◄ دشواری های فرزانه صادق مالواجرد در انتخاب معاون خود در صنعت حمل و نقل هوایی/ راهکار چیست؟
تحقق اهداف چشم انداز و کسب عنوان کشور برتر منطقه در ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی، مستلزم حفظ، نگهداری، پرورش و انگیزش کارکنان متخصص صنعت هوانوردی به عنوان سرمایه های ملی کشور است.
خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی برای انتخاب معاونان خود در صنعت حمل و نقل هوایی روزهای داغی را در پیش خواهد داشت؛ عدم تبیین جایگاه صنعت حمل و نقل هوایی در ساختار حاکمیت و ضعف برنامه هفتم توسعه در تعیین سیاست های منسجم جهت بهبود زیرساخت ها، هوشمندسازی و استفاده از فناوری های نوین و مقوله منابع انسانی مورد نیاز، ایشان را از تمسک به میثاق مشترک (سند چشم انداز توسعه، سیاست های کلی و برنامه هفتم) مورد تأکید ریاست محترم جمهور در اولین گفت وگوی زندۀ تلویزیونی برای تعیین شاخص ها و معیارهای انتصاب و ارزیابی عملکرد مدیران صنعت محروم کرده است.
لیکن استفاده از تجربیات موفق بین المللی در خصوص ضرورت تدوین یک طرح کلّی روشن عملیّاتی برای مجموعه ی مسائل حمل ونقل هوایی کشور و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در حوزه های ایمنی، اقتصادی، محیطی، کیفیت خدمات، تاخیرات و ظرفیت و بهره وری می تواند جهت ارزیابی برنامه ها و عملکرد مدیران مورد استناد قرار گیرد.
با این رویکرد:
افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر در فرودگاه امام(ره) به ۵۰ میلیون نفر در سال، ساخت ترمینال یکصد هزار متری در فرودگاه مهرآباد، اصرار نمایندگان محترم مجلس به احداث فرودگاه های جدید، توسعه فرودگاه های موجود و پیش بینی تعداد ناوگان مورد نیاز، می بایست مبتنی بر تحقق مفروضات بنیادی (اصلی ترین فرض، لغو کامل تحریم های غیرقانونی حداقل در صنعت حمل ونقل هوایی است)، رشد سرمایه گذاری، افزایش گردشگری و ارتقای سطح استانداردهای حمل و نقل هوایی و مستند به طرح کلی عملیاتی صنعت حمل و نقل هوایی و روش علمی پیش بینی مسافر هوایی برای پاسخگویی به نیازهای اساسی مسافران (داخلی یا بین المللی ) و یا گردشگران (گردشگر داخلی، بین المللی، تجاری، گردشگری سلامتی یا زیارتی، اکوتوریسم و... ) باشد.
تحقق اهداف چشم انداز و کسب عنوان کشور برتر منطقه در ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی، مستلزم حفظ، نگهداری، پرورش و انگیزش کارکنان متخصص صنعت هوانوردی به عنوان سرمایه های ملی کشور است و موفقیت در این میسر نیازمند :
1. حفظ و ارتقای استانداردهای ایمنی و تضمین اجرای آن در طرح های توسعه صنعت هوانوردی؛
2. تلاش برای خصوصی سازی، شرکتی نمودن یا تجاری سازی فرودگاه ها و ارائه دهندگان خدمات هوانوردی؛
3. ایجاد محیطی امن، ایمن و کارآمد برای افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی در جهت افزایش رشد ترافیک هوایی؛
4. تلاش برای افزایش سهم کشور از رشد ترافیک هوایی منطقه با تجهیز راه های هوایی و تعامل بیشتر با سازمان های نظامی وغیر نظامی تعیین کننده سیاست های هوانوردی منطقه و کشور؛
5. اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جهت برنامه ریزی، جذب ، به کار گیری و نگهداشت نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و استفاده از تجارب بین المللی بمنظوراعمال مؤثر ساز وکارهای مالی بخصوص نظام جبران خدمات جهت ارتقای کیفیت و بهبود بهروری خدمات؛
6. ایجاد وحفظ تعادل میان درآمدهای اقتصادی فرودگاه و افزایش و ارتقای رضایت مندی مشتریان از طریق افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی با حمایت از حضور بخش غیر دولتی و سرمایه گذران خارجی است.
* سید علی واعظی کارشناس هوانوردی
متاسفانه افرادی را که ایشان برای سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاهها در نظر دارد ، ابدا مناسب نیستند. برای این دو پست حساس و کلیدی خانم مهندس صادق باید از بیرون مجموعه ناکارآمد فعلی وارد کند. بد نیست با متخصصان اصلی مجرب کشور با تجربه ببن المللی مانند پروفسور ع.ا.د مشورت کند تا انتخابهائی اصلح داشته باشد.
خوبه این افراد را نام ببرید!
آخر برادر عزیز چرا اشتغالات وزیر و دولت تازه مستقر را با فرمایشات کلی و فاقد اولویت، افزایش میدهید. با هنر آقای مهندس اسلامی و تیم ناکارامدش، مشکل فعلی حمل و نقل هوایی، تا ۴ سال دیگر به هیچ عنوان، زیرساخت نیست و وزیر محترم صرفا باید بر روی رفع بزرگترین معضل یعنی کمبود و فرسودگی ناوگان متمرکز شوند و با جایگزینی موفقترین و حرفهایترین مدیران امتحان پس داده؛ بدون ریسک آزمون و خطا به این چالش اساسی بپردازند. خوشبختانه با اقداماتی که مدیران متخصص قبلی، در سالهای ۹۷ به قبل انجام دادند، مشکل ظرفیت فرودگاهی نداشته؛ تجهیزات هم به اندازه کافی خریداری شده و حتی زیرساختهای قانونی مانند قانون آزادسازی و متنوع سازی نرخ و هم کامل گردیده و فقط وزیر محترم باید بر چالش نوسازی و توسعه ناوگان متمرکز شوند و نیازمندیهای این حوزه را شناسایی و برطرف فرمایند. انشاءالله پس از رفع این مشکل که حل آن حتما تا پایان دولت چهاردهم به طول میانجامد؛ فرصت پرداختن به مسائل دیگر هم ایجاد خواهد شد.
انتخاب وزیرخانم کاربسیارزیباوپسندیده ای بودولی نه برای وزارتخانه ای مثل راه وشهرسازی که ماهیت خشن ومردانه ای دارد
دست از شرارت بردارید همه چی درست میشه
سلام. اصل مطلب نگارنده تکرار کلیات و برخی آمال مشوش مدیران قبلی و فعلی در دولت شهید رییسی، بدون تسلط به پیش نیازهای موثر است. برخی از آرزوی های ناراست به سبب تکرار ملکه ذهنی برخی شده است و طوطی وار در هر مناسبتی شنیده می شود. ضمن اینکه علیرغم حضور خانم وزیر؛ مداخله آقای اسلامی (وزیر سابق راه و شهرسازی) در معرفی تیم های جدید برای تصدی در بخشهای مختلف؛ خصوصا در حوزه هوانوردی عیان است. البته قاطبه متخصصین ارادتی به اسلامی و تیم ناکارآمد او ندارند.
خانم وزیر اولین کار وسفر شما باید به خراسان شمالی و عزل مدیر کل راه و بنیاد مسکن استان و شهربجنورد باشد و استیضاح بازرسان محور بجنورد به بش قارداش . که با بی تفاوتی وبعضا همیاری آنها حریم جاده به تصرف در آمده ودروغ از اقدام . لطفا ولطفا منتظر اولین سفر شما به این استان هستیم وبازدید شما از این محور. بامید خدا.
با سلام. خانم وزیر بزرگوار لطفا یک مدیرعامل کاربلد و کارکشته برای شرکت راه آهن انتخاب فرمایید. حال راه آهن مملکت خرابه
باسلام شرکت های دولتی با بودجههای یک و نیم برابری نسبت به بودجه عمومی کشور همواره جایگاهی چرب و نرم برای مدیران سفارشی و رانتی بودند،شرکت فرودگاه ها هم از این قاعده مستثنا نیست و در طی دو دهه گذشته افراد زیادی از ادارات و سازمانهای دیگر که سودای افزایش حقوق و استفاده از رانت شغلی داشته اند،با توصیه کانونهای قدرت و ثروت ه شرکت فرودگاهها منتقل گردیدند،که به هیچ عنوان لیاقت شایستگی و تخصص لازم برای پست های مدیریتی این شرکت مادر تخصصی نداشته اند،یک عده از آموزش و پرورش،یک عده از شرکت نمایشگاه های بین المللی،یک عده از مکانیک خاک،یک عده از هواشناسی،بخشی هم از سازمان ادارای واستخدامی و فرصت های زیادی را از جوانان لایق و نیروهای باتجربه این شرکت گرفته وغصب کرده اند و چون برای افزایش حقوق و مزایای شغلی بدون تخصص به این شرکت منتقل شده اند به هر نوع رانت وخلاف رویه های اداری تن در داده اندو موجب مهاجرت افراد متخصص و یا گوشه گیری این نیروها شده اند،تزریق حدود دوهزار نیروی پشتیبانی به بدنه اداری این شرکت که اغلب بستگان مدیران ویا توصیه شده از کانون های بیرونی قدرت بوده موجب ناترازی بین نیروی عملیاتی واداری و بزرگ شدن بیش از حد بدنه پشتیبانی گردیده و از یک سو باعث افزایش شدید هزینه ها و از سویی قدرت رشد و توسعه این شرکت تخصصی را بشدت تحت تاثیر قرار داده،در دوره مدیرعامل فعلی نیز این روند به شدت افزایش یافته و قوم و قبیله ای آمده اند که ظاهراً برای مسائل شخصی و تامین مالی رفقای خود،نیروهای بسیار سالم،لایق ومتخصص در مجموعه شرکت فرودگاه ها وجود دارد که وقت آن است که،خانم وزیر طرحی نو در انداخته واز آنان استفاده کنند،وبه هیچ عنوان از مدیران دودهه گذشته که در سمت های مدیرعامل،هیات مدیره و معاون و غیره مشغول بوده اند،نه مشورت بگیرند و نه استفاده کنند، چون کار آنها در بهترین حالت روزمرگی در شرکت فرودگاه ها بوده،بعنوان نمونه در دوران مهابادی که ظاهراً در کمیته مشورتی دهنده برای تعین مدیران شرکت فرودگاه ها در دولت چهاردهم هم حضور دارند،طرحی با میلیون ها دلار هزینه وماموریت های خارج از کشور برای عده ای خاص رقم خورد با عنوان مدیران آینده،آنهم در سخت ترین شرایط ارزی کشور وجز ضرر و زیان هیچ آورده ای برای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نداشت،پس آزموده را آزموده خطاست،خانم وزیر وقت آن است که با طرحی نو و جوانانی که اغلب کانون های قدرت آنان را سرکوب کرده اند یک بازسازی اساسی در شرکت فرودگاه ها انجام شود
آقای مه آبادي جناب آقای دکتر مرادي را پیشنهاد داده اند و خانم وزیر هم پذیرفته. این هفته هم کار توديع و معارفه تمام است. شما هم بهتر است دنبال آب یخ باشید برادر.
بهترین انتخاب برای صنعت هوانوردی میهن اسلامی جناب آقای دکتر ابراهیم مرادی هستند و دوست و دشمن بر این امر صحه دارند. ان شاالله، به یاری خداوند متعال و انتخاب هوشمندانه خانم وزیر، به زودی جناب دکتر را در طبقه ششم شمالی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خواهیم دید.
جناب دکتر هشت سالی میشه طبقه ششم شمالی پلاس هستن
با توجه به تجارب بالا و اشراف توامان دکتر مرادي بر هوانوردی و هواشناسی بهترین گزینه برای معاونت حمل و نقل خود ایشان هستند. خانم وزیر نباید به یاوه گویی های مشتي فتنه گر فرصت طلب تنگ نظر توجه کند.
دوشواری؟ کدوم دوشواری؟ دوشواری نداریم اینجا. خیلی هم خوب؛ درجه یک. شما می خوای دوشواری ایجاد کنی؟ تا وقتی نخبگان و متخصصان وارداتی چون دکتر غيب اله زاده، جناب قرباني امين بزرگوار، استاد توفیقی، جناب عبدی، مشاورین با تجربه ایشون، مولانا ثقفی و گل سرسبد همه اینها و شاهکار خلقت، کاپيتان محمد مهدي افشاری ابرغان را در سيستم داریم دوشواری نداریم.
مولانا ثقفی عالی بود. ایول دمت گرم