◄ راه آهن قزوین - رشت - آستارا به صرفه تر بود یا راه آهن میانه - اردبیل - آستارا؟
کارشناس حمل و نقل می گوید که در دهه 70 پیشنهاد شده بود راه آهن «میانه - اردبیل - آستارا» که هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد ساخته شود اما عدم پیگیری این موضوع موجب ساخت راه آهن قزوین - رشت - آستارا با تخریب زیست محیطی زیاد شد.
کارشناس حمل و نقل می گوید که در دهه 70 پیشنهاد شده بود راه آهن «میانه - اردبیل - آستارا» که هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد ساخته شود اما عدم پیگیری این موضوع موجب ساخت راه آهن قزوین - رشت - آستارا با تخریب زیست محیطی زیاد شد.
به گزارش تین نیوز ، این کارشناس در شبکه های اجتماعی نوشت: در سال 1374 در دانشگاه تبریز همایشی تحت عنوان بررسی پتانسیل های اقتصادی - بازرگانی آذربایجان برگزار شد.
وی افزود: در سخنرانی خودم تحت عنوان «راه آهن ایران - قفقاز» پیشنهاد داده بودم که برای اتصال راه آهن ایران به قفقاز (از طریق جمهوری آذربایجان) از میانه به سمت اردبیل و از آنجا به آستارا راه آهن احداث شود.
بیشتر بخوانید:
بهره برداری از ایستگاه پیربازار راه آهن رشت - کاسپین تا پایان سال
او عنوان کرد: پیشنهاد من احداث راه آهنی بود به طول مسیر 185 کیلومتر و در بستر دره ای که زیرساخت ناتمام جاده «سنتو» کشیده شده بود، با کمترین هزینه و کوتاهترین مسیر نسبت به گزینه های دیگر.
این کارشناس تاکید کرد: وزیر وقت بازرگانی در جلسه حضور داشت و از من تقدیر کرد و اظهار داشت که موضوع را در هیئت دولت مطرح خواهد کرد. در خبرهای سال 1375 نیز آمده بود که رئیس جمهور هاشمی رفسنجانی در دیدار از استان اردبیل این طرح را مطرح و انجام آن را مورد تصویب قرار داده اند.
او ادامه داد: در دیدارم با وزیر بازرگانی موضوع را به اطلاع ایشان رساندم و از اینکه در هیئت دولت مسئله پیشنهادی مرا مطرح کرده تشکر کردم. ایشان گفتند این بازدهی از هزینه های همایش است و ما خوشحالیم.
این کارشناس گفت: سال 1378 در خبرها آمده بود که نقشه برداری مسیر راه آهن میانه - اردبیل آغاز شده است اما دیگر از این موضوع خبری نشد تا آنکه سال ها بعد و پس از گذشت دو دهه، پروژه راه آهن قزوین - رشت - آستارا مطرح شد که بخشی از راه آهن کریدور شمال - جنوب خواهد شد.
او افزود: اکنون راه آهن رشت - آستارا که متاسفانه یک خطه و غیر قابل تبدیل به دو خطه به دلیل زیر ساخت های کنونی از جمله ابنیه پل و تونل است، هنوز به انزلی نرسیده و در مسیر خود تا آستارا ناگزیر زمین های زراعی و جنگل ها را تخریب خواهد کرد.
وی عنوان کرد:برای احداث این خط ریلی، تونل هایی در کوه ها احداث خواهند کرد و طبیعت ضعیف جنگل های هیرکانی را تخریب خواهد کرد و به سخنی دیگر هزینه ای زیاد بر کشور تحمیل خواهد کرد. در حالی که راه آهن «میانه - اردبیل- آستارا» هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد.
اسم و رسم کارشناس؟؟
با سلام و احترام- مسير مورد نظر مطالعه و مقايسه شده و مردود شده است. انتشار مطالب بدون مرجع مشخص بيشتر براي نشر شايعات و بدبيني مفيد است تا تبادل نظر تخصصي.
درراه اهن اردبیل نیک زاد خیانت کرد .مردم ناراضی هستند
اعلام کرده بودند مسیر کوهستانی اربیل-آستارا بهصرفه نیست. بهنظرم راهآهن اردبیل-پارسآباد-گنجه-تفلیس مسیر مناسبی برای خروج اردبیل از بنبست تجاری میباشد
سلام، درمورد احداث راه آهن رشت به آستارا عرض کنم ساخت این پروژه اشتباه محض هست، هزینه بالای تملک اراضی، تخریب محیط زیست نبودمصالح مورد نیازدرمنطقه،هزینه بالای تحکیم خاک و...شما فقط اینو درنظر بگیرید دربیشتراز ۵۰درصدمسیرباید پل های خاص ایجاد شود
علاوه برمطالب بیان شده دراین متن اینو اضافه کنم فاصله اردبیل آستارا یک سوم فاصله رشت آستارا ست
سلام
با کدام منطق و کار کارشناسی میتوان طول هفتاد کیلومتر از اربیل به آستارا را از ارتفاع تراز ۱۸۰۰ متر به ۲۰- رسانید، در حالیکه بتوان استاندارد شیب طولی و شعاع قوس را رعایت کرد!
ارتفاع اردبیل ۱۳۵۰ متر است با فرض شیب مجاز ۱.۵ درصد، در کمتر از ۹۰ کیلومتر می توان مسیر را احداث کرد که فاصله دو شهر هم تقریبا همینقدر است
نویسنده گرامی نوشتارهایی از روی غرض ورزی بیشتر کینه را در دلها مینشاند لطفاً قبل از انتشار مطلب در مورد اصل موضوع تحقیق بکنید این پروژه به علت عدم وجود بستر مناسب و مقایسه با طرح دیگر مردود اعلام شد
سلام جناب آقای مهندس !!ناصریان
خودتان که استادمطالب بی مرجع هستین.اتفاقا طرح مسیر بهتری بود و هست
آقای مهندس!! ناصریان نه اینکه مطالب جنابعالی همش درسته!!خودتان استاد نشر مطالب بی اساس هستین .
راه آهن میانه به اردبیل و آستارا بسیار طولانی می شود تا به بندر عباس برسد.
با سلام . از دید نظامی راه آهن رشت .استار بسیار مناسب است . چون در کنار ساحل مازندران کشیده می شود . ولی از دید اقتصادی راه آهن . میانه . اردبیل . پارس آباد . مناسب است چون در مسیر خود دست مغان نیز می گذرد و یک امنیت غذایی پایدار نیز به ایران اضافه می شود .
رسانۀ شما باید جای مباحث کارشناسی باشه نه قومی قبیلهای. چطور میشه شیب خط راهآهن تو مسیر کمتر از ۱۰۰ کیلومتر، اختلاف ارتفاع نزدیک ۲۰۰۰ متر طراحی کرد؟
اختلاف ارتفاع حدود ۱۴۰۰ متر است
این که واقعا ایا از اساس راه آهن اردبیل آستارا و با رشت آستارا لازم است برای من محل سوال است . بندر انزلی دارد به راه آهن متصل می شود اگر باری هست از طریق بندر بیاید
نزدیکترین و بصرفه ترین نقطه گرمی مغان است که گردنه حیران را هم حذف میکندhttps://qafqaz.ir/fa/%D9%85%D8%BA%D8%A7%D9%86-%D8%8C-%D8%B1%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B4%DA%A9/
با وجود مدیران غربگرا در راه آهن ساخت راه آهن رشت به آستارا و همچنین راه آهن شلمچه به بصره سخت خواهد بود. این مدیران بیشتر دوست دارند راه آهن چابهار به زاهدان ساخته شود. چون آمریکا آن را از تحریم ها معاف کرده است .
جناب آقای حامد عزیر. لطفا مسائل را صرفا سیاسی نبینید
سلام. گرچه پاسخ به بی احترامی ناکارشناسانی که حتی حاضر به معرفی خودشان نیستند ارزش تایپ کردن هم ندارد اما لازم است شهادت بدهم که جناب ناصریان اگر هزار ویژگی بد هم داشته باشند که ندارند و حتی اگر در موارد بسیاری با بنده اختلاف نظر داشته باشند که دارند، ایشان اما همیشه مستند صحبت میکنند.
از لطف شما متشکرم . خدا کند هر یک از ما در تلاش برای اعتلای کشور و تعهد حرفهای
اصل اول را بر صداقت و انصاف بگذاریم.
از لطف شما متشکرم . خدا کند هر یک از ما در تلاش برای اعتلای کشور و تعهد حرفهای
اصل اول را بر صداقت و انصاف بگذاریم.