بازدید سایت : ۴۷۴۵۳

تاکسی اینترنتی در مقابل تاکسی تلفنی سنتی

تاکسی اینترنتی در مقابل تاکسی تلفنی سنتی
|
تین‌نیوز| چندی است دعوای بین کسب و کارهای آنلاین و سنتی در حال بالا گرفتن است. اسنپ و تاپسی صدای آژانس های خدمات تاکسی را در آورده اند، سایت دیوار صدای معاملات املاک و... و در نهایت شکایت به سازمانی مرجع از طرف کسب و کار سنتی و دخالت سازمانی مرجع جهت تهدید کسب و کار آنلاین به بسته شدن.
 
به گزارش فرصت امروز، نحوه عملکرد کسب و کارهای سنتی مرا به یاد دوران بچگی انداخت؛ وقتی زورمان به بچه بزرگ تر یا قوی تر نمی رسید از پدر یا مادر در جهت به دست آوردن حق مان کمک می خواستیم. البته در گذشته بهتر بود چون پدر و مادر معمولا درصدد آشتی دادن دو طرف برمی آمدند و نه تهدید بچه قوی تر!

این موضوع، ورود کسب و کارهای آنلاین، به دیگر شرکت ها نیز در آینده به طور مستقیم یا غیرمستقیم صدمه خواهد زد و اگر سنتی ها برای نجات خود به فکر اندیشه نیفتند قطعا صدمه خواهند دید. (و البته قطعا راه نجات شکایت به سازمان مرجع نیست) کلام آخر را اول می گویم، متمرکز شوید تا متخصص باشید.

به بحث تاکسی برگردیم. سوال اینجاست که یک آژانس تاکسی چگونه می تواند کسب و کارش را رونق بخشد؟ جواب: با آنالیز رقبا و پیدا کردن جایگاهی که توسط رقبا اشغال نشده است. رقبا در چه مورد یا مواردی قوی است و در جهت دیگر جایگاه سازی کردن و قوی شدن.

تاکسی آنلاین چه مزایایی نسبت به آژانس سنتی دارد؟ شاید بارزترین مزیت قیمت پایین تر آن باشد. مزایای دیگر که البته کم اهمیت هم نیستند عبارتند از تمیزی ماشین ها و ادب راننده ها.

ابتدا به موضوع ادب بپردازیم؛ یادم هست چند سال پیش وقتی آژانسی را گرفتم و یک ربع دیرتر از دفترم پایین آمدم، راننده آژانس به صراحت به من گفت «من علاف نیستم که یک ربع منتظر تو اینجا بایستم!» و این یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که افراد گوناگون با آن در آژانس های سنتی درگیرند.

دلیل اصلی این اتفاق کوچک دانستن شغل تاکسی داری از طرف راننده های آژانس است. آنها معمولا قبل از راننده آژانس شدن شغلی دیگر (صاحب یک کسب و کار ورشکسته، کارمند بازنشسته یک سازمان و...) داشته اند و این نوع خدمات را کار نمی دانند و از سر اجبار آن را انجام می دهند.

در تاکسی های آنلاین به علت توان امتیازدهی راننده تاکسی سعی می کند مودب رفتار کند تا امتیاز بیشتری بگیرد و درآمد بیشتری داشته باشد. چرا آژانس ها قبل از استخدام راننده به آنها آموزش نمی دهند که کار رانندگی را راننده ها به عنوان شغل ببینند و انتظار برای آمدن مشتری «علاف» شدن نیست، بخشی از کار است.

آژانس های سنتی در نقش آژانس های لاکچری: از آنجایی که تاکسی های آنلاین معمولا ماشین های کلاس پایین مانند پراید دارند، در خلاف جهت سنت و رقبا حرکت کردن می تواند مشکل گشا باشد یعنی استفاده از ماشین های نیمه لوکس و لوکس برای افرادی که به جلسات می روند و نیاز به ماشین کلاس بالاتر دارند.

آژانس های سنتی در نقش سرویس آژانس: آیا نمی شود اطلاعات مشتریان (مبدا و مقصد) را با در نظر گرفتن ساعت جابه جایی آنالیز کرد و برای هر سه یا چهار مشتری که زمان و مقصد نزدیک به هم دارند سرویس های ویژه با قیمت هایی مناسب را تعریف کرد (نه دقیقا مانند سرویس مدرسه ولی با الهام گرفتن از آن) و ده ها یا صدها تمایز دیگر که آژانس ها به جای شکایت می توانند برای خود خلق کنند، متمایز شوند و جایگاهی ویژه در ذهن مخاطب پیدا کنند.

سازمان های سنتی برای ادامه حیات قطعا نیاز به تمرکز و جایگاه سازی دارند در غیر این صورت کسب و کارهای آنلاین آنها را به زحمت و چالشی جدی خواهند انداخت.
تمام حقوق این نوشته برای مولف محفوظ است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.