عامل کاهش کیفیت قطعات خودرو در ایران چیست؟
وبلاگ تیننیوز، محمدرضا نجفیمنش|ادعای خودروسازان مبنیبر بیکیفیتی قطعات در حالی است که به نظر میرسد این روند و اظهارنظرها تنها فرار از تعهداتی است که بیشک بر دوش خودروساز بوده و قطعهساز در حصول آن نقشی ندارد.
بیشک وظیفه خودروساز تحویل قطعه سالم از قطعهساز است و این همان استاندارد کار است که از سوی خودروسازان رعایت نمیشود.
در استاندارد جهانی صنایع خودرویی، این یک اصل به شمار میرود که تا زمانی که جنس سفارش داده شده دارای کیفیت نیست، آن جنس تحویل داده نشود اما درحالحاضر این اصل در کشور مغفول مانده است و برخی صنعتگران از زیربار مسئولیت آن فرار میکنند.
از سوی دیگر وظیفه قطعهساز تهیه مواد اولیه با کیفیت برای تولید یک محصول خوب است و هیچ قطعهسازی به دنبال بهانه نیست بنابراین اگر خودروساز بخواهد، جنسی مرغوب تحویل خواهد گرفت و دیگر بهانهای برای تحویل محصولات بیکیفیت بهدست مردم باقی نمیماند.
بر اساس استانداردهای اعلام شده، خودروساز باید ورودی و خروجیهای خود را کنترل کند و حال اگر اعلام میشود که محصول قطعهسازان کیفیت لازم را ندارد این مشکل به همان کنترل ورودی خودروسازان برمیگردد و نشان میدهد که آنها در این کار ضعیف عمل میکنند.
قطعهسازان فعلی همان قطعهسازانی هستند که برای تولید تندر (ال۹۰) به همکاری فراخوانده شده و بهترین کیفیت را در این سالها ارائه کردهاند از اینرو خودروسازان باید مشکل را در درون خود پیگیری کنند.
در اینباره به خودروسازان یادآور میشویم در بسیاری از مواقع، انتخابهای درستی ندارند و قطعه بیکیفیت را به جای باکیفیت انتخاب میکنند بنابراین به جای فرافکنی اقدام به اصلاح انتخابهای خود کنند.