◄ تفکیک دو وزارتخانه لازم است/ ادغام وزارت راه و شهرسازی جز تقلیل یک وزیر در هیئت دولت صرفه جویی دیگری نداشت
ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی در اوایل دهه ۹۰ کاری کاملا بی برنامه و بدون هدف بود که نتیجه آن مشهود است و به جا خواهد بود اگر دولت این دو وزارتخانه را از هم تفکیک و به وضع سابق برگرداند.
حدود یازده سال پیش بلافاصله پس از ادغام دو وزارت خانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی طی مقاله ای سابقه دو وزارتخانه و روند تغییرات آنها و….این ادغام را فاقد وجاهت و غیر هدفمند ارزیابی نمودم.
مقاله مربوط در فصلنامه جامعه مشاوران چاپ و منتشر شد.
از آن تاریخ تا کنون برای العین دیده شد که در این ادغام جز تقلیل یک وزیر در هیئت دولت صرفه جویی دیگری به وجود نیامد، بلکه برعکس وزارت مسکن که قبلا سازمان و تشکیلات محدودی داشت پس از ادغام قسمت اعظم ساختمان شهید دادمان را اشغال و صاحبخانه را باهمه مسئولیت های گسترده و متنوع گوشه نشین کرد. وزرای انتخابی یا گرایش مسکن داشتند که زیر بخش راه و حمل ونقل مغفول ماند و یا گرایش حمل و نقل که زیر بخش مسکن معطل ...
به هرصورت پرحاشیه ترین دوران های راه و راه آهن و بنادر و فرودگاه ها همین ده ساله اخیر بود که منتهی به سوال از دو وزیر هم شد.
موضوع ایجاد یک وزارتخانه تهیه و اجرای کلیه امور زیربنایی ( مانند فرانسه) را در مقاله اشاره شده توضیح داده ام و به اختصار یاد آور می شوم:
[در دوران نخست وزیری هویدا وزارت خانه ای تحت عنوان وزارت آبادانی و مسکن شکل گرفت که قرار بود مجری تهیه و اجرای کلیه امور زیربنایی کشور باشد، این تحول کلید خورد ولی دوام نیاورد و کماکان امور ساخت و سازها به وزارت خانه های مربوط ( راه و نفت و نیرو و مسکن و بهداری و آموزش و پرورش و شهرداری ها و…) احاله شد و حتی واحدهای نظامی نیز کارهای عمرانی مورد نیاز را کماکان خود تهیه و اجرا می کردند.]
ادغام انجام شده در اوایل دهه ۹۰ نیز کاری کاملا بی برنامه و بدون هدف بود که نتیجه آن مشهود است. علیهذا به جا خواهد بود اگر دولت محترم این دو وزارتخانه را از هم تفکیک و به وضع سابق برگرداند.
باعنایت به موارد بالا مجددا توجه شما را به خواندن مطالب مندرج در مقاله بیش از ۱۰ سال قبل جلب می کنم.
فایل مطلب اینجاست و تصاویر در ادامه ضمیمه شده است.
* محمد اسماعیل علیخانی
احسنتتت