بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ افزایش تراتزیت به دلیل کاهش ارزش پول ملی است؟

افزایش تراتزیت می تواند ناشی از کاهش ارزش پول ملی و به عبارتی مفت شدن کالاهای تولیدی در کشور برای همسایگان باشد.

افزایش تراتزیت به دلیل کاهش ارزش پول ملی است؟
تین نیوز

روز گذشته شاهد سخنان وزیر راه و شهرسازی فعلی در مورد افزایش ترانزیت و مقایسه آن با شاخص مندرج در برنامه هفتم برای پایان سال جاری بودم و طبق معمول، تاکید بر گذر از شاخص ها !

خواستم یادآور شوم که افزایش تراتزیت می تواند ناشی از کاهش ارزش پول ملی و به عبارتی مفت شدن کالاهای تولیدی در کشور برای همسایگان باشد.

بنابراین، شاخص تناژ ترانزیت و یا تن کیلومتر به عنوان شاخص توسعه کفایت نمی کند بلکه « ارزش همسنگ کالای تراتزیت»  در شرایط فعلی و مقایسه آن با گذشته نیز لازم است صورت گیرد.

تجربه مشابهی را در آغاز طرح هدفمندی یارانه ها داشتیم که طی آن با افتخار اعلام می‌شد کاهش قابل توجهی در آمار تصادفات و کشته های تصادفات حاصل شده ! برای ارزیابی صحت این گفته، آن موقع که مسئولیت مرکز مدیریت راه های کشور را در سازمان راهداری داشتم به سرعت بر آن شدیم تا ترافیک شمارها را در سطح جاده ها افزایش دهیم. همین شد که طی سال های ۸۹ و ۹۰ تعداد ترافیک شمارها به ۳ تا ۴ برابر بازه ۱۲ ساله گذشته آن رسید. می دانید نتیجه چی بود؟ 

به دلیل افزایش قیمت سوخت تقاضای سفر افت شدیدی پیدا کرده بود تا جایی که سفر بین تهران و مشهد یا بندرعباس،  تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده بود. نتیجه آنکه کاهش تصادفات و تلفات بیشتر ناشی از کاهش تقاضا بود تا هنر دولت در مهار شدت تصادفات. 

مراقب باشیم مجددا چنین آمارهایی منتشر نشود و جزو آلات زین اسب معروف به حساب نیاید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.