◄ عملکرد میعاد صالحی زیر ذره بین نقد؛ میراث صالحی برای راه آهن چه بود؟
سید میعاد صالحی حدود 3 سال سکان دار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود و طی این مدت برنامه ها و اقداماتی را در این شرکت دولتی اجرایی کرد که موافقان و منتقدانی داشت. سوال این است که صالحی در این سمت چه دستاوردهایی داست و آیا مدیر موفقی بود یا خیر؟
سید میعاد صالحی مدتی است از مدیرعاملی راه آهن جمهوری اسلامی ایران کنار رفته و جای خود را به مدیری جدید سپرده است. مدیران دولتی و مشخصا مدیران زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی میراثی از خود به جای می گذارند که می تواند تا مدتها بعد از دوره مدیریت آنها برای جانشینان آنها و مجموعه ای که مدیریتش را بر عهده داشته اند، مایه برکت یا خسارت باشد.
بر این اساس، جای آن دارد که عملکرد مدیران دولتی بعد از کنار رفتن از سمت خود نیز مورد نقد و بررسی قرار گیرد و به همین دلیل نقد عملکرد مدیران دولتی، فریضه ای واجب برای رسانه ها خصوصا رسانه های تخصصی هر حوزه به شمار می رود.
پر واضح است که مدیران دولتی قبول مسئولیت می کنند تا با به کار گیری اصول علم مدیریت و تجارب حرفه ای، رویه های سالمی جهت تحقق اهداف و ماموریت های سازمان تحت مسئولیت خود ایجاد کنند و ارزش افزوده آن حوزه را به صورت متوازن برای تمام ذینفعان ارتقاء دهند.
مدیرانی که در دولت مسئولیت قبول می کنند باید بپذیرند عملکرد آنها چه در زمان تصدی و چه بعد از آن از سوی رسانه های تخصصی مورد بررسی و نقد قرار خواهد گرفت و باید علاوه پاسخگوی عملکرد خود باشند.
تین نیوز آمادگی دارد نظرها و نقدهای منصفانه شما را در مورد نقاط قوت و ضعف عملکرد مدیریتی سید میعاد صالحی مدیرعامل سابق شرکت راه آهن منتشر کند. چنانچه نقدهای شما به صورت تفصیلی و با تحلیل های آماری و اسناد مرتبط همراه باشد، آن نقد به صورت مجزا منتشر خواهد شد.
همچنین کارشناسان، اساتید دانشگاه، فعالان حوزه ریلی، پیشکسوتان، مدیران شرکت های بخش خصوصی، پرسنل و کارشناسان بدنه شرکت راه آهن و نواحی این شرکت در سراسر کشور می توانند نقطه نظرات و نقدهای خود را با رعایت اصل صداقت و انصاف به صورت کامنت ذیل این گزارش درج کنند تا فرصت انتشار پیدا کند.
شایان ذکر است؛ این گونه نقد کردن مدیران دولتی با انبوهی از اقدامات و برنامه ها در سازمان های پرچالشی همچون راه آهن قطعا خالی از اشکال نیست و ممکن است با وجود تلاش تحریریه تین نیوز در حذف نقطه نظرات و نقدهای شائبه دار، برخی سخنان فاقد مبنا یا حاوی سلایق و غرایض نیز به نقدها راه یابد اما مسیر نقد را نباید به دلیل برخی نارسایی ها، مسدود کرد.
بزرگترین ضربه ایشان به راه اهن سرعت بخشیدن به خواب لکوموتبو های زیمنس با تغییر پیمانکار نت بود
خیر این طور نیست
بزرگترین ضربه میعاد صالحی به راه آهن تخریب نظام مشارکت همکاران و نابودسازی انگیزه های کارکنان برای خدمت به کشور بود. او با ترویج آبروریزی و دروغ و ریا، باعث شد فقط چند نفر معدود حاضر به همکاری شوند و بقیه همکاران شریف راه آهن که نمیخواستند در رسوایی های این دوران شریک باشند از او دوری کردند.
به دروغ ادعای فسادستیزی کرد اما با پول صندوق پس انداز و بودجه روابط عمومی و ... خاصه خرجی های فراوانی کرد.
تعداد اندکی از خبرنگارنماها را به خدمت گرفت تا علیه منتقدانش خبر جعل کنند.
رسانه های رسمی و شریف کشور هرگز او را باور نکردند و به همین دلیل سلاح اصلی میعاد صالحی که رسانه بود در این دو سال اخیر (مخصوصا بعد از فاجعه تصادف قطار مشهد یزد در طبس) از کار افتاد چون حاضر نشدند شریک تخلفات و خرابکاریهای او شوند.
کار میعادصالحی بجایی رسید که حتی همکاران حزب الهی هم احترامی برای اون قائل نبودند.
امیدواریم او را در هیچ سازمان دیگری مدیر نکنند چون همه جا را خراب می کند.
به نظر خودتان حرف و نقد (و تخریب) نگفته و نکرده باقی گذاشته اید؟؟
دکتر صالحی نخبه در تخریب خودش با شعارهای توخالی و پوچ بود! متاسفانه ادعاهایی کرد که مهندس افشار و مرحوم دادمان با تمام تجربه و تخصص شون به هیچ وجه چنین ادعایی نداشته و ندارند! ضمنا افرادی که دنبال مافیا و ... در راه آهن هستند، هیپوقت چنین رویکردی را تایید نکردند! و مافیا را قبول ندارند!
مشورت ناپذیر بود.
فقط به دو سه نفر از دوستان قبلی خود اعتماد داشت و با بقیه کارکنان و مدیران راه آهن ارتباط چندانی نداشت.
دنبال حرکات نمایشی بود.
برای نمایش، دست به هر کاری زد و خیلی ها را مجبور به مصاحبه و مکاتبه و تعریف و تمجید از خودش کرد.
از نقد به شدت عصبانی می شد و در برابر انتقاد، دست به شکایت و اخراج می زد.
دشمن بخش خصوصی بود.
بقیه سازمان های دولتی را نیز به دشمن راه آهن تبدیل کرد.
سفره کارکنان را کوچک کرد.
خدا لعنتش کنه با آیین نامه هایی که داد مامورین سیر رو بیچاره کرد
در راه آهن ایران مدیرعاملی به نام میعاد صالحی داشتیم که جلوی بهره برداری از هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده در خط آهن ایران به افغانستان را گرفت و قطارهای ترانزیتی افغانستان به ترکیه را متوقف نمود تا آبروی کشورمان در عرصه بین المللی هم برود و صندوقچه خاطرات خودش هم در دامنه وسیعی از توقیف و تهدید و تخلف کامل شود:
- توقیف خط آهن شلمچه به بصره
- توقیف قطار ترانریتی افغانستان
- توقیف واگن های باری خصوصی بسیاری از شرکت های ریلی
- قطع دسترسی بسیاری از شرکت های ریلی به سیستم صدور بارنامه
- حساب سازی هزاران میلیاردی در بخش مالی راه آهن با اعمال جرایم تاخیر تادیه و مالیات ارزش افزوده و ...
و ...
ايشان تصور مي كرد حمل و نقل ريلي بايد كاملا دولتي باشد و امور خصوصي سازي گذشته كاملا نادرست بوده و بايد مجددا ملي شوند و به همين لحاظ همكاري با بخش خصوصي را كنار گذاشته بود كه اين رفتار باعث فشار مضاعف به بخش خصوصي شده و عملا روند رشد خدمات ريلي معكوس شد و هم درآمد شركت راه آهن كاهش يافت و هم مردم و صاحبان كالا از خدمات ريلي كمتري استفاده كردند و اين كاهش عملكرد باعث افزايش سوانح و مصرف سوخت بيشتر در جاده ها بوده لذا به منافع ملي هم ضربه وارد كرد و قول بيجا داد كه همه كاركنان شركت تراورس را استخدام رسمي مي كند و به دولت پيشنهاد داد كه شركت تراورس دولتي شود كه در دولت وقت پيشنهادش را كاملا رد كردند و به وزارت راه اخطار دادند كه چرا پيشنهادي خلاف قوانين و سياستهاي كلي كشوري را به دولت فرستاده اند. اين وضعيت ناشي از بكارگيري فردي بدون تخصص و تجربه لازم در چنين منصب مهمي بود.
عجیبه!!! بنا نداشتم بر این دروغهای تکراری مجددا اینجا پیامی بگذارم اما برخی افراد احتمالا فکر کرده اند دورغهایی که میگن هرچی بزرگتر باشه و موضوع را برعکس جلوه بدهند، درصد باورکردنش بیشتر میشه (اقدامات ارزشمند صالحی تلاشهای فراوان راه اهن شلمچه بصره یا ایستادن جلوی قلدری و بی منطقی کنسرسوم ریلی افغانستان یا زیاده خواهیهای چندش اور بخش خصوصی)
الان که مدیرعامل فعلی از خودتونه و صدر تا ذیل مخالفان صالحی تمام قد از جبارعلی حمایت می کنید، کار قابل عرض بکنید تا ما هم ببینیم که بلد هستید و دعاگو شویم. البته این را هم بدانید کوچکترین دزدی و بخوربخور مثل دوران برخی مدیران اسبق، ابدا امکانپذیر نیست و سریعا راه به مراجع بالاتر و رسانه های جمعی و مجازی پیدا میکند.
دزد شماها بودید که ایمان مردم را دزدیدید.
دزد شماها بودید که با پرداخت نکردن مطالبات شرکتهای خصوصی مالک لکوموتیو، آنها را مجبور کردید به نفع شما نامه بزنند.
دزد شماها هستید که بدون داشتن تخصص و تعهد، صندلی های نظام مقدس اسلامی را اشغال کردید.
دزد که چه عرض کنم، شماها قاتل بودید. با توقیف عمدی واگن ها و از کار انداختن برخی مدیران راهآهن، کاری کردید که بار از راهآهن به جادهها منتقل شود و مردم در تصادفات کشته شوند.
سارقان و جانیان بالفطره. قاتل های بی وجدان.
باسلام آقای صالحی بسیار انسان خود خواه مغرور بود تحمل هیچگونه نقد یا پیشنهاد نسبت به بهتر کردنه عملکردش نداشت مدیر کل خوزستان رو با 27سال سابقه برای یکلام که گفت دیزل کم داریم برای قطارهای مسافری یکشبه عزل کرد با درست کردن یک پیچ اینسنا باعث شد. یکسری همکار ساده و نادان شرو ع به زدن زیر آب همکار مدیر ورئیس ناحیه خودش تو کامنتها کردن غافل از اینکه هیچ دستاوردی جزع ایجاد تفرقه بدبینی و اختلاف بینه همکاران نداشت مثلا ارتباط مستقیم با مدیر کل بود ولی هرکس تملغشو میداد جواب میدادوهرکس یک انتقاد یا یک سوال از عملکردش داشت به ثانیه نمیشد که طرف رو بلاک میکرد یک مشت همکار هی کامنت گذاشتن ناحیه فلانی اینکارو کرد فلانی اینکار بانصب دوربین تو محل کار همکاران ترافیک وگذاشتم چندتا آدم زبون نفهم
وچککردنه 24 ساعته باعث آسیب شدید روحی وفکری به همکاران شده َطرف میگفت باید 12 ساعت کشیک رو روی این صندلی بشینی وتکون نخوری اگر بلند میشدی از تهران زنگ میزد که کجا رفتی حساب کن یک دوربین بالاست داره یکسره تو رو مبینه مثلا چند ساعت قطار نداری میگفت باید تکون نخوری گوشی هم ممنوع فقط هی نگاه درودیوار کنید هرکس هم انجام نمیداد جریمه مالی میشد چقدر از حقوق همکاران تو این سال آخر کم کرد بعد پارسال از اینهمه خرجهای راه آهن فقط اومد حقوق ما کارگران رو به بهونه انظباط مالی 1700هزارتومو کم کرد بهنوش مصوبه دولت بود تو اون مصوبه اعطا وام 300میلیونی با سود 4درصد به کارمندها هم بود هیچوقت اونو اجرا نکرد مگر برای کاسه لیسهای خودش بخدا قسم که ما حلاش نمیکنم یعنی 27درصو ااظفه حقوق سال 1402ما کارکنان راه آهن عملا ده درصد بیشتر نشد اونوقت تو ادارات دیگه الان گندش درومده که خیلی بیشتر از مصوبه دولت حقوق کارمندهاشوو رو اظافه کردن با کارکنان راه آهن با ساعات کاری شیفتی که بصورت 24.12 هستیم بدترطمش شرایط کاروداریم با مسولیت زیاد اونوقت این اقا خیلی راحت 1700 حقوق مارو کم کردانسانی متکبر برخلاف سید بودنش بسیار ظالم. چند تا کارکند رو به بهونه اعتراظ خیلی راحت اخراج کرد هیچوقت نخواست ببینه دلیله اعتراظ چیبوده خدا ازش، نگزره ... ماکه حلالش نمیکنیم
در کل راه آهن رو خراب کرد والسلام