فعال سازی کریدور شمال جنوب و افزایش بهره وری در همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
الحاق چندین شهرک صنعتی و فرودگاه سردار جنگل رشت، به افزایش توانمندی های صادراتی، ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر بهمراه حضور نیروهای متخصص و گردشگر خارجی منجر می شود.
عیسی فرهادی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بر "فعال سازی کریدور شمال جنوب و افزایش بهره وری در همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا" تصریح کرد و گفت: الحاق چندین شهرک صنعتی و فرودگاه سردار جنگل رشت، به افزایش توانمندی های صادراتی، ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر بهمراه حضور نیروهای متخصص و گردشگر خارجی منجر می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، عیسی فرهادی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به مهمترین شاخص ها و مولفه های فرهنگ عید نوروز و اهمیت تقارن آن با بهار قرآن، این مهم را فرصتی برای بهره برداری از آموزه های فرهنگی مشترک میان ماه مبارک رمضان و نوروز ارزیابی کرد و به بیان مهمترین وجوه متمایز منطقه آزاد انزلی پرداخت و اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی یکی از معدود مناطق آزاد کشور و تنها منطقه آزاد شمالی ایران است که دارای دو مجتمع بندری بوده که یکی از این دو بندر متعلق به این سازمان می باشد.
وی سرمایه گذاری بخش خصوصی در فرآیند ساخت و بهره برداری، نسل سوم بودن با بهره مندی از دو شهرک صنعتی فعال و یک شهرک در حال احداث در پسکرانه این مجتمع بندری و همچنین وجود اسکله مارینا به عنوان یکی از مدرن ترین و مجهزترین مرکز تفریحات دریایی کشور را از دیگر وجوه تمایز مجتمع بندری کاسپین عنوان نمود و افزود: هم اکنون ۱۶۴ واحد تولیدی صنعتی در این منطقه مشغول به فعالیت می باشند که در زمینه های پوشاک، صنایع غذایی، بهداشتی، سلولولزی، شیمیایی زمینه اشتغالزایی برای حدود ۴۰۰۰ نفر را به صورت مستقیم فرآهم نموده اند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به جذب حدود ۷.۵ میلیون دلار طرح سرمایه گذاران خارجی ظرف یازده ماده گذشته در این منطقه، از اضافه شدن سه مرکز تجاری با حدود ۵۰۰ غرفه و ظرفیت اشتغالزایی برای ۱۵۰۰ نفر در آینده نزدیک به عنوان تکمیل کننده خدمات گردشگری منطقه خبر داد و افزود: قرار گرفتن بیش از ۳۵ درصد از تراکم جمعیتی و توانمندی تولیدی-صنعتی کشور در فاصله ۴ ساعته خودرویی به این منطقه، یکی از وجوه متمایز منطقه آزاد انزلی در سطح ملی است که در زمینه جذب گردشگر بسیار، بسیار استراتژیک می باشد.
وی نتیجه این تمایز را افزایش گردشگران از حدود ۷ میلیون به ۱۰ میلیون نفر ازسال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ عنوان کرد و این مهم را بیانگر ظرفیت های بی نظیر منطقه در توسعه خدمات و امکانات تفریحی، گردشگری قلمداد نمود و گفت: در همین راستا ظرف چند هفته اخیر جهت فعالسازی مجدد دو مرکز شنای منطقه که در سطح کشور کم نظیر می باشد، پارکینگ طبقاتی، مجموعه ورزشی ساحلی با استانداردهای بین المللی، استخرهای شنای برای بزرگسالان و کودکان، و درمانگاه؛ بعد از چند سال رکود، اقدامات لازم انجام شده و در آینده نزدیک یا در مدار خدمات رسانی قرار گرفته و یا بار دیگر شروع به ساخت و ساز می کنند.
فرهادی تصریح کرد: از سوی دیگر یک هتل پنج ستاره و مجموعه تفریحی-گردشگری پارک آبی با سرمایه گذاری خارجی، بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی به منظور راه اندازی گردشگری درمانی، تا سال ۱۴۰۴ به ظرفیت های منطقه در این حوزه افزوده می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دو برنامه میان مدت تا سال ۱۴۰۴ و بلند مدت تا سال ۱۴۰۸ با اولویت های جذب سرمایه گذار خارجی و تعریف بسته های سرمایه گذاری، در این منطقه تعریف شده، اضافه کرد: علی رغم محدودیت اراضی دراین منطقه، ۵۰ طرح سرمایه گذاری به صورت بی نام و یک ساله، جهت بهره برداری در اختیار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفته است.
وی یکی از مهمترین وجوه تمایز منطقه متبوع خود را در سطح ملی و بین المللی موقعیت ویژه در کریدور ترانزیتی شمال جنوب، اعلام و با اشاره به اظهارات دستیار ویژه پوتین در خصوص افزایش ترانزیت کالا در مسیر این کریدور از ۱۵، به ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تن ظرف سالهای آتی، اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی و بنادر آن به ویژه مجتمع بندری کاسپین از ظرفیت و توانمندی های لازم جهت ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیتی در این مسیر برخوردار می باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به طرح ملی در حال اجرای، اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت، به بیان اهمیت این طرح پرداخت و گفت: اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری یعنی وصل شدن بنادر دریاهای دو سوی شمال و جنوب کشور به یکدیگر، فعال سازی کریدور شمال جنوب و افزایش بهره وری در همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، در نتیجه وصل شدن منطقه آزاد انزلی به خطوط ریل سراسری یک طرح ملی با دستاوردهای بین المللی است.
وی از تعیین ۲۰۰ هکتار اراضی در ایستگاه پیربازار رشت به منظور ایفای نقش هاب نقل و انتقال کالاهای روسی به داخل و خارج از کشور خبر داد و اضافه کرد: حدود ۸۳درصد از طرح ۳۷ کیلومتری فوق انجام شده، بیش از ۱۰ کیلومتر ریل گذاری و حدود ۷ کیلومتر نیز آماده نصب ریل است و با عزم راسخ وزارت راه و شهرسازی در جریان گزارشی که وزیر محترم،خدمت مقام معظم رهبری ارائه نمود، امید می رود ظرف ماه های آتی شاهد اتمام این طرح بسیار حائز اهمیت در ترانزیت ملی و بین المللی باشیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه براساس توافقنامه منعقده،این سازمان تمام تعهدات اجرایی و تملک اراضی بهمراه تودیع ۴۵ میلیارد تومان،که معادل تمام قدرالسهم خود است را به اجرا درآورده، اضافه کرد: از سوی دیگر ریل قاشقی، قطعه سینی دوار جهت اتصال قطار به اسکله و اسکله رو رو برای تخلیه و بارگیری مستقیم کالا، از سوی این سازمان در حال تکمیل بوده که تا ابتدای تابستان ۱۴۰۲، آماده خدمات دهی می باشند.
وی خواستار عنایت ویژه اصحاب رسانه و مسئولین کشوری و استان گیلان نسبت به بین المللی بودن این طرح ۳۷ کیلومتری شده و تصریح کرد: در میان تمام طرح های زیرساختی حوزه ترانزیتی-حمل و نقلی کشور این طرح به دلیل تکمیل کننده بودن کریدور شمال جنوب و امکان فعال سازی و بهره مندی از بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده چین، و استفاده حداکثری از ظرفیت ها و فرصت های جدید تجارت با اوراسیا مهمترین طرح ایران محسوب می شود، چراکه اگر تعلل کنیم، مسیرهای رقیب کشورهای منطقه، زمینه عدم اقبال به گذرگاه های عبوری از کشورمان را فرآهم می نمایند و این یک فرصت سوزی در درآمدزایی ارزی، ایفای نقش محوری در معادلات ترانزیت بین المللی، ضربه زدن به تحریم های ظالمانه و تقویت توان پدافند غیرعامل کشور، در کنار رونق فضای کسب و کارهای مرتبط است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تکمیل کننده بهره برداری حداکثری کشورمان از فرصت ها و مزیت های ترانزیت بین المللی و بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا را طرح افزایش محدوده منطقه مبتوع خود بیان کرد و اظهار داشت: با عنایت به اینکه منطقه آزاد انزلی کوچکترین منطقه آزاد کشور می باشد، کاهش محدوده این منطقه از ۸۰۰۰ هکتار به حدود ۲۲۵۰ هکتار، و تحولات پیش گفته در حوزه های ترانزیتی، اوراسیا و تکمیل طرح های زیرساختی این منطقه زمینه اقبال بیش از پیش به نخستین منطقه آزاد شمال کشور را مهیا کرده، و این در حالی است که دیگر زمینی برای عرضه به سرمایه گذاران وجود ندارد.
وی نتیجه گرفت، براین اساس الحاق چندین شهرک صنعتی و فرودگاه سردار جنگل رشت ، در قالب طرح افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی به حدود ۱۰ هزار هکتار در دستور کار سازمان قرار گرفته که به افزایش توانمندی های صادراتی، ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر بهمراه حضور نیروهای متخصص و گردشگر خارجی منجر می شود.
فرهادی کاهش محدوده را زمینه ساز ایجاد مطالبات برحق مردم روستاهای بهره مند از خدمات و امکانات منطقه آزاد انزلی به عنوان یک حق الناس عنوان نمود و افزود: در این میان رونق فضای کسب و کار با افزایش پهنه های صنعتی، و بازگذشت محدوده هایی باظرفیت های جذب سرمایه گذاران در حوزه های گردشگری، کشاورزی و... می تواند به افزایش میزان اشتغالزایی در سطح منطقه و استان منتهی شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه تحلیلی از مسیر طی شده در دولت و مجلس شورای اسلامی، تا مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: در مجمع دو بحث عدم وجود پهنه های زیست محیطی و نظامی مورد توجه قرار گرفت که از سوی این سازمان اعمال شده و منتظر اعلام نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص هستیم و امیدواریم با نگاه کلان و مصلحت اندیشی اعضای معزز مجمع، نسبت به این طرح در شرایط کنونی ملی با هدف بهره مندی حداکثری از مزایای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالسازی کریدورهای بین المللی ، تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد.