◄ پیشرفت پایدار راه آهن در گرو بازنگری در طراحی خطوط راه آهن معمولی و سریع
با بازنگری استانداردهای طراحی خطوط، ادغام و حذف تعاریف و رویکردهای غلط، بستر پیشرفت پایدار راه آهن فراهم می گردد.
کد طراحی هندسی راه آهن (Railway Geometric Design Code=RGDC) دستور العمل های اصلی طراحی است که بر طرح، ابعاد، ظرفیت ها و تعاملات زیرساخت راه آهن در سراسر بریتانیا حاکم است.
با نسخه اولیه 1945، مشخصات فنی جامع RGDC ساخت، ارتقا و نگهداری شبکه ریلی گسترده بریتانیا را برای ارتقای ایمنی، کیفیت، قابلیت اطمینان و کارایی هدایت می کند.
طبقه بندی و کاربرد: RGDC مسیرها را بر اساس سرعت و نیازهای بارگیری به خطوط پرسرعت (خطوط جدید و اختصاصی بالاتر از 200 و در عمل 350 و 400 و بارمحوری 17 تن و بار طولی 7.7 تن برمتر)، خطوط اصلی (سرعت 125 تا 200 و بارمحوری 22.5 تا 25 تن و بار طولی 8.8 تن برمتر)، مسیرهای ثانویه (کمتر از سرعت 125 و بارمحوری 18 تا 21 تن و بار طولی 7.2 تن برمتر)، خطوط مترو (بارمحوری تا 15 تن و بار طولی 6 تن برمتر) و خطوط اختصاصی بار (با بارمحوری 25 تا 30 تن و بار طولی 12.5 تن برمتر) طبقه بندی می کند. خطوط انشعابی و راه آهن های تاریخی نیز در قلمرو آن قرار دارند.
روش های نظارتی سختگیرانه، پذیرش RGDC را در مراحل احداث و نوسازی مسیر و برنامه های سرمایه گذاری تضمین می کند.
تمرکز فنی اصلی: این کد از طریق استانداردسازی دقیق عرض خط، شیب و فراز ها، قوس ها، مسافت دید لوکوموتیوران، تامین برق و غیره، شیوه های مهندسی را بهینه می کند. پارامترها و قابلیت های زیرساخت را با پتانسیل عملکرد ناوگان قطار هماهنگ می کند و با روش های مدون به ارزیابی امکان سنجی طرح ها و نیز مطالعات ارزیابی ریسک ایمنی کمک می کند. ارزش ها و ضوابطی برای ارزیابی حرکات و جابجایی دینامیکی ناوگان، عوامل سرعت، ارتعاشات و فناوری های پیشرفته منظور شده است.
قابلیت همکاری و سفارشی سازی: RGDC برای قابلیت همکاری در سراسر اروپا با کدهای UIC بین المللی همسو شده است، اما هر جا که شبکه بریتانیا به واگرایی (اقدامات خاص) نیاز داشته باشد، امکان سفارشی سازی متناسب را فراهم می کند. این کد به پیشگامی در سیاست های استاندارد سازی فناوری های پیشرو در رویکرد حمل و نقل ریلی بدون کربن کمک خواهد نمود.
حاکمیت نهادی: با توجه به اینکه هیئت استاندارد و ایمنی راه آهن اکنون مسئولیت نگهداری و به روز رسانی RGDC را بر عهده دارد، پارامترها به مدیر زیرساخت راه آهن و ارزیابی های انطباق ORR منعکس می شوند. کمیته های فنی RSSB با بررسی منظم ، ارتباط همزمان را با فناوری های در حال پیشرفت، اهداف پایداری و محرک های نوسازی در راه آهن دیجیتال حفظ می کنند.
ادغام مدیریت ایمنی: RGDC که بر اساس تحقیقات گسترده در حوزه ایمنی راه آهن، عوامل انسانی، دینامیک قطار و ارزیابی ریسک تدوین شده، رویکردهای پیشگیرانه، سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و ... را برای طراحی ایمن منظور می کند.
دامنه و پوشش: RGDC با گسترش بیش از 8000 استاندارد، چرخه های عمر زیرساخت را دربر می گیرد، از مطالعات امکان سنجی گرفته تا پیش بینی های طرح تا ماژول های بهینه سازی هندسی محور که ایستگاه ها، گذرگاه ها، تعمیرگاه ها، برقی سازی و محدودیت های قواره (گاباری) را یکپارچه می کند. اثرات بلندمدت شبکه و آمادگی تکنولوژیکی، چشم انداز آن را شکل می دهد.
کد طراحی هندسی راه آهن، با چشم انداز کامل در تلاش برای ایجاد تعادل بین نوآوری، ایمنی و پایداری است و امروز به عنوان ستاره درخشانی که تحول ریلی بریتانیا را شکل می دهد، آماده گذر از محدودیت های موجود و مقابله با چالش های آینده است.
با بررسی این استاندارد و استانداردهای مشابه در سایر کشورها و استفاده از استانداردهای UIC (703- 705- 714 و ...) بهتر می توان به کاستی های دستورالعمل ها و آیین نامه های طراحی خطوط مانند نشریه 288 و نشریه 394 سازمان برنامه، کامپساکس و ... (طبقه بندی خطوط، تین 259558) و حتی مقررات سیر و حرکت و نیز تبعات سنگین فقدان دستورالعمل طراحی خطوط مترو که هزینه های سنگینی بر بودجه کشور تحمیل نموده پی برد به ویژه اگر این اقدام با آسیب شناسی خطوط موجود و جدید و ریشه یابی هزینه و زمان طولانی احداث (تین 150308)، اثربخشی اندک و هزینه بالای نگهداری و ریسک های ایمنی آنها همراه باشد. این کار در شرایط کنونی که توجه به راه آهن با تخصیص منابع هنگفت در حال افزایش است اهمیت بیشتری دارد و با بازنگری استانداردهای طراحی خطوط، ادغام و حذف تعاریف و رویکردهای غلط، بستر پیشرفت پایدار راه آهن فراهم می گردد.
آقا جان شما پول پیمانکاران تعمیرات لکوموتیو رو بپردازید، پیشرفت پایدار پیش کش
سلام و تشکر از نظر جنابعالی
طراحی غلط خطوط هم در مرحله ساخت زمانبر و پرهزینه است و هم یکی از عوامل زیانده شدن راهآهن و عقب ماندگی از پرداخت مطالبات پیمانکاران