بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ راهکار سودآوری شرکت ها با استفاده از اخلاق تجاری

سرمایه گذاران فعالانه به دنبال فرصت های سرمایه گذاری با شرکت هایی هستند که سابقه فعالیت های تجاری اخلاقی دارند.

تین نیوز |

« سود » برای هر کسب و کاری مهم است، در واقع بسیاری از کسب و کارها تمایل دارند آن را به عنوان اولویت اصلی خود بدانند و اغلب عوامل دیگری مانند اخلاق را به نفع آن نادیده می گیرند. در حالی که نادیده گرفتن ملاحظات اخلاقی ممکن است دستاوردهای کوتاه مدتی به همراه داشته باشد، اما می تواند در بلند مدت به اعتبار یک برند آسیب برساند.  

اخلاق کسب و کار اصول اخلاقی است که به عنوان دستور العملی برای نحوه انجام یک تجارت عمل می کند به کاربرد ارزش های اخلاقی در رفتار تجاری از طریق اجرای سیاست ها و شیوه های تجاری مناسب در خصوص موضوعاتی مانند تقلب، رشوه، تبعیض، مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اشاره دارد.

اخلاق امری فراتر از الزامات قانونی برای یک شرکت است. برخی از شرکت ها ممکن است اخلاق را به عنوان پدیده ای مانع سودآوری ببینند! و ممکن است سودآوری را بر هر مسئله اخلاقی ترجیح دهند! شاید تبعیت نکردن از اخلاق به افزایش سود کوتاه مدت شرکت ها منجر شود، اما در بلند مدت اتخاذ این روش یک اشتباه مهلک است و می تواند به مانعی جدی برای سودآوری شرکت ها منجر شود. تحقیقات نشان می دهد که شرکت هایی که سیاست ها و شیوه های اخلاقی را اتخاذ می کنند، نتایج مالی بلندمدت بهتری را می بینند و تمایل بیشتری به موفقیت دارند. در بخش بعدی نگاهی دقیق تر به برخی از مزایای اخلاق تجاری و اینکه چگونه می توانند سودآوری را افزایش دهند، خواهیم داشت.

اخلاق تجاری چگونه می تواند برای یک شرکت مفید باشد؟

- محافظت قانونی: اصول اخلاق تجاری، به ما این اطمینان را می دهد که شرکت در محدوده قانونی عمل می کند، و این باعث می شود که خطر تحمیل هرگونه مسئولیت قانونی کاهش یابد.

- شهرت، آبرو: اخلاق تجاری می تواند به حفظ یا حتی بهبود شهرت یک شرکت کمک کند. این روزها، سهامداران - سرمایه گذاران، مشتریان و مشتریان - همه از شرکت ها انتظار دارند که به شیوه ای منصفانه و اخلاقی عمل کنند. در واقع، در جایی که شرکتی چنین کاری انجام نمی دهد، در معرض آسیب جدی به اعتبار و حتی از دست دادن فرصت های تجاری قرار می گیرد. بر اساس برخی مطالعات، 43 درصد از مشتریان خرید از برندهایی را که احساس می کنند غیر اخلاقی هستند، متوقف کرده اند! و 73 درصد از مصرف کنندگان گفته اند که ارزش های شرکت را قبل از خرید در نظر می گیرند. بنابراین همین نتایج می توان گفت: اخلاق تجاری خوب برای شهرت (و در نتیجه سودآوری) شرکت مهم است.

- وفاداری مشتری: ساختن شهرت یک شرکت به وفاداری مشتریانش وابسته است. اصول اخلاق تجاری خوب به شرکت کمک می کند تا اعتماد مشتریان و مشتریان خود را افزایش دهد و در  نتیجه آنها از برند شرکت خریدهای مکرر انجام می دهند.  

- جذب سرمایه گذاران جدید: سرمایه گذاران فعالانه به دنبال فرصت های سرمایه گذاری با شرکت هایی هستند که سابقه فعالیت های تجاری اخلاقی دارند. دلیل این امر آن است که سرمایه گذاری برای آنها امن تر به نظر می رسد. شرکت هایی که اخلاقی اداره می شوند، کمتر در معرض مشکلات قانونی قرار می گیرند، به همین دلیل شوق و تمایل سرمایه گذاران برای همکاری با این شرکت ها بیشتر است.

- جذب و حفظ استعداد: این فقط مشتریان و سرمایه گذاران نیستند که تمایل دارند با شرکت هایی کار کنند که اخلاقی هستند؛ کارکنان نیز تمایل دارند با شرکتی همکاری کنند که اخلاق در قلب سازمان جایگاه ویژه ای داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که ۸۲ درصد از کارمندان ترجیح می دهند دستمزد کمتری دریافت کنند تا اینکه در یک شرکت غیراخلاقی کار کنند، و به همین ترتیب، بخش بالایی از متخصصان می گویند که برای شرکتی کار نمی کنند که اخلاقیات آن با آنها همخوانی ندارد.

- به عبارت دیگر، اخلاق یک شرکت نه تنها بر میزان جذب استعدادهای جدید تاثیرگذار است بلکه بر چگونگی حفظ کارکنان خود نیز تاثیر می گذارد. اقدامات غیراخلاقی در محل کار می تواند احساسات منفی را در بین کارکنان ایجاد کند و به احساس نارضایتی دامن بزند.

- اخلاق و محیط زیست: همپوشانی قابل توجهی بین اصول اخلاق تجاری و اخلاق محیطی وجود دارد. اقدامات یک شرکت می تواند به طور قابل توجهی بر محیط اطراف آنها تاثیر بگذارد و اگر شرکت ها این موضوع را در نظر نگیرند می تواند آسیب جدی ایجاد کند.

چگونه شرکت ها می توانند سیاست های اخلاق تجاری را اجرا کنند؟

شرکت ها می توانند با اتخاذ چیزی به نام « بیانیه کد اخلاقی » به سهامداران نشان دهند که چگونه اخلاق تجاری را با هسته ارزش های شرکت و عملیات تجاری خود هماهنگ کرده اند. این یک طرح کلی از اصول اخلاقی است که بر اعمال و رفتار یک کسب و کار حاکم است. کارمندان را برای اقداماتشان راهنمایی می کند و تضمین می کند که موقعیت ها را با یک عنصر اخلاقی به گونه ای مدیریت می کنند که با ماموریت و ارزش های شرکت همسو باشد. یک کد اخلاقی خوب نه تنها باید شامل راهنمایی عملی در مورد آنچه از کارکنان انتظار می رود، باشد، بلکه باید انتظارات مربوط به روابط با سهامداران، سؤالات متداول، سناریوهای نمونه یا درخت تصمیم گیری را برای کمک به کارکنان برای درک مفهوم راهنمایی و ترسیم کند.

اما به همین جا ختم نمی شود. اجرای یک سیاست اخلاقی موثر در سازمان مستلزم ارتباط و آموزش مداوم است. شرکت ها باید تلاش کنند تا نیروی کار را در بحث های اخلاقی درگیر کنند. این ممکن است به معنای جلسات آموزشی باشد که در آن مسائل اخلاقی ارائه و بررسی می شوند، یا ویدیوهای آموزشی آنلاین یا جلسات تعاملی. در واقع ترکیبی از انواع مختلف آموزش و ارتباط موثرترین است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.