تسهیل ترانزیت کشور در گرو یک پروژه
![تسهیل ترانزیت کشور در گرو یک پروژه](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/eyrcgvQnV93v/BP4FyozOIuYX2s0Shq1VRBbIPXc4juEyVkgaAMZfi8f3Zk9y6-NMHv_3Xp6iphBzAS7jQMojhDQrHn7X6BB-jicNFBOVKKwAbxue9tSahsQvWk3HyFnewfEdnw8kECFNiUxtYHi8bk0,/n00022966-b.jpg)
تین نیوز | در چند روز گذشته بودن یا نبودن یک پروژه بخش عمدهای از وقت جلسات وزیر راه و شهرسازی به خود اختصاص داده، آخوندی جایی از جایگزینی جادهای آن سخن گفته و در جایی دیگر از طراحی فاینانس برای سرعت گرفتن احداث آن؛ با این وجود پس از 11 سال هنوز سرنوشت آن مشخص نیست.
کار احداث پروژه راه آهن قزوین – رشت از 82 کلنگ خورد. این خط آهن در کنار اتصال تهران به یکی از اصلیترین شهرهای شمال کشور در ادامه مسیر خود دو مسوولیت اقتصادی مهم داشت.
طبق نقشه طراحی شده پس از اتصال قزوین به رشت، این خط آهن در دو مسیر ادامه مییابد که هر کدام از آنها در کنار مزیتهای مسافرتی نقش مهمی در ترانزیت کالا ایفا میکنند.
یکی از این انشعابها به سمت بندر انزلی میرود تا ارتباط ریلی یکی از اصلیترین بنادر تجاری شمال ایران را با مرکز کشور و سواحل جنوبی تسهیل کند.
افتتاح این مسیر ترانزیت کالاهای همسایگان خزر به خصوص روسیه به خاک ایران را این بار از طریق قطار فراهم میکند تا با تکمیل قطعات باقیمانده پروژه اتصال ریلی به افغانستان مسیری جدید با ترکیب دریا و ریل از شرق اروپا به آسیای میانه باز شود.
از سوی دیگر احداث این پروژه یکی از اهداف بلند مدت توسعهای کشور در ارتباط بنادر با خطوط ریلی را محقق میکند و بخشی از فشار جادهها در ترانزیت کالا را میکاهد.
مسیر دوم اما مستقیما به یکی از مرزهای شمالی کشور میرود تا خط راهآهن قزوین – رشت – آستارا را تکمیل کند. این ایستگاه بسیار مهم حلقه اتصال ریلی شمال به جنوب خواهد بود تا ارتباط ریلی شمالیترین نقطه مرزی با بنادر اقتصادی خلیج فارس فراهم شود و یکی از دغدغههای اصلی آقای وزیر از بین برود.
این خط راه آهن از قزوین تا رشت به طول 165 کیلومتر ساخته خواهد شد بناست توان تحمل سرعت 160 کیلومتری قطارهای مسافری و 120 کیلومتری قطارهای باری را داشته باشد.این خط از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز شده با عبور از منجیل، رودبار، رستم آباد و امام زاده هاشم به رشت خواهد رسید تا با دو شاخه شدن مسیر از یک شاخه به پیربازار و بندرانزلی وصل شود و از شاخه دوم به شهر مرزی آستارا ختم شود.
با وجود آماده بودن طرحها و نقشه کامل این پروژه، محدودیت منابع مالی قدری کار اجرایی پروژه را با دشواری روبرو کرده و شاید طرح جذب فاینانس خارجی بتواند راه قطارها را باز کند.
فاینانس وعده ای بعید است که در دهسال گذشته نشده و این پروژه مهم را نباید معطل کرد. در دولت جدید این پروژه پیشرفت نداشته چون این پروژه بین المللی در دست رفقایی است که درک درستی از مدیریت پروژه ندارند و اگر امروز دولت تصمیم به اتصال سریع راه آهن به انزلی بگیرد حداقل سه سال زمان لازم دارد.