بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
عضو انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ راهکارهای ارتقای بهره وری و تحقق خصوصی سازی در حمل و نقل ریلی

◄ راهکارهای ارتقای بهره وری و تحقق خصوصی سازی در حمل و نقل ریلی

تین نیوز | بهره وری بیشتر در راه آهن و ارتباط راه آهن با بخش خصوصی برای ارتقای عملکرد شرکت های فعال در این عرصه برای تحقق خصوصی سازی در حوزه حمل و نقل ریلی از جمله موضوعاتی است که با روی کار آمدن دولت یازدهم و مدیریت جدید راه آهن که از مدیران برجسته و متخصص ریلی است بیش از پیش مطرح می شود.

به گزارش تین نیوز، شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی که بسیاری از آنها عضو انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی نیز هستند، نظرات مختلفی در خصوص خصوصی سازی در راه آهن و ارتقای وضعیت حمل و نقل بویژه حمل بار دارند. در این رابطه سیدکاظم حیان، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با تاکید بر لزوم تغییر در سیستم بهره برداری در راه آهن کشور می گوید به علت پایین بودن بهر وری، رویکرد خود را  از حمل بار در داخل به خارج از کشور تغییر داده ایم. 

در زیر مشروح گفتگوی تین نیوز را با این مدیر بخش ریلی در زمینه خصوصی سازی در راه آهن و ارتقای سرعت سیر واگن های باری می خوانید.

تین نیوز: از دید شما به عنوان دبیر کارگروه واگن های مخزن دار در انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی آیا با حضور مدیریت جدید در راه آهن، چه تغییراتی در بخش ریلی ایجاد شده است؟
با وجود صحبت هایی که در ماه های اخیر از سوی مدیریت جدید راه آهن کشور صورت گرفته است اما در عمل همان روش های گذشته در حال انجام است. امید که دوستان جدید در راه آهن نگاه خود را نسبت به بهره برداری تغییر دهند تا این تغییر نگاه به تغییر در سیستم بهره برداری منجر شود و سرعت سیر بالاتری داشته باشیم.

تین نیوز: برای حل این موضوع یعنی پایین بودن میزان بهره وری در بخش ریلی، راهکار شما به عنوان مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو برای رفع این معضل در شرکت خودتان چیست؟

زمانی که بهره وری پایین باشد هر یک از شرکت ها راهکاری را در نظر می گیرند. ما نیز با کاهش بهره وری رویکرد خود را به خارج از کشور  تغییر دادیم و بخشی از بارهای خود را به سمت کشورهایی چون ترکیه انتقال می دهیم.  به طور مثال طبق گفت و گو هایی که با راه آهن داشته ایم، مقرر شد شرکت هایی که واگن های مخزن دار دارند، برای گرفتن بار از بخش خصوصی تعاملاتی را داشته باشند، اما راه آهن با شرکت نفت در مورد افزایش مبلغ قراردادها مذاکرده کرده است. این افزایش مبلغ در آینده منجر به از دست دادن بار برای شرکت هایی چون شرکت حمل و نقل ریلی نیرو می شود؛ این در حالی است که ما به افزایش نرخ نیازی نداریم ما به افزایش بهره وری نیاز داریم.
 
تین نیوز: این تغییر رویکرد تا چه زمانی ادامه دارد؟
 تا زمانی که بازده کار به جایی برسد که در مقابل سرمایه گذاری که صورت می دهیم سود قابل قبولی را کسب کنیم. در غیر این صورت جلب اعتماد بخش خصوصی از سوی مدیران راه آهن با هر میزان دلسوزی کار دشواری است.

تین نیوز: آیا پیگیری های مسئولان راه آهن می تواند آغازی برای این جلب اعتماد باشد تا قدم های بعدی برداشته شود؟
زمانی که بخش خصوصی در عمل ببیند در روز سرعت سیرش از عدد 100 به 300 رسیده است نیازی به وعده نیست، زیرا خود به خود به سرمایه گذاری در داخل کشور ترغیب می شود. اما در حالت فعلی باید به راه حل هایی چون اخذ وام دست زد که با یک نگاه حسابگرانه  عملا این روش ها نیز مقرون به صرفه نیست زیرا با بهره وری پایینی که وجود دارد نمی توانیم برای پرداخت اقساط وام تضمینی داشته باشیم. از سوی دیگر زمانی که در جامعه ما شرایط به گونه ای است که اگرسرمایه مان را در حساب بانکی نگه داریم ماهانه 23 درصد سود دریافت می کنیم و هیچ دردسر و نگرانی را نیز متحمل نمی شویم افراد رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند، این مسئله برای کل صنعت کشور یک آفت است.

تین نیوز: نظر شما درباره خصوصی سازی در راه آهن و شیوه تحقق آن چیست؟
در صورتی که خصوصی سازی در راه آهن محقق نشود، تمامی اقدامات و حرکت ها در بخش ریلی یک دور باطل است.  اگر روزی نواحی تبدیل به مناطق و مناطق نیز واگذار شدند و از سوی دیگر راه آهن نیز تنها نقش نظارتی خود را داشته باشد این احساس در بخش خصوصی ایجاد می شود که خصوصی سازی واقعی در حال انجام است.  در واقع در صورتی می توان در بخش ریلی به خصوصی سازی دست یافت که راه آهن کشور به دو معاونت نظارت و معاونت اقتصادی کاهش یابد و راه آهن به صورت محوری به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.

تین نیوز: در صورت محقق شدن خصوصی سازی، تاثیر آن بر شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی چگونه خواهد بود؟
در صورت واگذاری راه آهن به بخش خصوصی، این  بخش راهکارهای خود را برای افزایش بهر وری دارد زیرا پای سود خودش در میان است. در این حالت سایر بخش های خصوصی همانند ما که به راه آهن وابسته هستیم نیز سود خودمان را خواهیم داشت.  از سوی دیگر در باغ سبز نشان دادن به بخش خصوصی برای ترغیب  به سرمایه گذاری فایده ای ندارد چرا که زمانی که تغییری در حمل و نقل راه آهن ایجاد نشود و بهره برداری از امکانات موجود بهبود نیابد، طبیعتا  سود شرکت های خصوصی که ناشی از عملکردشان است، کاهش می یابد.

تین نیوز: به نظر شما به عنوان دبیر کار گروه لکوموتیو مخزن دار انجمن صنفی، عامل موفقیت شرکت های خصوصی در سرمایه گذاری چیست؟

هنگامی می توان در سرمایه گذاری موفق بود که ضریب اطمینان بازگشت سرمایه بالا باشد. اما اگر بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی در درازمدت اتفاق بیافتد، این بخش سرمایه خود را به بخش دیگری انتقال می دهد تا بتواند استفاده های بهتری را داشته باشد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.