◄دلواپسان، همچنان دلواپسند!
تیننیوز| در حالیکه کشورمان از ابتدای انقلاب تا چند ماه پیش با تحریم صنعت هوانوردی مواجه و از خرید هواپیما محروم بود، پس از برجام موفق به انعقاد قرارداد خرید هواپیما شد و به دنبال آن در دی ماه امسال یک فروند هواپیمای ایرباس جدید وارد ناوگان حمل و نقل هوایی شد. پس از این اقدام نقدهای متفاوتی در این مورد منتشر شد که در پاسخ به آنها سعیدنژاد کارشناس هوانوردی در تیننیوز یادداشتی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: پس از برجام برخی به خرید هواپیما نقد داشتند و ورود هواپیما به کشور را تنها برای افراد مرفه جامعه میدانستند و بر این
باور بودند که ورود هواپیماهای لوکس تنها برای سرمایهداران است. در همین راستا به نکاتی اشاره خواهم کرد که چرا ورود هواپیما به کشور یک اولویت است.
در مرحله اول بایستی عنوان کنم که هزینه سرمایهگذاری و بهرهبرداری ورود این تعداد هواپیماها از بودجه عمومی و مردم تامین نخواهد شد و مصرفکنندگان هزینه را مستقیما پرداخت نخواهند کرد. اگر کالا یا خدماتی از منابع عمومی کشور تامین شود باید کلیه مردم از آن بهرهمند شوند.
آنچه مسلم است برای خرید هواپیماهای مورد بحث قرار نیست بودجه آن از محل منابع عمومی تامین مالی شود و تعهد بازپرداخت فاینانس هواپیماها را دولت نمیدهد بلکه شرکت خریدار یعنی «هما» تضمینکننده خواهد بود.
سفر هوایی داخلی و خارجی نیاز روز افزون کشور است. حتی توسعه مناطق محروم کشور که مناطقی دور افتاده هستند بدون حملونقل هوایی بسیار سخت و دور از انتظار است.
دولت برای سفر به این مناطق باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم یارانه بدهد، لذا سفر اساتید، مهندسان و متخصصان به این مناطق ضروری است که بدون پرواز غیرممکن خواهد بود. نظر شما را به توسعه مناطقی همچون آبادان و مناطق نفتی جلب میکنم که ابتدا فرودگاه و پرواز را تامین کردند تا شرایط شروع کار فراهم شود...
پس از انتشار این یادداشت، تعدادی از کاربران تیننیوز با ارسال پیامهایی به بیان دیدگاه خود در مورد خرید هواپیما پرداختند که تعدادی از آنها در ادامه آمده است:
کاربر دیگری هم در پاسخ به این پیام عنوان کرده است: دوست عزیز، ظاهرا شما با ساختار هما آشنا نیستید. این شرکت به دلیل درآمد-هزینهای بودن هیچگونه کمک دولتی نمیگیرد که بتوان اسمش را دست بردن در جیب مردم گذاشت. همین الان نزدیک 8 میلیارد تومان بابت بلیتهای تخفیفدار ایثارگران از دولت طلبکار است و ...
ضمنا میشود منبعتان را برای زیان 200 میلیاردی بیان کنید!!؟؟
یک کاربر هم با انتقاد از تحلیل نویسنده یادداشت، در پیام خود آورده است: {نویسنده}میتوانست با دلايل قویتری اين امر را توجيه كند.
سلام دوست کارشناس، حرفی که منتقدان و یا به تعبیر شما دلواپسان دارند ۱ - اولویت مملکت ما هواپیما بود یا ایجاد شغل، ۲ - چرا در زمینه مسکن که مشکل قشر زیادی از جامعه را بر بر می گیرد در نظر نگرفته اند. ۳ - چرا اگر ریگی به کفش نیست قراردادها محرمانه است و… آقایان سرشان را در برف کرده اند فکر می کنند مردم … هستند.
کسی با خرید ناوگان مخالف نیست؛ نگرانی مربوط به چگونگی بهره برداری از آن است
خرید هواپیما خوبه اما نقد یا بقول شما دلواپسی به این موارد هست: چرا این تعداد هواپیما در نوع برد متوسط و دور برد خریده شد؟ چرا هواپیما جت منطقه ای خریداری نشد؟ قیمت این هواپیما ها چقدر بود و ایا کسی پورسانت میگیرد؟ چقدر تو این قرارداد ها انتقال تکنولوژی تعمیر و ساخت قطعات مصرفی در نظر گرفته شد؟ ایا با توجه به بودجه و میزان استفاده مردم از هواپیما و قدار و جاده، بودجه عادلانه تقسیم شد؟ و …!!!