بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

ابتکار واگذاری پهنه‌ های ساحلی مکران به کشورهای محصور در خشکی

ما حتی اگر بودجه دولتی کافی هم می داشتیم، صلاح در آن بود که به جای بودجه داخلی، از سرمایه گذاری های خارجی برای توسعه اقتصادی در مسیر این کریدورها استفاده کنیم.

ابتکار واگذاری پهنه‌ های ساحلی مکران به کشورهای محصور در خشکی
تین نیوز

متن خبر: سنگاپور ممکن است بندر چابهار را برای ایجاد کریدور تجاری و ترانزیتی بین آسیای جنوب شرقی و آسیای مرکزی مورد استفاده  قرار دهد.

به گزارش سایت اخبار دریایی هند، سنگاپور، شریک استراتژیک هند در آسیای جنوب شرقی و قطب مالی منطقه ایندو-پاسیفیک، مشتاق است از طریق بندر چابهار توسعه یافته توسط هند در ایران، به اوراسیا غنی از منابع دسترسی پیدا کند، که مدیریت آن به مدت 10 سال به دهلی نو واگذار شده است. این شهر - دولت که دارای توافق نامه تجارت آزاد (FTA) با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) است، در حال بررسی امکان ایجاد یک کریدور تجاری و ترانزیتی با قزاقستان است که در آن بندر چابهار به عنوان یک حلقه کلیدی بین آسیای جنوب شرقی و آسیای مرکزی عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در حال حاضر در حال بازدید از سنگاپور است و موضوع کریدور تجاری و ترانزیتی در گفت وگو های وی با میزبانانش به طور برجسته مطرح شد، به گزارش ET. در ماه می سال گذشته، زمانی که رئیس جمهور وقت سنگاپور از قزاقستان بازدید کرد، دو طرف تصمیم گرفتند که یک کریدور تجاری و ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کنند که اوراسیا را به بازار آسیای جنوب شرقی متصل کند. در سال 2019، سنگاپور یک توافق نامه تجارت آزاد با EAEU امضا کرده بود. نتیجه مهم بازدید ریاست جمهوری 2023 امضای یک توافق نامه در زمینه تجارت خدمات و سرمایه گذاری در چارچوب توافق نامه تجارت آزاد بین EAEU و سنگاپور بود.

و اما نظر من:

ما با مجموعه ای بسته بندی شده و آماده از بهترین فرصت های سهم گیری از کریدورهای تجارت بین المللی در تاریخ معاصر کشور قرار داریم. کاش بهتر استفاده کنیم. 

«باید» به هر کشور محصور در خشکی شمال و شرق ایران، پهنه ای از سواحل مکران را بدهیم تا در آنجا با سرمایه خودشان، مناطق صنعتی و تجاری احداث کنند و طبیعتا راه آهن و آزادراه های شمالی جنوبی مرتبط با این مناطق را نیز خودشان خواهند ساخت. 

در این صورت مثلا رئیس جمهور قزاقستان می توانست در سفر اخیرش به سنگاپور (متن خبر را ببینید)، نقش بازاریاب و مذاکره کننده برای منافع مشترکش با جمهوری اسلامی را به خوبی بازی کند. 

شکی نیست که ما حتی اگر بودجه دولتی کافی هم می داشتیم، صلاح در آن بود که به جای بودجه داخلی، از سرمایه گذاری های خارجی برای توسعه اقتصادی در مسیر این کریدورها استفاده کنیم.

این یک ابتکار «نزدیک به بهینه» برای تضمین امنیت پایدار و رشد پایدار اقتصادی کشور است.

منبع:  «چرخ» مجموعه نوشتنی ها و گفتنی های حمل و نقلی سبحان نظری

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    حفظ حاکمیت بر سرزمین ایران ازهر نظر اولویت تام دارد. ترانزیت اصلا در آمدی ندارد که بخاطر آن چوب حراج روی سواحل جنوبی یا سواحل مکران بزنیم
    هنوز مالیخولیای ترانزیت ریشه کن نشده.
    این پیشنهادات محصول افکار پریشان کسانی است که با خطاهای خود منابع کشور راهدر داده وحالا میخواهند
    بیگانگان را بر سواحل جنوبی مسلط کنند

    • ناشناس

      ناشناس چرا چرند می گی؟
      مگه ایشون گفته خاک کشور رو بفروشیم؟
      اصلا ایشون که اتفاقا مخالف ترانزیت هست و میگه باید به جای ترانزیت ، روی مواد خام کشورهای دیگه کار صنعتی در ایران انجام بشه .
      پول میگیری کامنت بذاری و ایشون رو بکوبی ؟ خب حداقل درست بخون که چرند و پرند نبافی به هم .
      این ایده ایشون اتفاقا درست هست و کشورهای دیگه هم اجراش کردن .