بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ نگاهی به دلایل تلفات بالای انسانی در رانندگی

دلیل اصلی تصادفات که خود عامل اصلی تلفات بالای جانی رانندگی است را در بی انضباطی رانندگی و سرعت بالا در حضور این بی انضباطی عامل افزایش نسبی تلفات است.

نگاهی به دلایل تلفات بالای انسانی در رانندگی
تین نیوز |

 علی اصغر سجودی: 

هر زمان که مسئولان راهور فراجا در خصوص دلایل تلفات بالای جاده ای در رسانه ها داد سخن می دهند گویا عزای عالم بر من وارد می شود چونکه می بینم این دلایل تنها مسئولیت را متوجه دیگران می کند.

این مسئولان بدون اینکه تعداد تصادفات را از تعداد تلفات متمایز نمایند دلیل اصلی تلفات بالا را سرعت بالای خودروها می دانند در حالی که به وضوح قابل مشاهده است که بیشتر تصادفات در سرعت های پایین اتفاق می افتد. البته پر واضح است که اگر تصادف در سرعت های بالا رخ دهد تلفات جانی افزایش می یابد اما از طرف دیگر پر واضح است که اگر ما تعداد تصادفات را کاهش دهیم تلفات جانی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

اگر ما آمار تلفات انسانی را با دیگر کشورها مقایسه می کنیم، لازم است که پلیس راهور فراجا تعداد تصادفات را هم با کشورهای دیگر مقایسه کنند و آنگاه نسبت تعداد متوفیان را به تعداد تصادفات با دیگر کشورها مقایسه نمایند.

من امروز به عنوان کارشناس مدیریت سیستم ها که سابقه چهل سال رانندگی و شانس رانندگی در کشوری جهان اول را در دوره تحصیلات تکمیلی در آن کشور داشته ام، دلیل اصلی تصادفات که خود عامل اصلی تلفات بالای جانی رانندگی است را در بی انضباطی رانندگی می دانم و سرعت بالا را در حضور این بی انضباطی عامل افزایش نسبی تلفات می دانم.

لازم است تاکید کنم که عامل اصلی این بی انضباطی تنها رانندگان نیستند بلکه پلیس راهور و وزارت راه و خودروسازها نیز سهم های عمده ای را متوجه خود می کنند.

بخش مهمی از مسئولیت راننده ها هم به عبارتی به پلیس راهور باز می گردد که مسئولیت تدوین مقررات، نصب چراغ های راهنمایی، آموزش رانندگان و صدور گواهینامه های رانندگی، نطارت موثر در شکل فیزیکی تقاطع ها و پدیده ای به نام دور برگردان ها در بزرگراه ها و...را بر عهده دارد.

با این مقدمات، برای ساده سازی مشکل،  سرعت بالا را عامل اصلی تلفات ذکر و راه حل آن را هم نصب دوربین‌های کنترل سرعت عنوان می شود و بقیه مسئولیت را نیز گردن خودرو ساز ایرانی می اندازند بدون اینکه یک تحلیل آماری قابل استنادی را ارائه نمایندو البته گاهی هم با احتیاط به مشکلات فیزیکی راهها اشاره ای می کنند  و بدین ترتیب خود را از اقدامات موثری که به صورت مداوم و علمی و با کسب تجربه از کشورهای دیگر لازم است انجام دهند راحت می کنند.

نتیجه اینکه عامل اصلی تلفات رانندگی بی انضباطی در رانندگی است و سازمانی که مسئولیت  اصلی در این زمینه دارد  پلیس راهور فراجا است که شایسته است با برنامه ریزی دراز مدت و میان مدت و کوتاه مدت و اجرای جدی آنها و هماهنگی و پیگیری از دیگر سازمانهای موثر، منحنی کاهشی  تلفات جاده ای را به ارمغان بیاورند.

 

* کارشناس ارشد مدیریت سیستم ها و بهره وری

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.