بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ افزایش تراتزیت به دلیل کاهش ارزش پول ملی است؟

افزایش تراتزیت می تواند ناشی از کاهش ارزش پول ملی و به عبارتی مفت شدن کالاهای تولیدی در کشور برای همسایگان باشد.

افزایش تراتزیت به دلیل کاهش ارزش پول ملی است؟
تین نیوز |

روز گذشته شاهد سخنان وزیر راه و شهرسازی فعلی در مورد افزایش ترانزیت و مقایسه آن با شاخص مندرج در برنامه هفتم برای پایان سال جاری بودم و طبق معمول، تاکید بر گذر از شاخص ها !

خواستم یادآور شوم که افزایش تراتزیت می تواند ناشی از کاهش ارزش پول ملی و به عبارتی مفت شدن کالاهای تولیدی در کشور برای همسایگان باشد.

بنابراین، شاخص تناژ ترانزیت و یا تن کیلومتر به عنوان شاخص توسعه کفایت نمی کند بلکه « ارزش همسنگ کالای تراتزیت»  در شرایط فعلی و مقایسه آن با گذشته نیز لازم است صورت گیرد.

تجربه مشابهی را در آغاز طرح هدفمندی یارانه ها داشتیم که طی آن با افتخار اعلام می‌شد کاهش قابل توجهی در آمار تصادفات و کشته های تصادفات حاصل شده ! برای ارزیابی صحت این گفته، آن موقع که مسئولیت مرکز مدیریت راه های کشور را در سازمان راهداری داشتم به سرعت بر آن شدیم تا ترافیک شمارها را در سطح جاده ها افزایش دهیم. همین شد که طی سال های ۸۹ و ۹۰ تعداد ترافیک شمارها به ۳ تا ۴ برابر بازه ۱۲ ساله گذشته آن رسید. می دانید نتیجه چی بود؟ 

به دلیل افزایش قیمت سوخت تقاضای سفر افت شدیدی پیدا کرده بود تا جایی که سفر بین تهران و مشهد یا بندرعباس،  تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده بود. نتیجه آنکه کاهش تصادفات و تلفات بیشتر ناشی از کاهش تقاضا بود تا هنر دولت در مهار شدت تصادفات. 

مراقب باشیم مجددا چنین آمارهایی منتشر نشود و جزو آلات زین اسب معروف به حساب نیاید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه پاسخ

    با سپاس از نگارنده ، واضح و مبرهن است که وزیر راه و شهرسازی در دوران کوتاه تصدی هرگز اطلاعات مفید و واقعی ارائه ننموده است و نشان داده وزارت راه و شهرسازی ابدا جای مناسبی برای تحریفهای مهندسی شده آماری انحرافی نیست! ایشان مدعی است فارغ التحصیل دانشگاه شریف است ! که اظهاراتش همواره بیانگر تحصیلات در حد کلاس دهم دبیرستان بوده است! امید است باقی عمر را به نیایش و توبه بدرگاه ایزد متعال بخاطر عملکردش در مصادر هبه شده اش سپری کند! سابقه ایشان را همه اهل فن و گذراندن ره صد ساله در یک شب ، می دانند!

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    ظاهرا نگارنده در اين بحث اشتباه كرده است . همواره سنجش عملكرد ترانزيت مقدار كالاي ترانزيتي بر حسب تن بوده و ربطي به قيمت توليدات ايراني ندارد. شايد هم برخي مي خواهند رشد چشمگير ترانزيت را زير سوال ببرند. بهتر است تحليل كارشناسي از علل افزايش ترانزيت صورت گيرد كه عوامل خارجي و عوامل داخلي چه نقشه داشته اند و چگونه ميتوان روند رشد ترانزيت را ادامه داد؟

  • دادخواه پاسخ

    با احترام برای مهندس ناصریان گرامی ، حجم ترانزیت ادعا و مهندسی شده ! چه تأثیری بر اقتصاد مسیر و GDP ایران گذاشت؟! حمل و جابجائی سوخت تناژ را بالا می برد ، سنگ هم تناژ را بالا می برد. ولی اگر کالای ترانزیتی به رشد اقتصادی و رفاه معیشتی یاری رساند آنگاه می تواند مورد توجه باشد ، در ضمن با نرخهای ناچیز فعلی و سرعت جابجائی کم ، ترانزیت کمکی به کشور ننموده است. لطفا به کشورهای دیگر توجه شود که چگونه از ترانزیت ، ارز استحصال می کنند و برای اقتصاد ملی هزینه می کنند.البته مهندس ناصریان کارمند دولت هستند و معذور!!!