بازدید سایت : ۲۲۵۶۷

◄ تاثیر لوکوموتیو برقی آلستوم بر ظرفیت خطوط باری و شاخص های RAMS

چنانچه لوکوموتیوهای آلستوم موجود برقی یا برقی- دیزلی شوند، به دلیل افزایش آماده به کاری و قابلیت اعتماد و نیز افزایش سرعت متوسط، صرفه جویی آنها افزایش و به حدود یک و نیم برابر لوکوموتیو دیزلی (12 میلیون لیتر) خواهد رسید.

تاثیر لوکوموتیو برقی آلستوم بر ظرفیت خطوط باری و شاخص های RAMS
تین نیوز

با بررسی آمار حمل و نقل 1317 تا 1399 به ویژه با تمرکز بر دو سال 1397 و 1399 که بیشترین مقدار جابجایی بار و مسافر و بیشترین جابجایی بار در ده سال اخیر محقق گردید (35 میلیارد تن کیلومتر و 15 میلیارد نفر کیلومتر در سال 1397 و 36 میلیارد تن کیلومتر و 5 میلیارد نفر کیلومتر در سال 1399 با مصرف سوخت 486 و 435 میلیون لیتر) می توان به این نتیجه دست یافت که مصرف ویژه سوخت برای هر تن کیلومتر 11 سی سی و برای هر نفرکیلومتر کمی بیش از 6 سی سی می باشد.

در دو سال 97 و 99 تعداد متوسط لوکوموتیو گرم 583 و 537 دستگاه بوده که با ملاحظه دو نمونه فرم 101 در 19 اردیبهشت 97، با تعداد سهم لوکوموتیو معادل باری، مسافری و مانوری 64، 22 و 14 درصد و فرم 101 در 5 بهمن 99، با سهم لوکوموتیو باری، مسافری و مانوری 76، 13 و 9 درصد، متوسط لوکوموتیو باری 97 و 99 برابر 373 و 408 دستگاه می شود (تین 258711). 

به عبارت دیگر جابجایی بار هر لوکوموتیو گرم معادل در سال های 97 و 99 به ترتیب برابر 94 و 88 میلیون تن کیلومتر بوده است.  بر اساس نامه 14001216 سازمان برنامه به وزارت نفت، صرفه جویی سوخت لوکوموتیو دیزلی نسبت به حمل جاده ای با جابجایی هر تن کیلومتر (35CC) است که با منظور نمودن سیر سالانه 150 هزارکیلومتر و 90 میلیون تن کیلومتر و مصرف یک میلیون لیتر، برابر 3 میلیون و 150 هزار لیتر و با قیمت 60 سنت به دو میلیون دلار در سال برای هر لوکوموتیوگرم معادل بالغ می شود. 

بدین ترتیب صرفه جویی سالانه هردستگاه لوکوموتیو GT26 بیش از 4 میلیون و هر لوکوموتیو C30-7 حدود 6 میلیون لیتر و برای لوکوموتیو آلستوم با قابلیت قراردادی با بارمحوری 20 تن بیشتر از 6 و با بارمحوری 25 تن قریب 8 میلیون لیتر می گردد.

چنانچه لوکوموتیوهای آلستوم موجود برقی یا برقی- دیزلی شوند، به دلیل افزایش آماده به کاری و قابلیت اعتماد و نیز افزایش سرعت متوسط، صرفه جویی آنها افزایش و به حدود یک و نیم برابر لوکوموتیو دیزلی (12 میلیون لیتر) خواهد رسید (تین 256292). 

بر اساس نمودار صفحه 12 مشخصات فنی لوکوموتیو آلستوم، توان ورودی ژنراتور در دمای 45 درجه و ارتفاع 1400 برابر 2650 کیلووات و با بار محوری 20.5 تن (123 تن وزن کل) کشش آن 42 تن در سرعت 17 که درفراز 1% برای کشش قطار 3500 تنی کافی است و با بارمحوری 25 تن، کشش به 52 تن با سرعت 15 رسیده و قابلیت کشش قطار 4300 تنی را خواهد داشت، در 1383 قابلیت کشش نوع باری 3520 تن تعیین ولی بر اساس آخرین جدول (مرداد 91) کشش به 2980 تن کاهش یافت. 

نمودار ریلی

در مذاکرات سال 1376 قابلیت هر ترکشن موتور این لوکوموتیو برای حالت برقی 1800 کیلووات اعلام گردید (ص 35 مشخصات 19971127) یعنی جمعا 10.8 مگاوات که در ادامه مذاکرات با تیم بعدی به 1000 کیلووات و جمعا 6 مگاوات کاهش یافت.     

چنانچه این لوکوموتیو با جایگزینی ترانسفورماتور به جای موتور دیزل، برقی شود یا با تعویض موتور دیزل به نوع پردور و همزمان نصب ترانسفورماتور به دوگانه (Dual) تبدیل گردد، هرچند کشش آن کاهش می یابد (حدود 10%، تین 258989) ولی سرعت مداوم با توان روی چرخ 6 مگاوات به بیش از 70 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که تاثیر بسیار بالایی بر ظرفیت خط می گذارد.

برای تعیین دقیق افزایش ظرفیت خطوط باری باید محاسبات کاملتری انجام پذیرد و نهایتا گراف در دو حالت دیزلی و برقی ترسیم گردد ولی برای تقریب ذهن به مقایسه زمان سیر قطار 3000 تنی در بلاک 20 کیلومتری با فراز 10 درهزار میپردازیم. در سرعت پیوسته 20 کیلومتربرساعت، لوکوموتیو دیزلی با قطار 3000 تنی، بلاک را درحالت عبوری (بدون توقف در ایستگاه) در یک ساعت طی خواهدنمود و لوکوموتیو برقی قطار 2700 تنی را در 20 دقیقه که مفهوم آن افزایش شدید ظرفیت می باشد.

با احتساب آماده به کاری پایین لوکوموتیوهای دیزلی آلستوم که در تیرماه مجموعا به حدود 25% رسید و قابلیت اعتماد بسیار پایین این لوکوموتیو (فاصله بین خرابی، MDBF، کمتراز 2000 کیلومتر)، با اینکار دستیابی همزمان به چندهدف میسر می گردد:    

مشکلات آماده بکاری، قابلیت اعتماد، هزینه نگهداری ... لوکوموتیوها (RAMS) شدیدا کاهش و در حالت دوگانه (تین 242643)، نیاز برقی کردن کل محور رفع، گلوگاه ظرفیت خطوط برطرف و بهره وری سالانه کل لوکوموتیوها بیش از 300% افزایش یافته و با قابلیت حمل 20 میلیارد تن کیلومتر، صرفه جویی سالانه سوخت ناوگان آلستوم بدون اصلاح به حدود یک میلیارد لیتر خواهد رسید.   

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.