درآمدهای حیرت آور فرودگاه استانبول برای اقتصاد ترکیه
سال هاست به تضعیف بخش خصوصی در حوزه هوایی کمر همت بسته ایم و نیروهای خوب مان را در نهایت سرخوردگی و تحقیر نگه می داریم.
چندی پیش در چارچوب یک نشست علمی در حوزه هواپیمایی سفری داشتم به ترکیه، میزبان فرودگاه بزرگ استانبول بود و مهمانان از کشورهای تراز اول دنیا در عالم هوانوردی، فارغ از جایگاهی که فرودگاه جدید استانبول طی سال های اخیر در عرصه بین المللی و منطقه ای کسب نموده و رکورد زمانی قابل توجهی که برای ساخت و رسیدن به این جایگاه مطرح است، فارغ از شبکه گسترده پروازی و تعداد شرکت های هواپیمایی خارجی فعال در این فرودگاه و درآمدهای حیرت آور این فرودگاه برای اقتصاد ترکیه، آنچه نظر مرا بیشتر جلب کرد دو نکته بود، بخش خصوصی قدرتمندی که ساخت و اداره این فرودگاه را برعهده گرفته بود و نیروی انسانی جوان و با انگیزه ای بود که اهداف مدبرانه مدیران عالی شرکت را با جسارت دنبال می کرد.
طی روزهایی که در این همایش حضور داشتم درخشش این نیروهای جوان در سایه حضور باوقار مدیران عالی را شاهد بودم که چگونه امیدوار و سرزنده کارها را به پیش برده و مشق مدیریت می کردند.
لابلای جلسات رسمی هم با مدیران ارشد و هم با نیروهای جوان گپ و گفت هایی داشتم که برایم بعضا از سخنرانی ها مدعوین و کارگاه های آموزشی پرفایده تر بود.
دیشب داشتم به فرصت هایی که در بازار هوانوردی عراق وجود دارد، فکر می کردم و دوباره به یاد فرودگاه بزرگ استانبول افتادم. در قیاس برای بهره گرفتن از موقعیت ها، با خودم فکر کردم که شرکت های دولتی که علی الاسلام السلام، اما بنا است کدام شرکت بخش خصوصی ما در عرصه رقابت و کدام نیروی انسانی باانگیزه مان پابه پای رقبا، فرصت ها را شکار کند و به توسعه اقتصادی کشور، شاید هم به نفوذ سیاسی و ژئواستراتژیک کمک کند.
یاد مالزیایی ها، هندی ها، کره جنوبی، چینی ها هم در ضلع شرقی که افتادم، تصمیم گرفتم به مدد قرص مسکنی، پای در بستر بگذارم و بیش از این شاخص های ساده و پیچیده را کنار هم قرار ندهم. آری سال هاست که به تضعیف بخش خصوصی کمر همت بسته ایم و نیروهای خوب مان را در نهایت سرخوردگی و تحقیر نگه می داریم.
عرصه هوانوردی، فرودگاهی و هواپیمایی عراق فرصتی است که، آرام آرام که چه عرض بکنم، خیلی سریع از لیست فرصت هایمان خارج می شود.
در گزارش فرودگاه استانبول هیچ آمار و ارقامی از درآمد سر سام آور فرودگاه استانبول ذکر نشده بنا بر اين قابل مقایسه نیست
سلام وقتی بعضی از افراد با انتصابات سیاسی در حوزه حمل و نقل هوایی در هر سه بخش ایرلاین،شرکت فرودگاه ها و حاکمیتی سازمان هوایپمائی کشوری منصوب میشوند،که بعضا نمی دانند،هوا نوردی را با کدام «ح» می نویسند،تا همین الان هم که پایدار مانده باید خدا را شکر کرد،
فرودگاه استانبول در سال ۲۰۲۳ میلادی بدون لحاظ هزینه ها بین ۱۱۷ تا ۱۲۰ میلیارد یورو درآمد گزارش نموده است تقریبا ماهی ۹٫۹ میلیارد یورو یا روزی ۳۳۰ میلیون یورو که به ریال ایران می شود روزی ۲۰,۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰۰,۰۰۰ تومان ! حال سوال این است که فرودگاه امام خمینی (ره) آقای چلندری چگونه می خواهد با آن رقابت کند؟!
در پاسخ محسن جان عرض کنم دکتر ابراهیم مرادی به محض مديرعامل شدن، امثال سعید را به سیستم دولتی بر می گردانند. اندکی صبر ...
یعنی در صنعت اینقدر قحط الرجال شده که دکتر ابراهیم مديرعامل شوند؟
به کوری چشم افرادی که از مبادی خاص خط می گیرند دکتر ابراهیم مرادی کاندیدای اول مدیرعاملی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هستند و به احتمال قریب به یقین تا اواخر شهریور سکان هدايت صنعت را در دست خواهند گرفت.