بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

اتصال بیرجند به ریل سراسری منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی استان خراسان جنوبی

احداث راه آهن بیرجند - یونسی گناباد یکی از مهمترین طرح های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال ها انتظار مردم در اواسط مهر ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن آغاز شد و تاکنون عملیات زیرسازی قطعه ۱۶ راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اتصال بیرجند به ریل سراسری منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی استان خراسان جنوبی
تین نیوز |

احداث راه آهن بیرجند - یونسی گناباد یکی از مهمترین طرح های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال ها انتظار مردم در اواسط مهر ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن آغاز شد و تاکنون عملیات زیرسازی قطعه ۱۶ راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش تین نیوز ، تصویب راه آهن شرق کشور بر پایه خواسته های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران و کشورهای همسایه دارد.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار - زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان - بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند - یونسی (خراسان رضوی) به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد.

پروژه راه آهن بیرجند به یونسی به لحاظ اتصال مرکز استان به شبکه ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از سه سال از کلنگ زنی آن می گذرد؛ پیگیری ها و رایزنی های زیادی برای تامین منابع مالی این پروژه انجام شده به طوری که چند ماه بعد از کلنگ زنی ۲ مصوبه هیات وزیران وقت منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه آهن زاهدان به بیرجند شد.

سرعت بخشی به احداث راه آهن مطالبه مردم از رئیس جمهور

در سفرهای متعدد مسوولان کشوری به خراسان جنوبی و مسوولان استانی به تهران به صورت مداوم از تامین اعتبار پروژه ریلی خراسان جنوبی خبر داده شد اما به نظر می رسد مهمترین مشکل پیش روی این پروژه بزرگ تخصیص نیافتن اعتبارات لازم است.

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند - یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کنسرسیوم ریلی از سوی وزرات راه و شهرسازی و بانک های عامل که جزو مصوبات سومین سفر استانی نیز قرار گرفت، دوره تازه ای از تلاش ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.

به اذعان کارشناسان فنی این تزریق اعتبار عامل مهمی برای تحرک پروژه های راکد استان بوده و نویدبخش آغاز دوران جدیدی از جهش در اجرای طرح های زیربنایی استان است که قطعا منجر به ارتقای شاخص های بهره مندی در راستای سیاست عدالت محوری و محرومیت زدایی دولت مردمی می شود.

نشست آذر سال گذشته وزیر فقید راه و شهرسازی در راستای تعیین تکلیف سهم عاملیت بانکی در پروژه ریلی خراسان جنوبی نخستین اقدامی بود که به منظور تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برگزار شد.

سیاستی که وزارت راه و شهرسازی در استان دنبال کرده، این است که در اسرع وقت مرکز استان به راه آهن سراسری وصل شود و به نظر می رسد با پیگیری مدیریت عالی استان این جریان دارد به ثمر می رسد.

دیدارهایی که استاندار خراسان جنوبی در یک سال گذشته با رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی و مدیران عامل بانک های مختلف در تهران داشته منجر به مساعدت این صندوق برای پرداخت تسهیلات به پروژه ریلی استان شده است.

در این دیدارها مقرر شد صندوق توسعه ملی، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تامین آورده بانک های عامل انجام دهد که این تصمیم مهم گامی بلند در پیشبرد پروژه راه آهن بیرجند است.

از دیگر مصوبات این است که با نظر مساعد رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، موضوع تامین ۲۰ درصد سهام مالکانه توسط سرمایه گذار به صورت تدریجی (کسر ۲۰ درصد از صورت وضعیت کارکرد سرمایه گذار) در هیات امنای صندوق توسعه ملی طرح و تصویب شود.

دیداری که استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل بانک رفاه کارگران داشت نیز منجر به افزایش ۲ برابری سهم این بانک در اعتبارات پروژه راه آهن بیرجند - یونسی شد لذا بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی نسبت به افزایش سهم عاملیت خود در تامین اعتبارات پروژه راه آهن موافقت کرد و در پی این موافقت، سهم عاملیت این بانک از سقف ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.

بانک رفاه همچنین پذیرفت، موضوع افزایش سهم عاملیت دیگر بانک های عضو کنسرسیوم را پیگیری کند.

۲۹ دی سال گذشته بانک تجارت با افزایش ۲ برابری سهم خود در تامین اعتبارات پروژه راه آهن خراسان جنوبی موافقت کرد و این استان یک گام دیگر به تشکیل کنسرسیوم بانکی نزدیک تر شد، هفتم بهمن ۱۴۰۰ هم بانک خاورمیانه با پذیرش عاملیت ۳۰۰ میلیارد تومان در تامین منابع مالی راه آهن از طریق کنسرسیوم موافقت کرد.

اعلام موافقت بانک ایران زمین در ۲۵ اسفند سال گذشته با پذیرش عاملیت به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک تجارت در ۲۶ اسفند با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک ملت در ۱۸ خرداد امسال با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان و اعلام موافقت بانک ملی در ۱۱ تیر امسال با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از دیگر نتایج پیگیری های مسوولان برای تامین منابع مالی این پروژه کلان بوده است.

واقعیت این است که استان های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال های گذشته با پیشرفت های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال ها سهمی نگرفته و پروژه پیشرفت مطلوب نداشته است.

اتصال بیرجند به ریل سراسری منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی

اتصال بیرجند به ریل سراسری علاوه بر ایجاد امکانات رفاهی و سفر برای مردم، منشاء تحولات بزرگ اقتصادی و اجتماعی در این منطقه مرزی خواهد شد زیرا خراسان جنوبی با وجود محصولات متنوع کشاورزی و معدنی برای فروش و صادرات به زیرساخت حمل و نقل نیاز مبرم دارد.

از این جهت است که رئیس جمهور با توجه به شناختی که از خراسان جنوبی دارد، در سفر به این استان تاکید کرد: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای راه های مواصلاتی به ویژه ریل پرداخت شود، در دستور کار قرار گیرد.

خراسان جنوبی همواره یکی از استان های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه بزرگراه و ریل محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده های استان هنوز دوطرفه است.

دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی فرصتی برای تکمیل طرح های مهم و زیربنایی استان به شمار می رود تا هرچه زودتر مردم از آنها منتفع شوند و به گفته مسوولان اگر منابع مالی پروژه راه آهن به موقع تامین شود سه تا چهار سال آینده شاهد بهره برداری راه آهن بیرجند به یونسی و تحولات بزرگ در این منطقه خواهیم بود.

هزینه کرد ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در پروژه راه آهن

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره آخرین روند اجرای مصوبه سفر اول رئیس جمهور برای پروژه راه آهن بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: جلساتی برای انعقاد قرارداد مشارکت برای احداث راه آهن بیرجند - یونسی و رفع ابهامات صندوق توسعه ملی و آمادگی صندوق توسعه ملی برای پرداخت مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس به این پروژه برگزار شده است.

وحید داعی افزود: در این راستا جلساتی با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیران عامل بانک ها همچنین صندوق توسعه ملی تشکیل شده است که در نتیجه آن همه بانک های عضو کنسرسیوم بانکی به صندوق توسعه ملی مبلغ عاملیت خود را به ۲ برابر افزایش دادند.

وی عنوان کرد: به این صورت مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و طبق آخرین پیگیری ها آمادگی کنسرسیوم بانکی به صندوق توسعه ملی برای انعقاد قرارداد اعلام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: انتظار می رود هرچه سریعتر سازمان برنامه و بودجه کشور تضمین لازم را به نفع بانک های عامل صادر تا متعاقبا قرارداد بین کنسرسیوم بانکی و صندوق توسعه ملی منعقد و تسهیلات ریالی به مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق شود.

وی اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه آهن بیرجند - یونسی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور در شهریور سال گذشته برشمرد و افزود: مصوبه در ۹ مهر امسال ابلاغ شد و پروژه در استان خراسان جنوبی در قالب یک قطعه از بیرجند به سمت قاین در دست اقدام است.

داعی با اعلام اینکه ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال جاری برای راه آهن بیرجند - یونسی در نظر گرفته شده است گفت: سال گذشته سهم راه آهن از بودجه ۶۰ میلیارد تومان بود.

وی از پیشرفت ۱۰ درصدی کل پروژه راه آهن بیرجند - یونسی خبر داد و گفت: تاکنون در قطعه ۱۶ از سمت بیرجند حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که ۳۰ میلیارد تومان آن امسال تخصیص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون ۹۰ کیلومتر از این پروژه در قالب ۲ قطعه شروع به ساخت شده که قطعه شماره ۱۶ در استان خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد در مرحله زیرسازی است.

وی افزود: ۱۸۱ کیلومتر از این مسیر فاقد پیمانکار بوده و قطعه شماره ۲۳ در استان خراسان رضوی نیز به طول ۵۸ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در مرحله زیرسازی است.

استاندار خراسان جنوبی هم روز گذشته در جلسه پیگیری مصوبه پروژه راه آهن بیرجند- قاین - یونسی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد به بحث و تبادل نظر پیرامون بررسی راهکارهای تسریع در روند اجرای پروژه ریلی استان پرداخت.

میزان پیشرفت فیزیکی پروژه و بررسی موانع موجود در مسیر اجرای کار از موضوعات مطرح شده در این نشست بود که با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، بانک های عامل و صندوق توسعه ملی در محل دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد.

راه آهن بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد که از مناطقی همچون بیرجند، قاین، گناباد و یونسی در استان خراسان رضوی عبور خواهد کرد تا مرکز خراسان جنوبی را به خط ریل سراسری متصل کند.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی در نوزدهم شهریور پارسال بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه در پی داشت که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.