بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

◄ ضرورت برنامه‌ریزی هدفمند در زمینه توسعه حمل‌ و نقل ریلی بار

◄ ضرورت برنامه‌ریزی هدفمند در زمینه توسعه حمل‌ و نقل ریلی بار

تین نیوز | به خاطر وجود مزایای نسبی حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای در امور حمل و نقل انبوه بار به خصوص در مسافت های طولانی، ضروری است با رفع گلوگاه‌های اساسی و اقتصادی شدن حمل ریلی مزایای قابل توجه آن بالفعل شود.

به گزارش تین نیوز، امروزه وجود مزایای نسبی حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای در امور حمل و نقل انبوه بار، به ویژه در مسافت های طولانی، مانند کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (گازوییل)، ایمنی فوق العاده بالا و تلطیف محیط زیست از نظر مصرف سوخت فسیلی کمتر و رفاه و آسایش بیشتر، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده در حمل و نقل بار و... دارد و توجه بسیاری از سرمایه گذارن را به این حوزه جلب کرده است.

منصور عرب ‌یار‌محمدی،معاون سابق راه‌‌آهن گفت: طبق اهداف سند چشم‌‌انداز راه‌آهن باید به سهم 18 درصدی در حمل بار و 30 درصدی مسافر در بخش ریلی نزدیک شود، در این راستا برای تحقق این هدف، برنامه‌ریزی هدفمند ضروری است.

در این خصوص گفتنی است هرچند این روزها رسانه ها پر شده اند از اخبار افزایش میزان حجم بار در حوزه حمل و نقل ریلی اما بر اساس آمار باید گفت سالانه حدود ۶۰۰ ميليون تن بار توسط بخش جاده ای حمل می شود، در حالی که سالانه 32.5 ميليون تن بار توسط شبکه ريلی کشور حمل می شود و سهم راه آهن از کل جابجايی بار سالانه کشور فقط ۵ درصد است.  
 
درباره این مقوله، علی سلیم‌نیا، مسوول کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به وضعیت حمل و نقل در ایران ابراز داشت: علی‌رغم اینکه در سند توسعه کشور قرار بوده به 30 درصد حمل و نقل ریلی و 70 درصد جاده‌ای برسیم، این امر محقق نشده است.

در این خصوص کارشناسان عوامل مختلفی را برای پیدایش این رخداد بیان می کنند.
محمد ساطعی، مدیرعامل سینا ریل گفت: در شبکه ریلی، طراحی مناسبی برای صادرات سنگ‌ آهن انجام نشده و زیر‌ساخت فعلی، اغلب برای مصارف داخلی است. بسیاری از معادن کشور هم اتصال مستقیم به ریل ندارند و برای حمل بار از ایستگاه‌های مجاور استفاده می‌کنند.

جعفری طهرانی، مدیرعامل شرکت جامع تجارت گفت: با توجه به اینکه میزان پرت در حمل ریلی بیشتر از حمل جاده ای است، تمایل کمتری به حمل ریلی وجود دارد. در حالت کلی باید گفت زیرساخت ها همچون تعداد ناوگان و واگن برگردان ها برای حمل ریلی مواد معدنی فراهم نشده است.

دربار پناه، مدیر خطوط ریلی و جاده ای مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: شاهد هستیم که در حال حاضر هزینه حمل ریلی و حمل جاده ای تفاوت زیادی با یکدیگر نداشته در حالی که در بیشتر نقاط دنیا این میزان به 30 درصد می رسد.

کلهر، کارشناس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حوزه حمل ریلی نیز گفت: شاید جذابیت در بخش حمل ریلی به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی بیشتر از حمل جاده ای شده باشد اما هزینه تاسیس هر ایستگاه بالغ بر 100 میلیون تومان است.

گفتنی است این سخنان در حالی بیان شده است که بر اساس برآورد صورت گرفته باید تا سال ۱۴۰۰ ميزان حمل و نقل بار در شبکه ريلی از 32.5 ميليون به ۲۰۰ ميليون افزايش يابد. این بدان معنا است که طبق برنامه پنجم توسعه سالانه باید ۱۸ تا ۲۰ درصد رشد در حمل بار از طریق ناوگان ریلی داشته باشيم و هر سال چهار ميليارد تن کيلومتر به ميزان قبلی افزوده و ميزان جابجايی مسافر نيز سالانه ۲۰ درصد افزايش يابد، يعنی در سال ۱۳۹۶ميزان حمل بار از ۳۳ ميليون تن فعلی به ۶۸ ميليون تن و تعداد جابجايی مسافر از ۲۶ ميليون نفر حال حاضر به ۵۸ ميليون نفر برسد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدرضا ابراهیمی نوید

    سوتی تین نیوزی ها پایان ندارد آقای یارمحمدی هنوز معاون مسافری راه آهن و عضو هیئت مدیره است؟؟ تین نیوز: با تشکر از یادآوری شما اصلاح شد.