◄ بحث و نظر کارشناسان درباره شوک سوم به قیمت بنزین
اگر هدف از افزایش نرخ سوخت کاهش مصرف آن است این حتماً آدرسی غلط است که دولتمردان میدهند.
اصلاح نرخ سوخت قطعاً اقدام درستی است و پرداخت یارانه به آن منطقی نیست اما این اقدام به تنهایی نمیتواند مردم را از استفاده از خودرو منع کند.
به گزارش تین نیوز، این مطلب را مجید بابایی کارشناس حمل و نقل در پاسخ به این پرسش که «آیا سهمیهبندی سوخت بر حمل و نقل همگانی تاثیر میگذارد» بیان کرد و گفت: علت اینکه افزایش قیمت سوخت به تنهایی نمیتواند مردم را از استفاده از خودرو منع کند هم کاملاً روشن است نرخ سوخت از نظر اقتصادی متغیری بدون کشش و یا با حداقل کشش قیمتی است.
وی ادامه داد: 2 دلیل عمده هم دارد: اول اینکه کالایی بسیار ضروری بوده و دوم اینکه جایگزین کاملاً مطمئن برای آن که حمل و نقل عمومی است فعلاً نداریم.
او افزود: پس اگر هدف از افزایش نرخ سوخت کاهش مصرف آن است این حتماً آدرسی غلط است که دولتمردان میدهند. اما اگر منابع حاصل از افزایش نرخ سوخت برای توسعه حمل و نقل عمومی مثل متروها صرف شود این راه مطلوب است.
بابایی تاکید کرد: البته بدترین گزینه هم آن است که این منابع را دوباره یارانه نقدی بدهیم که دیگر عدم درک درست شرایط است.
به گزارش تین نیوز، علی افشار نیز گفت: هفته گذشته دولت بهطور غیر مستقیم اعلام کرد درآمدی از محل فروش نفت نداشته و بنا دارد با افزایش قیمت سوخت و جمعآوری مالیات منابع درآمدی خود را افزایش دهد، که این فقط یک سوم از منابع مورد نیاز برای اداره کشور خواهد بود.
این کارشناس افزود: از اینو نمیتوانیم شاهد تغییر ملموسی در کوتاه مدت در زمینه افزایش و بهبود حمل و نقل عمومی باشیم.
وی بیان کرد: افزایش قیمت سوخت بر استفاده از خودرو تاثیر خواهد داشت و بسیاری از سفرهای نیمه ضروری حذف خواهد شد که این نیز تاثیر منفی بر اقتصاد خواهد داشت.
بهمن نور یک کارشناس دیگر نیز در پاسخ به این پرسش و با توجه به افزایش سه برابری قیمت بنزین گفت: آیا در حمل و نقل عمومی زیرساخت ها سه برابر شده است؟
وی خاطرنشان کرد: سابقه نشان داده است با افزایش قیمت بنزین، استفاده از حمل و نقل عمومی در شهری مثل تهران بهصورت هیجانی و در مقطع بسیار کوتاه(کمتر از یک ماه) افزایش چشمگیر یخواهد داشت ولی بهدلیل نبود زیرساختهای مناسب و آسیبهایی که متقاضیان در سفرهای شهری با حمل و نقل عمومی خواهند دید به سرعت آمار ریزش کرده به حالت اول و بدتر برخواهد گشت.
محمدحسین زال نژاد نیز در این مورد تاکید کرد: پاسخ این سوال در تفاوت فرهنگ توسعه با توسعه فرهنگی است، تا زمانی که فرهنگ توسعه بهوجود نیاید، توسعه فرهنگی رخ نخواهد داد. نگرش غلط آثار غلط به همراه خواهد داشت.
این کارشناس حمل و نقل گفت: با وضع فعلی نتیجه این سهمیهبندی و افزایش قیمت سوخت، شبیه به نتایج دوره قبلی سهمیه بندی خواهد شد و چندان تاثیری در تغییر مد حمل و نقل و حمل و نقل همگانی نخواهد داشت.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: تا زمانی که ساختارها زمینه لازم را برای توسعه و حمایت از حمل و نقل عمومی جهت تعریف شدن مدهای جایگزین وسیله نقلیه شخصی فراهم نکند، مردم حاضرند فشار را تحمل کرده و همچنان سفرهای با وسیله نقلیه شخصی، بیشترین سهم را خواهد داشت و تصادفات نیز همچنان به روند خود افزایش خواهد داد.
زالنژاد خاطرنشان کرد: ضمناً این موضوع ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز خواهد داشت و تبعات افزایش قیمت در دیگر خدمات و کالاها اثرات منفی مضاعفی را نسبت به گذشته ایجاد میکند.