بازدید سایت : ۳۶۵۶۹

◄ دشواری های فرزانه صادق مالواجرد در انتخاب معاون خود در صنعت حمل و نقل هوایی/ راهکار چیست؟

تحقق اهداف چشم انداز و کسب عنوان کشور برتر منطقه در ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی، مستلزم حفظ، نگهداری، پرورش و انگیزش کارکنان متخصص صنعت هوانوردی به عنوان سرمایه های ملی کشور است.

دشواری های فرزانه صادق مالواجرد در انتخاب معاون خود در صنعت حمل و نقل هوایی/ راهکار چیست؟
تین نیوز |

خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی برای انتخاب معاونان خود در صنعت حمل و نقل هوایی روزهای داغی را در پیش خواهد داشت؛ عدم تبیین جایگاه صنعت حمل و نقل هوایی در ساختار حاکمیت و ضعف برنامه هفتم توسعه در تعیین سیاست های منسجم جهت بهبود زیرساخت ها، هوشمندسازی و استفاده از فناوری های نوین و مقوله منابع انسانی مورد نیاز، ایشان را از تمسک به میثاق مشترک (سند چشم انداز توسعه، سیاست های کلی و برنامه هفتم) مورد تأکید ریاست محترم جمهور در اولین گفت وگوی زندۀ تلویزیونی برای تعیین شاخص ها و معیارهای انتصاب و ارزیابی عملکرد مدیران صنعت محروم کرده است.

لیکن استفاده از تجربیات موفق بین المللی در خصوص ضرورت تدوین یک طرح کلّی روشن عملیّاتی برای مجموعه ی مسائل حمل ونقل هوایی کشور و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در حوزه های ایمنی، اقتصادی، محیطی، کیفیت خدمات، تاخیرات و ظرفیت و بهره وری می تواند جهت ارزیابی برنامه ها و عملکرد مدیران مورد استناد قرار گیرد.

با این رویکرد: 

افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر در فرودگاه امام(ره) به ۵۰ میلیون نفر در سال، ساخت ترمینال یکصد هزار متری در فرودگاه مهرآباد، اصرار نمایندگان محترم مجلس به احداث فرودگاه های جدید، توسعه فرودگاه های موجود و پیش بینی تعداد ناوگان مورد نیاز، می بایست مبتنی بر تحقق مفروضات بنیادی (اصلی ترین فرض، لغو کامل تحریم های غیرقانونی حداقل در صنعت حمل ونقل هوایی است)، رشد سرمایه گذاری، افزایش گردشگری و ارتقای سطح استانداردهای حمل و نقل هوایی و مستند به طرح کلی عملیاتی صنعت حمل و نقل هوایی و روش علمی پیش بینی مسافر هوایی برای پاسخگویی به نیازهای اساسی مسافران (داخلی یا بین المللی ) و یا گردشگران (گردشگر داخلی، بین المللی، تجاری، گردشگری سلامتی یا زیارتی، اکوتوریسم و... ) باشد.

تحقق اهداف چشم انداز و کسب عنوان کشور برتر منطقه در ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی، مستلزم حفظ، نگهداری، پرورش و انگیزش کارکنان متخصص صنعت هوانوردی به عنوان سرمایه های ملی کشور است و موفقیت در این میسر نیازمند : 

1. حفظ و ارتقای استانداردهای ایمنی و تضمین اجرای آن در طرح های توسعه صنعت هوانوردی؛

2. تلاش برای خصوصی سازی، شرکتی نمودن یا تجاری سازی فرودگاه ها و ارائه دهندگان خدمات هوانوردی؛

3. ایجاد محیطی امن، ایمن و کارآمد برای افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی در جهت افزایش رشد ترافیک هوایی؛

4. تلاش برای افزایش سهم کشور از رشد ترافیک هوایی منطقه با تجهیز راه های هوایی و تعامل بیشتر با سازمان های نظامی وغیر نظامی تعیین کننده سیاست های هوانوردی منطقه و کشور؛

5. اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جهت برنامه ریزی، جذب ، به کار گیری و نگهداشت نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و استفاده از تجارب بین المللی بمنظوراعمال  مؤثر ساز وکارهای مالی بخصوص نظام جبران خدمات جهت ارتقای کیفیت و بهبود بهروری خدمات؛

6. ایجاد وحفظ تعادل میان درآمدهای اقتصادی فرودگاه و افزایش و ارتقای رضایت مندی مشتریان از طریق افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی با حمایت از حضور بخش غیر دولتی و سرمایه گذران خارجی است.

* سید علی واعظی کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه

    متاسفانه افرادی را که ایشان برای سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاهها در نظر دارد ، ابدا مناسب نیستند. برای این دو پست حساس و کلیدی خانم مهندس صادق باید از بیرون مجموعه ناکارآمد فعلی وارد کند. بد نیست با متخصصان اصلی مجرب کشور با تجربه ببن المللی مانند پروفسور ع.ا.د مشورت کند تا انتخابهائی اصلح داشته باشد.

    • ناشناس

      خوبه این افراد را نام ببرید!

  • ناشناس

    آخر برادر عزیز چرا اشتغالات وزیر و دولت تازه مستقر را با فرمایشات کلی و فاقد اولویت، افزایش می‌دهید. با هنر آقای مهندس اسلامی و تیم ناکارامدش، مشکل فعلی حمل و نقل هوایی، تا ۴ سال دیگر به هیچ عنوان، زیرساخت نیست و وزیر محترم صرفا باید بر روی رفع بزرگترین معضل یعنی کمبود و فرسودگی ناوگان متمرکز شوند و با جایگزینی موفق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مدیران امتحان پس داده؛ بدون ریسک آزمون و خطا به این چالش اساسی بپردازند. خوشبختانه با اقداماتی که مدیران متخصص قبلی، در سال‌های ۹۷ به قبل انجام دادند، مشکل ظرفیت فرودگاهی نداشته؛ تجهیزات هم به اندازه کافی خریداری شده و حتی زیرساخت‌های قانونی مانند قانون آزادسازی و متنوع سازی نرخ و هم کامل گردیده و فقط وزیر محترم باید بر چالش نوسازی و توسعه ناوگان متمرکز شوند و نیازمندی‌های این حوزه را شناسایی و برطرف فرمایند. ان‌شاءالله پس از رفع این مشکل که حل آن حتما تا پایان دولت چهاردهم به طول می‌انجامد؛ فرصت پرداختن به مسائل دیگر هم ایجاد خواهد شد.