◄ چند پیشنهاد برای ارتقای ایمنی راهها
فروغ فاریابی در تازهترین یادداشت خود به ارائه پیشنهاداتی برای ارتقای ایمنی راهها پرداخته است.
وبلاگ فروغ فاریابی: آنچه می تواند تلاش های پراکنده و از روی حدس و گمانهای شخصی را همسو و معنادار کند آمار و اقدام بر اساس واقعیتهاست. الزام مستندات آماری و اثبات کننده برای هر تصمیم، اقدام، پروژه و ...و معرفی شیوه ارزیابی اثربخشی آنها میتواند از اتلاف انرژی و منابع و انحراف ذهن به سمت اقدامات بیثمر جلوگیری کند.
از آنجائیکه برنامه بهبود ایمنی (HSIP) یک فعالیت داده-محور است بنابراین کیفیت دادهها و شیوه جمعآوری آنها بسیار مهم است. در این بخش موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
متد جمع آوری دادهها
منابع موجود برای اخذ دادهها
سنجش کیفیت داده ها
مسئولانه بودن دادهها
غلبه بر چالشهای دادهها
از جمله چالشهایی که پیش روی فرآیند جمع آوری داده هاست می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بودجه و نهادهای حمایتکننده
کدگذاری یکسان بر عناصر اطلاعاتی بین نهادهای مختلف
دادههای راههای فرعی، روستایی که ممکن است توجه به آنها مورد غفلت واقع شود.
در هر صورت دادهها باید 6 ویژگی اصلی زیر را داشته باشند:
بههنگام ، دقیق، کامل، یک دست ، یکپارچه، قابل دسترس
تغییر نگرش به گواهینامه از یک حق به یک امتیاز. گوهینامه رانندگی یک میثاق شهروندی است. تخلف از آن فسخ یکجانبه از طرف راننده خاطی است. و طرف دوم هم باید آن را ابطال کند. سختگیری در مقابل ساده ترین تجاوز شهروندان از قوانین رانندگی (مانند رعایت نکردن سهم عبور در معابر) و سلب امتیاز رانندگی از ایشان بدون توجه به مقام افراد در جامعه از یک طرف و ایجاد زمینه های رعایت قوانین مانند خط کشی مناسب و گویا برای کاربران از سوی دیگر(مانند مشخص کردن سهم عبور ) می تواند به حفظ اعتبار گواهینامه و امتیاز رانندگی (رانندگی ایمن) کمک کند.
آموزش کادر پلیس در مورد قوانین، نحوه برخورد با رانندگان، یادآوری تعهدات شغلی آنها و ضرورت پایبندی به معیارهای حرفه ای و اخلاقی یک پلیس خوب
رعایت سختگیرانه آئین نامه ایمنی راهها – و آئین نامه طراحی هندسی راهها – و قوانین مقررات حریم راه و ممانعت از اعمال نفوذ مقامات، مناصب، نهادها و...در دورزدن قوانین که بعضا موجب به مخاطره افکندن ایمنی عموم کاربران میشود.