بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ شناخت دریای خزر و سواحل آن/ چرا اتصال دریای خزر به دریای سیاه قابل انجام نیست؟

در صورت اتصال دریای سیاه به دریای خزر، سطح دریا حدود 26 متر از حداکثر سطح کنونی بالاتر می آید و این امر نابودی کامل دواستان گیلان و مازندران را به دنبال دارد.

شناخت دریای خزر و سواحل آن/ چرا اتصال دریای خزر به دریای سیاه قابل انجام نیست؟
تین نیوز |

در تین نیوز مطلب کوتاهی با عنوان مزیت اتصال دریای خزر به دریای سیاه؛ اتصال به دریای مدیترانه و ایجاد خط کشتیرانی در مورد اهمیت اتصال دریای خزر به دریای سیاه خواندم.

 فکر می کنم این ‌پیشنهاد کمی عجولانه و فاقد مطالعه قابل اعتنا باشد. با این حال ابتدا پاره ای داده های مهم در مورد بزرگترین دریاچه بسته جهان ( خزر ) را مرور می کنیم.

- مساحت کل حوزه آبریز 3,7 میلیون کیلومتر مربع ( بیش از دو برابر مساحت ایران) ‌‌

- مساحت حوزه آبریز واقع در ایران 256,000 کیلومتر مربع

- حجم آب دریای خزر 77,860 کیلومتر مکعب 

- طول محیط 6,525 کیلومتر

- طول ساحل ایران با ملاحظه شکستکی ها 995 کیلومتر

- مساحت خزر باتوجه به بالا و پایین رفتن سطح آب:

بیشینه 412,000 

کمینه 374,000 

میانگین 393,000 کیلومتر مربع ( حدود مساحت کشور فرانسه)

- طول دریا 1,200 کیلومتر

- عرض دریا:

بیشینه  554

کمینه 202

میانگین 310 کیلومتر

- عمیق ترین جا در دریا:

گودترین نقطه ( موسوم به گودال جنوبی و در نزدیکی سواحل طرف ایران ) : 1,100 متر

- گستره دریای خزر‌، گودی ها و برآمدگی های آن از شمال به جنوب:

* پلاتفرم وسیع شمالی باعمق بسیار کم ( که تمام آبرفت های رودخانه ولکا به آن میریزد و کشتی های بزرگ با راهنما از آن عبور می نمایند. شهرها و آبادی هایی که در سال های بالا بودن سطح آب در ساحل دریا واقعند‌، در سال های پایین رفتن آب با ساحل فاصله زیادی پیدا می کنند.

* گودی قیفی شکل میانی

با ژرفای منفی800- متر

* بر آمدگی میانی - در جنوب گودال قیفی شکل میانی پیش گفته بالا‌

* گودی قیفی شکل جنوبی  با ژرفای 1,100- متر ( گود ترین نقطه واقع در نزدیکی سواحل زمزدی فام ایران)

* خلیج قره بغاز: واقع در شرق دریای خزر که درحال حاضر در خاک جمهوری ترکمنستان قرار دارد.

- بعضی نقاط مهم در نزدیکی ساحل جنوبی: آستارا - انزلی - آستانه - لاهیجان - رامسر - عباس آباد - تنکابن - چالوس - نوشهر - نور - علمده محمود آباد - بابلسر - امیر آباد - ساری - بندر ترکمن.

- حوزه آبریز:

* مساحت کل حوزه آبریز حدود3,700,000 کیلومتر مربع

- بعضی بنادر ورودخانه های مهم وارده به دریای خزر:

آستارا خان/ ولگا

کوما

ترکTerek

سولاک

سمور

کورا

باکو

کورا

- - - - - -

آستارا

انزلی

سفیدرود

چالوس

نوشهر

بابل

تجن

میانکاله

آشوراده

 بندرترکمن

گرگان رود

اترک

- - - - - -

ترکمن باشی‌

امبا

اورال

- - - - - - -

تذکر: تقریبا در قسمت اعظم ساحل شرقی هیچ رودخانه ای به دریای خزر نمی ریزد

- - - - - - -

- تامین آب دریای خزر:

* 80 در صد آب ورودی به دریای خزر را ولگا تامین می کند.

* شاخه اصلی ولگا 3700کیلومتر طول دارد و بزرگترین رودخانه قابل کشتیرانی اروپاست.

* ⁠میزان آب ورودی ولگا به دریای خزر در سال های مختلف بین 200 الی 460 کیلومتر مکعب ثبت شده حداقل مربوط به سال1926 و حداکثرمربوط به سال1975بوده است.

- - - - - - - - - -

سهم رودخانه ها از آب خزر به درصد:

ولگا: تقریبا80 

کورا: 6

اورال:3

ترک: 2

بقیه رودخانه های غربی شامل: امبا‌، سمور، و مانند آنها مجموعا پنج و رودخانه های بخش جنوبی مشتمل بر سفیدرود‌، چالوس‌، بابل‌، تجن‌، گرگان، اترک روی هم چهار درصد

- - - - - - - - - - - -

بالا و پایین رفتن سطح آب دریای خزر:

* سطح دریای خزر در قرن گذشته تقریبا بین 26 - تا 29 - متر از سطح دریاهای آزاد نوسان داشته است.

تذکر: طی قرون گذشته نوسانات بیشتری ثبت شده است. 

* قبلا دانستیم رودخانه ولگا 80 درصد آب ورودی خزر را تامین می کند. 

* بسیاری کارشناسان تغییرات سطح آب خزر را مربوط به ورودی ولگا می دانند

* ⁠بعضی تغییرات را مربوط‌به حرکت وتغییرات تکتونیکی و ... می دانند

* ⁠تبخیر سالانه حدود 395 کیلومتر مکعب ( تقریبا معادل یک متر از سطح آب دریا ) 

* تاقبل از سال 1980 خلیج قره بغاز را ظرف تعادل دریای خزر می دانستند و در شرایط بالا آمدن سطح آب متوسط 15 کیلومتر مکعب آب به این دریاچه می ریخت. پس از آن سال با احداث سد دهانه خلیج بسته شد و جمهوری ترکمنستان از بستر آن نمک طبی و انواع مواد..استخراج می کند.

*میزان آب ورودی به خلیج در اوایل قرن بیستم تا 30 کیلومتر مکعب هم ثبت شده بود.

 

دریای خزر

 

دریای خزر 1

دریای خزر 2

دریای خزر 3

 

دریای خزر 4

 

دریای خزر 5

دریای خزر 6

در بالا چند تصویر در مورد  دریای خزر نشان داده شده است.

تذکر: طی چند دهه گذشته  پاور پوینتی در 125 صفحه  شامل اطلاعاتی در مورد دریای خزر و  گزینه های مختلف راه ساحلی ( پروژه  مکمل راه تهران - چالوس)  حد فاصل رامسر - بابلسر یا حوزه نفوذ آزادراه تهران - چالوس تهیه نموده ام . این پاور پوینت طی شاید 6 مرحله مرتبا به روز شده است.

آخرین تغییرات درسال گذشته انجام و نسخه نهایی به زودی  وسیله تین  نیوز  شاید در چند قسمت ارائه‌ خواهد شد.

بدین ترتیب اطلاعات فشرده ای درمورد دریای خزر ارائه شد.

- - - - - - - - - - -

امکان سنجی بسیار فشرده و اولیه اتصال دریای خزر به دریای سیاه:

- در صورت اتصال دریای سیاه به دریای خزر، سطح دریا حدود 26 متر از حداکثر سطح کنونی بالاتر می آید.

خسارات وارده به ساحل طرف ایران:

به زیر آب رفتن کلیه بنادر‌ ساختمان ها و تاسیسات ساحلی‌، جاده کناره موجود تا کوهپایه

- به زیر آب رفتن تمام دهکده ها و شهرک های ساحلی

- به زیر رفتن فرودگاه های رامسر‌، نوشهر و … 

- به زیر آب رفتن بیشتر شهرهای ساحلی و حتی قسمت بزرگی از شهر رشت

 در یک جمله: نابودی کامل دواستان گیلان  و مازندران.

 مسلما تمام بنادر و شهرهای ساحلی دیگر کشورهای ساحل خزر نیز از این تغییر سطح آب صدمه خواهند دید و بیشتر امکانات زیر بنایی پیرامون دریای خزر نابود می شود.

اگر بخواهیم این خبر را به نحو مناسب تعدیل کنیم گزینه های زیر قابل تامل است:

۱ - تعریف مسیری یا کانالی برای انتقال آب به مقدار لازم و قابل کنترل از دریای سیاه به بحر خزر برای:

 الف: تثبیت سطح آن در تراز بالنسبه ثابت ( مثلا26 - متر از سطح دریاهای آزاد)  

ب: استفاده منظم و کنترل شده از آب مازاد برای سایر مصارف در ایران و شاید دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر

تذکر: این راه آب در قلمروی کشورهای دیگر قرار می گیرد و در شرایط بروز بحران های منطقه ای و بین المللی می تواند مشکل آفرین باشد

۲ - مقایسه گزینه خزر یا خلیج فارس در مورد تامین کمبود آب بیشتر نواحی جنوبی و مرکزی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدرضا مروارید پاسخ

    این مشکل با یک دریچه درمسیرکانال قابل کنترله به میزان مورد نیاز آب وارد دریای خزربشه وکمبودورودی ولگا جبران بشه

    • ناشناس

      با سلام چرا از خلیج فارس بخ خزر کانال ایجاد نکنیم با درست کردن تقریبا ۱۰ دریاچه در مسیر می توان ایران را به ابر قدرت منطقه فقط با همین کانال قابل کشتیرانی کرد

  • ناشناس پاسخ

    آب ولگا وسایر ورودی های خزر شیرین هست در صورتی که آب کانال دریای سیاه شور واین یکی از مشکلات اساسی هست .آب خزر شورتر میشه وخسارات جبرا ناپذیری به محیط زیست این دریاست

  • اسکندر خان پاسخ

    سلام ودرود؛اگرابراه قابل کنترل از کشور بیکانه (روسهای نامرد)وجود داشته باشد ،بطوری ابهای اضافی ،کنترل شده به دریاچه ارومیه برود،این کاملا عملی بوده ودیگر خشکسالی هم نخواهیم داشت ،چون ارومیه نقش بسزایی در اب وهوا وبارندگی دارد.

  • احمد رضا شیری پاسخ

    بهترين راه ایجاد کانال کشتیرانی از دریای آزوف به دریای خزر و تقریبا در موازات رود های دن و ولگا هست
    کانالی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر و قابل کشتیرانی که سطح و کیفیت آب خزر رو تامین کند

  • علی پاسخ

    اسم این دریا،دریای مازندران، دریای کاسپین، دریای قزوین میباشد

  • ناشناس پاسخ

    هزینه خلیج فارس_ دریای خزر صدها برابر منافع آنست غیراز خسارت هایی که به محیط زیست، کشاورزی، هوا، وغیره وارد میشود. تازه با اینکار آب خزر هم شور میشه