اختصاص هواپیمای جایگزین در نوروز برای ایرلاینها الزامی شد / رصد خدمات توسط ۱۵ تیم بازرسی
تین نیوز | معاون وزیر راه از آغاز بازرسی و نظارت بر عملکرد آژانسهای فروش بلیت هواپیما و استقرار ۱۵ تیم بازرسی در حوزه فرودگاهی و عملیات پروازِ ۸ فرودگاه پرتردد خبر داد و گفت: ستاد تأخیرات پروازی تشکیل شده و ایرلاینها ملزم به اختصاص هواپیمای جایگزین شدند.
علیرضا جهانگیریان با اشاره به آمادهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی برای نوروز 93، اظهار داشت: طرح نوروزی امسال در بخش حمل و نقل هوایی همانند دیگر مدلهای حمل و نقلی، از 25 اسفندماه آغاز میشود و تا 15 فروردین ماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 150 فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور موجود است، بیان کرد: این تعداد هواپیما شامل حدود 23 هزار صندلی پرواز است.
جهانگیریان اضافه کرد: پیشبینی میشود نوروز امسال 2 میلیون و 100 هزار مسافر توسط سیستم حمل و نقل هوایی جابهجا شوند.
* تشکیل کمیته نظارت بر برنامه پروازهای نوروزی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی بر عملکرد ایرلاینها و آژانسهای فروش بلیت نظارت دارد، از تشکیل کمیته نظارت بر برنامه پروازهای نوروزی سال 93 در سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد.
* استقرار 15 تیم بازرسی در حوزه فرودگاهی و عملیات پروازِ 8 فرودگاه پرتردد
جهانگیریان با بیان اینکه در نوروز 93 همه بخشهای مختلف سازمان هواپیمایی کشوری به انجام امور نظارتی بر فرودگاهها، شرکتها، دفاتر خدمات مسافرت هوایی میپردازند، اظهار داشت: بازرسیها به صورت محسوس و نامحسوس در قالب 15 تیم بازرسی سه نفره انجام میشود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این تیم بر نحوه خدماترسانی به مسافران نوروزی و کیفیت خدمات نظارت دارند؛ 15 تیم بازرسی مذکور متشکل از دفتر نظارت در حوزه فرودگاهی، عملیات فنی، قابلیت پرواز و عملیات پرواز، در 8 فرودگاه بینالمللی که بیشترین حجم پروازها را برعهده دارند، مستقر شدهاند.
* آغاز بازرسی و نظارت بر عملکرد آژانسهای فروش بلیت هواپیما
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همچنین بازرسی و نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و شرکتهای هواپیمایی از هفته گذشته آغاز شده است.
وی تأکید کرد: چنین بازرسیهایی موجب جلوگیری از بروز ناعدالتی در توزیع بلیت میشود، ضمن آنکه مسافران با آرامش میتوانند در این ایام نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند .همچنین کاهش واسطهگری در فروش بلیت و بازار سیاه نیز از مزایای اینگونه نظارتها است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: به همه شرکتهای هواپیمایی و آژانسهای فروش بلیت بخشنامه شده است که در صورت تخلف در ایام پیک سفر نظیر نوروز و بروز تخلف فروش بلیت در ترمینالهای فرودگاه، دفاتر در صورت تخلف برای بار اول از سه تا 6 ماه تعلیق خواهند شد و در صورت تکرار این تخلف، لغو مجوز میشوند.
* صدور 18 هزار و 804 مجوز پروازی در نوروز 93/ رشد 31 درصدی مجوزها
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از صدور 18804 مجوز پروازی در مسیرهای داخلی و خارجی در ایام نوروز 93 خبر داد.
وی افزود: مجوزهای پروازی صادره در نوروز امسال از رشد 31 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: سازمان هواپیمایی کشوری برای نوروز امسال 12955 مجوز در مسیرهای داخلی و 5849 مجوز در مسیرهای خارجی صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31درصد افزایش داشته است.
جهانگیران بیان کرد: پیشبینی میشود در نوروز امسال بیش از 2 میلیون و 736هزار و 970 مسافر جابهجا شود که در این صورت شاهد رشد 32 درصدی در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم بود.
* ایجاد ستاد تأخیرات پروازی و ستاد پروازهای نوروزی
وی ادامه داد: علاوه بر ایجاد ستاد تأخیرات پروازی در فرودگاه مهرآباد و فرودگاههای پرتردد کشور، ستاد پروازهای نوروزی در داخل سازمان جهت حصول اطمینان از برقراری پروازها نیز ایجاد شده است.
* الزام ایرلاینها به اختصاص هواپیمای جایگزین/ کاهش تأخیرات پروازی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: شرکتهای هواپیمایی ملزم به درنظر گرفتن هواپیمای جایگزین (BACK UP) هستند تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای یکی از هواپیماها، هواپیمای جایگزین به سرعت فعال شود و مسافران معطل نمانند.
وی بیان کرد: به ایرلاینها تأکید شده است با توجه به ظرفیت خود، در ایام نوروز آمادگی کامل برای انجام پرواز جایگزین و فوقالعاده در صورت بروز مشکل را داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تمامی مجموعه صنعت حمل و نقل هوایی تلاش میکنند سفری ایمن برای مسافران نوروزی فراهم کنند، ضمن آنکه در صورت مشاهده هرگونه نارسایی و تخلف از سوی ایرلاینها، برابر مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: سعی میکنیم با همکاری و پشتیبانی تمامی بخشهای مرتبط در امر پرواز، بهترین مدیریت شبکه پروازی و کاهش چشمگیر تأخیرات را در نوروز 93 داشته باشیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: شرکتهای هواپیمایی ملزم شدهاند علاوه بر برنامهریزیهای فنی و عملیاتی سفرها، در راستای ارتقاء و حفظ ایمنی پرواز، هدایت مسافران به فرودگاه، حفظ امنیت هوایی و انجام بهینه سفرهای نوروزی تلاش کنند.
* استقرار میز پاسخگو در فرودگاههای پرترافیک
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه میز پاسخگو در چند فرودگاه پرترافیک کشور از سال گذشته استقرار یافته است، اضافه کرد: امسال نیز در تعداد بیشتری از فرودگاههای کشور که میزان سفرهای نوروزی در آنها زیاد است، میز پاسخگو استقرار خواهد یافت.
* تأمین رضایت مسافران نوروزی هواپیما
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ارتقا صنعت حمل و نقل هوایی مستلزم تأمین رضایتمندی مسافران است، بیان کرد: در ایام نوروز تقاضای سفر نسبت به سایر روزهای سال افزایش مییابد و صنعت حمل و نقل هوایی جابهجایی حداکثر مسافر در کوتاهترین زمان خواهد داشت ؛بنابراین پاسخگویی به موقع صحیح و دقیق به مسافران به منظور انجام سفری ایمن و راحت، الزامی است.
جهانگیریان با بیان اینکه رضایتمندی مسافران در توسعه و گسترش صنعت حمل و نقل هوایی موثر است، افزود: در برنامهریزیهای خود در صدد کنترل بی نظمیهایی که منجر به نارضایتی مسافران میشود، هستیم.
به گزارش فارس سازمان هواپیمایی کشوری سه شماره تلفن در نظر گرفته است که مسافران در صورت مواجه شدن با هر گونه تخلف ایرلاینها و دفاتر فروش بلیت میتوانند با این شماره تلفنها تماس گرفته و پیشنهادات و شکایات خود را ارائه دهند؛ این سه شماره تلفن 66025230 - 66073513 و 61022355 است که مربوط به کمیته فنی و حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری است.
سازمان هواپیمایی کشوری به مسافران اطمینان داده که در صورت تماس آنها، در کوتاهترین زمان ممکن به تخلف آژانسها و شرکتهای هواپیمایی رسیدگی خواهد شد.