بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

پروژه فاو، ایران را ناک اوت می‌ کند

کلان پروژه فاو یا مشروع الفاو الکبیر در 54 کیلومتر مربع در حال تاسیس است و دارای ده ها اسکله است و هم چنین سه شهر صنعتی و تجاری و گردشگری را دربر می گیرد.

پروژه فاو، ایران را ناک اوت می‌ کند
تین نیوز |

در حالی که توجه ایرانیان به بصره تنها در مناسبت راهپیمایی اربعین است که هر سال شاهد مهمان نوازی های مردم این استان است، جنوب این استان شاهد پروژه ای ست که از سال 2010 آغاز شده و در سال 2025 افتتاح خواهد شد.

دانشجوی ارشد عراقی ام بهاء عریبی که سال گذشته دفاع کرد سال ها مدیر روابط عمومی این پروژه بود و ساعت ها از جزئیات این پروژه برایم سخن گفت و روی تابلو نمودارهای بهت آور این پروژه را برایم رسم کرد و من برخلاف عباس میرزا که از آن فرانسوی خواسته بود راز پیشرفت بلاد اروپا و پس ماندگی ایران را به او بگوید و بگوید آفتاب آن جا چگونه می تابد یا خدا چگونه خدایی می کند، تنها نشستم و سکوت کردم و نکات مهم را نوشتم. 

کلان پروژه فاو یا مشروع الفاو الکبیر در 54 کیلومتر مربع در حال تاسیس است و دارای ده ها اسکله است و هم چنین سه شهر صنعتی و تجاری و گردشگری را دربر می گیرد.

 پروژه بزرگ فاو با پیش بینی هزینه 4.6 میلیارد یورو و پیش بینی 99 میلیون تن انتقال کالا در سال اکنون در حال تکمیل است و در آینده نزدیک چین و ژاپن و جنوب شرق آسیا را از طریق عراق و ترکیه به اروپا وصل می کند.

بر خلاف ایران که در جنوب 4900 کیلومتر ساحل دارد عراق با احتساب خور عبدالله حدود 80 کیلومتر ساحل دارد. کویت در منطقه خور عبدالله که میان این کشور و عراق مشترک است مزاحمت هایی برای عراق فراهم کرد و عراق مجبور شد با افزایش هزینه و زمان  مسیر پروژه را مستقیما به سمت آب های آزاد تغییر دهد و برای این کار موج شکن هایی عظیم ساخت که جزر و مد میان سه تا شش متری را کنترل کند. 

هدف از این پروژه، رهایی عراق از محاصره دریایی ایران و کویت است و به تعبیر دقیق تر خارج کردن ایران از چرخه حمل و نقل و ناک اوت کردن آن است.

در زمانه ای که تمام توجه دولت ایران به تسهیل پیاده روی اربعین و حمایت از محور مقاومت است، دیگران در ربودن فرصت ها تردید نمی کنند.

گشودن بند تحریم و بازگشت به برجام و عادی سازی روابط با ایالات متحده و پایان دادن به نزاعی زیان بار که به قول عرب ها اشاب الصغیر و افنی الکبیر (صغیر را پیر کرده و پیر را به فنا داده است) شاید بتواند اندک فرصت های باقی مانده را باز گرداند. 

بیش از این به انتظار نیروهای غیبی نباید نشست زیرا قرآن می گوید ان الله لا یغیر ما بقوم. یعنی از خدا توقع نداشته باشید وضعی را که دارید دگرگون کند. تورم و گرانی و بیکاری و پرت افتادگی از دالان های حمل و نقل جهانی و ناترازی گاز و آب و بنزین را خدا نباید حل کند.

عراقی ها توانسته اند با 6 میلیارد دلار (4.6 میلیارد یورو) سه شهر و ده ها اسکله و به گفته بهاء عریبی صد اسکله بسازند و به زودی راه چین و ژاپن و پاکستان و هند را به ترکیه و اروپا بگشایند، اما در ایران معادل نیمی از این مبلغ صرف چای فاسدی می شود که کام ملت را تلخ کرده است و روزگارش را تباه! 

لا حول ولا قوة الا بالله!

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.