابل تامل است. در این مقوله راهکارهای زیادی ارائه شده ولی هنوز میزان خسارات به اقتصاد کشور ناشی از حوادث رانندگی بسیار بالاست. نهاد اصلی تحلیل و پایش حوادث رانندگی کشور، کمیسیون ایمنی راه ها مستقر در وزارت راه و شهرسازی است. شوربختانه بعضی مواقع ما رانندگان باید حادثه رخ داده به این نهاد را اطلاع رسانی کنیم!

تحقیقاتی که تاکنون انجام داده ام منتج به این امر شده است که حوادث رانندگی به خصوص حوادث برون شهری،  پایش و تحلیل نمی شود. اگر هم تحلیل و بررسی شود به کاربران جاده ای اطلاع رسانی نمی شود با عنایت به اینکه در این مقوله 32 دستگاه دولتی دخیل هستند. صدها مورد حوادث را در سال های گذشته پیگیری نمودم دریغ از همکاری ادارات راهداری، پلیس راه و کمیسیون ایمنی راه ها. پیشنهاد جدیدی را مد نظر دارم که مسئولان مربوطه مورد عنایت قرار دهند. پیشنهاد بنده این است که جوایزی را وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راه و بیمه مرکزی ایران اختصاص دهند به اشخاص حقوقی و حقیقی، نیروهای پلیس راه و رانندگان برون شهری، پیرامون حادثه ترافیکی در محورهای برون شهری را تحلیل و مورد بررسی قرار گیرد و نکات مهم آموزشی و ایمنی حادثه را به لحاظ جلوگیری از حوادث مشابه کاملا کارشناسی در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی و جایزه دریافت کنند. البته این موارد مهم وظیفه دستگاه های ذکر شده است ولی تعلل و عدم همکاری آنها را ما رانندگان به کرار مشاهده نمود ایم. چند حادثه ای که بنده پیگیر آن بودم بعد از رفت و آمدهای زیاد و تماس‌های مکرر و کمک از دوستان موفق شدم علل اصلی حادثه را کشف کنم. جواب های مسئولان مربوطه و پلیس راه به بنده که حوادث رانندگی را پیگیر بودم قابل تامل است. نمی توانیم علت حادثه را اعلام کنیم...

به زعم بنده اختصاص جایزه بهترین گزینه برای کاهش تصادفات رانندگی و اطلاع رسانی به کاربران جاده ای به جهت پایان تصادفات کشور است و پیشنهاد می شود جایزه ویژه ای برای صدا و سیما اختصاص یابد که بی تفاوتی را کنار گذاشته و بیشتر فرهنگ سازی کند تا نابسامانی و عدم اطلاع رسانی توزیع لاستیک سهمیه ناوگان در سامانه کالا به کامیون داران و رانندگان کشور معضلی است که باید رسیدگی شود.

- لاستیک ایرانی سهمیه ناوگان بار کشور تفاوت زیادی با نرخ بازار آزاد دارد، تعداد زیادی از کامیونداران هنوز موفق نشدند حتی دو حلقه لاستیک سهمیه خود را بگیرند در صورتی که باید سالانه چهار حلقه یا دو جفت دریافت کنند. لاستیک خارجی در سامانه موجود است و تفاوت زیادی با قیمت بازار آزاد ندارد. اما لاستیک ایرانی با برند بارز 315 تیوپلس هرازگاهی در سامانه کالا توزیع می شود اما رانندگان بی خبرند و هیچ نهادی، سازمانی، تشکل صنفی در کشور پیگیر این معضل نیست که به کامیون داران اطلاع رسانی کند. ادارات صمت استان ها باید به به ادارات راهداری استان ها یا انجمن صنفی کامیون داران و رانندگان اطلاع رسانی کند که از تاریخ فوق لاستیک ایرانی در سامانه توزیع می شود.

- فروش کامیون به عناصر اصلی حمل و نقل رانندگان باید در اولویت باشد. فروش کامیون در بورس باعث افزایش قیمت ها می شود. دلال بازی و افزایش لجام گسیخته قیمت کامیون نه تنها به اقتصاد کشور کمک نمی کند بلکه مشکلاتی را برای رانندگان به خصوص مالکان فرسوده سوار ایجاد می کند که موفق نشوند ناوگان فرسوده خود را از رده خارج کنند. اگر در فروش خودروهای سواری توجه داشته باشیم سهمیه ای برای، فرزند آوری، فرسوده ها، ایثارگران و...اختصاص داده می شود. ولی در مقوله فروش کامیون فروش در بورس و افزایش قیمت ها و رانندگان باید با قیمت‌های گذاف خریداری کنند 50 دستگاه کشنده شرکت خودروساز ... در بورس عرضه می شود تحقیق کنید آیا راننده واقعی موفق می شود خریداری کند.

* محمد اتحادی راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه ها

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.