◄ فقط چند سوال از مسئولان حمل و نقل ریلی کشور!
در موضوع یخ زدگی قطارها و مصاحبه آقای سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن با رسانه ها در مشهد، چند سوال به ذهن می رسد.
در موضوع یخ زدگی قطارها و مصاحبه آقای سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن با رسانه ها در مشهد، چند سوال به ذهن می رسد.
وی می گوید که از تعداد 80 رام قطار مسافری ، 75 رام بدون مشکل سیر خود از مبدا تا مقصد را انجام داده اند و 5 رام دچار مشکلاتی شده اند که در ادامه چهار رام از آن پنج قطار هم مشکل شان رفع و تنها یک قطار دچار توقف زیاد شده است.
برخی دیگر از مقامات و مسئولان نیز اعلام نموده بودند که چون گازوئیل در دمای منفی 12 درجه یخ می زند سوخت لکوموتیوها دچار یخ زدگی شده و آنها در مسیر متوقف شده اند.
اما چند سوال:
1- یخ زدگی یک پدیده عمومی طبیعی در استان است چرا فقط 5 قطار از 80 رام قطار دچار این مشکل شده اند و دیگر قطارها دچار آن نشده است ؟ اگر واقعا مشکل اصلی برودت هوا بوده پس باید تعداد بسیار بیشتری از قطارها دچار این مشکل می شده است.
2- چرا همه سوزن های ایستگاه فریمان دچار یخ زدگی نشده است؟
دمای هوا که در همه جای ایستگاه فریمان ثابت بوده پس باید همه آنها دچار اشکال می شدند مگر اینکه رسیدگی به آنها در گذشته به صورت استاندارد و یکنواخت انجام نشده باشد. مگر همه آنها مجهز به گرمکن سوزن آماده به کار نبوده اند؟
3- در 24 ساعت قبل از توقف قطار قم ، دمای هوا بسیار پایین بود و علایم برودت شدید هوا نیز آشکار شده بود و ایستگاه های ابومسلم و فریمان را دچار کارکرد ناقص عملکرد کرده بود اما با صرف 24 ساعت زمان بعد از آن (زمان کافی جهت اصلاح ایرادات این دو ایستگاه)، اشکالات این دو ایستگاه به صورت پایدار رفع نشد و منجر به توقف طولانی مدت و خطرناک قطار قم و قضای نماز بسیاری از مسافران گردید؟ (ضعف غیر قابل توجیه مدیریتی در راه آهن خراسان )
4- چرا با وجود این تجربه 24 ساعته ابتدایی سرما و برودت، تمهیدات لازم از جمله عدم سیر و حرکت قطارهای باری در کل ساعات شب تا پایان برودت شدید، از سوی کمیسیون گراف راه آهن خراسان پیشنهاد و اتخاذ نشد؟ (به علت سیر و وجود قطار باری در خط یک ایستگاه باری، امکان انتقال مسافران به نمازخانه مجهز ایستگاه نیز ، غیرممکن و بسیار خطر آفرین بود)
5- چرا جهت انتقال مسافران گرفتار شده در قطار قم یک قطار دیگر اعزام نگردید تا سریعا آنها از ایستگاه فریمان که در فاصله نزدیکی هم تا مشهد بود به مقصد (مشهد مقدس) منتقل شوند و به جای آن، تصمیم گرفته شد تا آنها ساعت ها (11 ساعت) در قطار گرفتار در برف محبوس شوند؟
6- چرا سوخت همه لکوموتیوها در دمای منفی 28 درجه یخ نزده است؟! اصلا این سخن منطبق با واقعیت است یا بهانه سازی؟
7- آیا مدیریت راه آهن برنامه ها و تمهیدات از پیش تعیین شده ای برای پیشگیری و نیز نحوه عبور از این گونه مشکلات را دارد ؟ اگر دارد لطفا ارایه کند تا در محیطی شفاف همه بدانند که این برنامه ها اجرا شده است یا خیر.
8- آیا همه اینها بهانه جویی هایی بیش از سوی مدیران راه آهن برای گذران از مشکل نیست؟ و نمی توان برداشت کرد که کسی از آنان علت اصلی وقوع این مشکلات را حتی نمی داند.
ادامه این شیوه مدیریت در سطح حمل و نقل ریلی که می شود اسمش را گذاشت اتخاذ راهکارهای ناقصِ خلق الساعه ، لطمات و آسیب های بسیار سنگین را در ادامه به دنبال خواهد داشت ( مانند تامین جا و تغذیه چند هزار مسافر و معطلی و سرگردانی آنها) مگر اینکه به دور از محتاط بازی های مدیریتی در پیش گرفته شده ، کسی با صداقت بخواهد برای این وضعیت مدیریت در سطح راه آهن، چاره ای بیندیشد.
یادمان نرود در سانحه هفتخوان هم قطار تبریز به علت برودت هوا متوقف بود که منجر به برخورد با قطار سمنان و کشته شدن بیش از 40 نفر و استعفای مدیر عامل به جای وزیر منجر گردید و هنوز هم علت اصلی آن حادثه مشخص و اعلام ن شده است.
لذا این شیوه مواجه و عدم اصلاح ریشه ای مدیریت در راه آهن هر روز از روز قبل ، سخت تر و پر هزینه تر خواهد شد.
* این یادداشت از سوی یک لکوموتیوران در اختیار تین نیوز قرار گرفته است.
عمرا راه آهن اگه جواب بده
اولا چون غیرت میرتی که مدیراش ندارند
دوما سکوت می کنند تا موضوع خوبخود حل بشه
البته با گرمای هوا
از بس که پاسخگو هستند
حقوق مدیران برقرار باشه چکار دارند که جواب دو کلمه حرف حساب را بدهند. راه اهن فلج داره میشه از مدیران بی حل و رمق
مطلب فنی و دقیقی به نظر می رسه لطفا راه اهن جواب بدهد و تین نیوز هم پیگیری جواب از مدیران بکند تا مطلب ابتر نشود
وقتی کسی حرف گوش نمی کنه مطلب فنی و غیر فنی دردی دوا نمی کنه
اقای لکوموتیوران به نظرت شما بی تقصیری ،
گیر دادی به آقای دکتر صالحی
ایشون انشاالله قشنگ جواب شما رو خواهند داد مستند و متقن
اینها بحثهای فنی است که با جواب دادن راه اهن به آن، کلی از مطالب روشن خواهد شد
فقط راه آهن برنامه های از پیش تدوین شده با مشکلات رو نشون بده معلوم خواهد شد این بابایی که مطلب رو نوشته یا لکوموتیوران نبوده و یا هم اگه بوده دنبال حرف مفت بوده
اگر هم راه آهن جواب درست و دقیق نده که وای بر ما و حمل و نقل ریلی مان
اینکه شما مطالبه پاسخ راه آهن کردید حرف درستی است اما چرا به لکوموتیوران قبل از اثبات و یا نفی مطلب ، توهین کردی
انصافا نیاز به داشتن پاسخ متقن و مستند راهآهن هم هست لطفا این نیوز پاسخ این مطلب را به صورت دقیق و جدی از راه آهن مطالبه کند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
سازمانی که مدیرانش ،
سالها نیروی انسانی اش را زمین زده اند
می خواد سازمانش زمین نخورد!
اخر همه چیزا در راه آهن نیروی عملیاتی است
با این اوصاف مشکلات هم متوجه لکوموتیو راه آهن هم واگن ها و خط و سوزن هاست که همه اینها از مدیریت آشفته و نابسامان ریلی طی سالها حکایت دارد و متاسفانه این رویه هم ادامه دار است
امیدی به پاسخگویی مدیر عامل که نیست حداقل مدیر کل راه آهن خراسان را مجبور به پاسخگویی تین نیوز بکند
یک نکته به مطلب اضافه کنم و اون اینکه در شب قبل از توقف قطار قم یعنی حدود ۲۴ ساعت قبل کمتر از ده سانت در ایستگاه فریمان ریزش برف بوده و لذا بهانه عدم کارکرد سوزن دیگر اعتباری ندارد چون سالهاست که سوزن ها مجهز به گرمکن برقی شده اند و بهانه خرابی علایم در ادامه نیز ضعیف می باشد
هر چند اینها را برای کسانی دلسوزند و غیرتی دارند فقط باید گفت
دوستان راه آهن اقای ناصری و بابایی و سبحان خان نظری ، نظری ندارند
اینکه آقای صالحی سریعا به مشهد آمدند نکته خوبی است ولی اینکه ایشان مساله ها را از دید مدیران و کارشناسان همیشه نشسته در داخل اتاق های گرم می بینند و هیچ توجهی به کارکنان عملیاتی ندارند خیلی تاسف برانگیز است
هزینه ها :
استرداد هزینه بلیط مسافران به صورت صد در صدی
خسارات مربوط از لغو سفرهای مردم
آسیب های تبعی از حذف قطار و جایگزینی با جاده که خطرات زیادی را دارد
سردر گمی و ناراحتی های پیش آمده
اسکان مسافر و هزینهای آن و نیز تغذیه انها
و از همه بدتر اینکه آیا می شد از بروز این خسارات جلوگیری کرد و یا از شدت آنها کاست
توی ایستگاه مشهد دو شب قبل چند سانت برف آمده بود روز بعد از برف شبانه ساعت 12 ظهر به بعد شروع به تمیز کردن سکوها کردند و تا اون موقع مسافرها به قول معروف مثل پنگوین ها روی سکو راه می رفتند مدیریت ریلی خراسان خیلی بی تفاوت و ضعیف است
مدیر کل راه آهن خراسان که مثل ی کارمند معمولی از خانه میاد و میره و معمولا ب اکراه از پشت میزش بلند میشه از نظر دکتر صالحی ته مدیریتند
چون موضوع مهم و فنی است لطفا این نیوز این مورد رو هر روزه پیگیری کنه و آخر وقت نتیجه تلاش هایش رو منتشر و اطلاع رسانی کنه
تین نیوز هم به موضوع بیشتر از نخواهد پرداخت تا ارزش افزوده خبری و اعتبار ذاتی پیدا کنه و الا اگه من جای اونا بودم هر روز پیگیر می شدم و در قسمت پیگیری ها انعکاس می دادم این جوری یک جمع خواننده پای کار هم پیدا می کردم ولی امان از روز مرگی
حالا یک مدیر پیدا شده و یک سرمایی شدیدی آمده چه قدر ایراد می گیرین
فقط دکــــــــــــــــــــــــــــــــــتر صالحی
در گذشته حادثه توقف در سرما و فاجعه هفتخوان رو داشتیم که بی سرانجام رها شد لطفا این مورد جدی پیگیری نمایید
الان چند روزه آقای دکتر صالحی تو مشهد هست و خودش پیگیر کارها ست اما متاسفانه با همون کارشناسای در اتاق های گرم در حال مشاوره و پیگیری کارهاست که کم نتیجه یا بی نتیجه خواهد بود
تین نیوز با مدیر کـــــــــــــــــــــــــــــل راه آهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن خراسان هم مصاحبه ای گرفتن
دادا عملا تو راه آهن کسی جوابگو نیست رتتتتتتتتتته
دنبال چی جوابی از راه آهن هستین با یک جوابیه همه چیز رو تکذیب می کنه و بعدش هم هوا گرم میشه و اونها یک کارانه توپول برای مدیران بابت عبور به سلامت از سرما پرداخت خواهند کرد
بی توجهی به این هشدارها گریبانگیر هر کسی می تونه بشه از خانواده وزیر و نماینده مجلس تا آبدارچی همین تین نیوز
بومرنگ حوادث از بی توجهی نیرو می گیره
هوا گرم شد تموم شد تا سرمای بعدی
اره واله. کی به کیه؟ هر از چندی یک برفی میاد و افتاب اونو آب میکنه و این اتفاقات هم خاطره میشه برای مسافران! بشین تو اتاقت مدیر عزیز
امید ما به خدا هست تا گوش مدیرهای راه آهن رو اساسی بپیچونه
مدیر کل ها ی نواحی بسیار منفعل و بی تفاوت
با وجود اینکه دارای اختیارات و امکاناتی هم هستند و سالها برقرار و تاسف
اگه فحش هم بنویسی
کسی تو راه آهن نیست جوابی بده
مرزهای بی غیرتی رو در نوردیدند
آمریکا و انگلیس میگه دم همچین مدیرانی گرم
کار ما رو آسون می کنند
فعلا دوران خوش خوان مدیر عامل هست
یکی از نماینده ها تعریف می کرد زمان سانحه قطار طبس تو مجلس دل تو دل این آقا نبود آرومش کردیم حالا این قدر طاقچه بالا می ذاره
دیگه به حادثه دادن عادت کرده این مدیر عامل جوان
اگه زن و بچه خودشان گیر می کردند تو برف همه رو سر خط می کردند ولی حالا بی خیالی طی می کنند
خورشید خانم یک مهلت خرید برای مدیر عامل نمایشی فعلی راه آهن
اما همیشه آقای مدیرعامل مغرور در به یک پاشنه نخواهد چرخید
خدا رو شکر کسی آسیبی ندیده
خدا رو شکر
خدا رو شکر
اما خدا به آدم عقل و اختیار داده
هو گرم بشه و سرد بشه داستان نباید تو ریل داشته باشیم
اگر الان کسی درست حساب نکشه انتظار حادثه قریب الوقوع هست
دکتر کارش درسته
یک بار جستی ملخک
ملخک دور از خطر می داند خود را و سرمست
کسی هم به این سوالها جوابی داد
بهرحال هر مدیری باید زیر دست مدیری تربیت شده باشد و انتظاری هم نمیرود مدیرهای پلاستیکی میزارن دیگه، اخه فابریکی بلد نبودن بسازن اخه.