بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ راه آهن رشت آستارا و راه آهن اردبیل پارس آباد، رقیب نیستند

دو خط ریلی رشت آستارا و اردبیل پارس آباد رقیب یکدیگر نیستند و کارکردهای متفاوتی دارند.

راه آهن رشت آستارا و راه آهن اردبیل پارس آباد، رقیب نیستند
تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان ریلی، دو خط ریلی رشت آستارا و اردبیل پارس آباد رقیب یکدیگر نیستند و کارکردهای متفاوتی دارند.

به گزارش تین نیوز، کارشناسان ریلی می گویند برای برخی مقامات به خصوص بعضی مقامات استانی و محلی اردبیل درک اشتباهی ایجاد شده که فکر می کنند راه آهن رشت آستارا رقیب راه آهن اردبیل پارس آباد است و این خط ریلی، تحرک استان اردبیل را کند می کند.

مطالب مهم امروز را ببینید:

◄ گزارشی شگفت انگیز از آخرین وضعیت حمل و نقل هوایی بین المللی و روند پیشرفت آن

◄ افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان کامیون و ایده های رئیس جمهور آینده

به گفته کارشناسان، اما این برداشت از راه آهن رشت آستارا و راه آهن اردبیل پارس آباد نادرست است و این دو خط ریلی شمال جنوب در نهایت دو کارکرد متفاوت دارند به طوری که خط ریلی رشت آستارا بارهای بندر چابهار و بندر شهید رجایی بندرعباس را از یال غربی دریای کاسپین عبور می دهد و خط ریلی اردبیل پارس آباد هم راه آهنی در راستای کریدور شمال جنوب خواهد بود اما کارکرد اصلی آن به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان و انتهای خلیج فارس برمی گردد.

کارشناسان تاکید می کنند البته باید ابتدا خط ریلی دوکوهه، پل دختر، خرم آباد، دلی آباد به دورود و در مرحله بعد باید خط ریلی دلی آباد ملایر ساخته شود که مسیری طولانی نخواهد بود (حدودا 130 کیلومتر) ، در فاز بعدی نیز باید ریل همدان زنجان ساخته شود تا کریدور جنوب غرب شمال غرب شکل بگیرد و بارهای موجود در این مسیر را جمع آوری کند، مسیری که با توسعه بندر امام ، به رقیب کریدور عراقی از بندر بصره به سمت ترکیه تبدیل خواهد شد.

به گفته کارشناسان با توجه به این که کشور ایران در وسط چهارراه جهانی قرار دارد برای تک تک استان ها ، فرصت های ویژه جهانی وجود دارد به طوری که حتی می توان کریدور ریلی جنوب غرب - شمال غرب هم ایجاد کرد.

کارشناسان ریلی خاطرنشان می کنند باید در نظر داشت اجرای این طرح ها نیاز به زمان و بودجه دارد و به همین دلیل بهتر است بودجه و امکانات موجو.د، روی طرح های ریلی فعلی که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند مثل ریل میانه اردبیل متمرکز شود و پروژه جدید مثل اردبیل پارس آباد کلنگ نخورد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    اگر ارتباط ريلي بندرامام تا زنجان طبق اين مقاله فراهم شود نيازي به احداث راه آهن پارس آباد اردبيل نيست و از راه آهن تبريز جلفا مي توان استفاده كرد كه از جلفا به سمت ايروان و درياي سياه خط ريلي وجود دارد و از جلفا به سمت باكو كريدور ريلي ارس در دستور كار مي باشد.

  • منصور محمودی

    سلام اولاً معلوم نیست چه کسی از جانب کارشناسان حمل ریلی اظهار نظر کرده است. تین نیوز نباید چنین اظهار نظرهایی را به نمایندگی واهی منتشر کند. ثانیاً این نظریه بنا بر دلایل متعدد کاملاً اشتباه است. اینجانب در این مورد قبلاً به طور مفصل نوشته بودم.

  • Ali

    اتفاقا تمام مطالبی که تو سایت شما منتشر شده بود بر علیه راه آهن رشت آستارا ازجانب همین افراد بود و هیچگونه دلیل منطقی نداشت

  • اکبر

    این دو راه آهن رقیب نیستند هر دو هدر دادن پول نفت مردم و نابودی اقتصاد با وعده های پوشالی هستند و نابودی محیط زیست.

  • اصغر کامرانی کیا

    گزارشی دیدم که از آفت‌های پروژه رشت آستارا بخاطر کوهستانی بودن وبالطبع قیمت بالای آن و آثار زیست محیطی و چند مورد دیگر بیان کرده بود باتوجه اینکه هنوز این پروژه شروع نشده عاقلانه به نظر می‌رسد که از راه آهن موجود و اردبیل پارس آباد که یک صدم هزینه شمال رو ندارن انجام بشه، چه اشکالی داره مثلاً با از چابهار بیاد از اردبیل بره آذربایجان؟؟؟ چون این وسط یه عده به نون و نوایی میرسن این طرح غلط رو دادن, مثل راه آهن میانه به اردبیل که اگر از بستان آباد می‌رفت به اردبیل هم مسافتش کم بود هم نیاز تونل زدن از رشته کوه البرز نداشت در نتیجه هزینه کمتر میشد الآنم افتتاح میشد

    • ناشناس

      رشته کوه البرز در غرب در تنگه ی منجیل تمام می شود

  • شعبان

    درخصوص احداث خطوط ریلی وفرودگاهها درنقاط مختلف کشورفقط سیاست وقدرت نمایندگان مجلس ونفوذ نمایندگان ولی فقیه استان‌ها وتعداد وزرا ومعاونین آنهاحرف اول را می‌زند یعنی احداث فرودگاه وراه آهن قبل از اینکه اقتصادی باشد ومراجع صلاحیت دار اقتصادی غیر دولتی حرفی بزنند سیاسی است.راه آهن قزوین رشت که مرکز استان گیلان رابه تهران وصل میکندهم سیاسی وهم اقتصادی برای استان گیلان لازم بود وتاانزلی هم اشکالی برآن واردنیست ادامه آن به آستارا درحالی که روابطی لرزان وضعیف با جمهوری باکو تحت تاثیری ترکیه ورژیم صهیونیستی حاکم است زیاد منطقی نیست همانند راه آهن گرگان به اینچه برون گلستان که درآمدی ندارد وفقط خواست وفشار یک نفر به رولت درمنطقه بودوهمان نفر تمام سیاسیتهای اقتصادی استان یادشده دخیل است سرمایه گذاری درراه آهن غرب کشوربه عراق وخرمشهر به بصره تا بغدادعراق آنهم سیاسی وزیارتی است والان تحت تاثیر ترکیه وعربستان سعودی در کریدردریای مدیترانه وخلیج فارس تقریبا بی‌اث بوده وبرای عراق درالویت نیست..درشرق وجنوب شرق کشور راه آهن چابهارزهدان بیرجند مشهدجهت تبادل کالا باهند باچین ازطریق کشور های CIS الان باسیاست جدید چین درحمایت از طرحهای استعماری اعراب درهاله ای از ابهام است همانند خط لوله گاز ایران پا کستان هندو ستان که علیرغم سرمایه گذاری خیالی سنگین دولت‌های مستقر فعلا خاک می خورد وچند صباحی می پوسد.فرودگاههای کشور۱۱۰موردمیباشد که بعد احداث به ناچار بخشی ازآنها به سپاه وارتش وبخش دیگر جز هزینه نگهدار یچیزدیگری نمی باشداحداث دوبندر درشمال کشور تخیلی بوده وجانمایی درستی انجام نشده است بجای امیر آباد فرح آباد اقتصادی تر بودیک نمونش فاصله راه آهن ازساری تا فرح آباد ۳۰ کیلومتر تا امیر آباد ۵۳ کیلومتر میباشد فریدونکنار جز حمل ناوگان باری جاده ای راه دیگری وجود ندارد یعنی ازظرفیت ایجاد شده بخوبی بهره گیری نخواهدشد.پس درنتیجه دولت ونظام ابتدا مسائل سیاسی جهانی خود را حل کندوتحریمهای بین المللی برداشته تا قدرت ترابری داخلی وبین المللی درچار چوب رفع نیاز داخلی وخدمات کالاهای ایرانی وارادت جنس باکیفت خارجی جهت سرمای گذاری اقدام شود وگرنه همه این کاره آب درهاون کوفتن است.

  • ناشناس

    با سلام . قرار بود تا پیام خرداد راه اهن اردبیل . میانده افتتاح شود ولی تا پایان سال گفتند ‌ و احتمالا افتتاح شود

  • اکبر خورشیدی

    مزیت اتصال ریلی روسیه از مسیر مرز پارس آباد- اردبیل- زنجان- همدان- لرستان- بندر امام خمینی، در این است که راه آهن روسیه و اروپای شرقی علاوه بر اتصال به آبهای آزاد خلیج فارس، می تواند از طریق راه آهن شلمچه- بصره (پل روی اروند روند) به راه آهن عراق- عربستان و از طریق پل یا تونل زیرآبی خلیج عقبه هم به راه آهن مصر و کل شبکه راه آهن آفریقا وصل شود و صادرات غلات روسیه بعنوان یکی از بزرگترین تولید کننده گندم جهان به مقصد کشورهای آفریقایی فاقد گندم از مسیر راه آهن ایران صورت بگیرد و سهم درآمد کشور از ترانزیت افزایش چشم گیری داشته باشد و موقعیت خود را هم در بین کریدورهای بین اللملی تثبیت بکند.

  • علی

    تفکرات ضد تورک ایرانشهری ها راه آهن رشت آستارا رابرای از رونق انداختن استان‌های تورک نشین طراحی کرده اند با هزینه های سرسام آور و البته نا کار امد

    • ناشناس

      همه شهر ها باید راه آهن داشته باشند بار هم بین همه تقسیم آنقدر ایرانشهر ترکی و...نکنید

  • کارشناس ارشد زمین شناسی

    راه آهن اردبیل پارس آباد نسبت به رشت آستارا، نه مشکلات زیست محیطی نه مسائل مکانیک خاک نه هزینه بالای تملک اراضی رادارد. به علت نزدیکی به باکو حتی نسبت به خط ریلی موجودتبریزجلفا هم برتری دارد حق ترانزیت ایران رابالامیبرد

  • ایرانی.........

    در پاسخ به آقای اصغر کامرانی کیا

    بنظر اصولا برای ایراد هر نظری باید در آن رسته تخصص یا تجربه ویا توامان هردو را داشت از سخنان شما این طور برداشت می‌شود که اطلاعات شما در حد فرد غیر فنی میباشد چون در زمانهای نچندان دور این موارد کاملا بررسی شده و اجماع نظر کارشناسان و اساتید دانشگاهی همین مسیر موجود را تایید و مجوز به ادامه کار داده شد.
    اولا در مسیر بستان آباد طول سیر قطار خیلی بیشتر از مسیر فعلی خواهد بود که مقرون به صرفه نیست دوما هزینه ارزیابی مسیر بستان آباد با توجه به طولانی شدن سیر وهمچنین عبور از اراضی کشاورزی مناطق مذکور را بیشتر می‌کند.سوما عبور از گردنه صائین همین الان برای عبور خودرو ها با هاله ای از ابهام مبنی بر ریزش یا رانش در حال انجام است چه برسد به قطار با اون طول و لرزش ایجاد شونده حین حرکت رابعا در منطقه ما رشته کوه البرز وجود ندارد لطفا بررسی مجدد بفرمایید.خامسا شرایط اجرای پروژه رشت قزوین دست کمی از میانه اردبیل ندارد چطور برای آن منطقه امکان پذیر و برای ما سخت و.... میباشد....

  • سيدمرتضي ناصريان

    تيتر اشتباه است.
    اين دو طرح رقيب هم هستند چون هر دو به پشتوانه بار ترانزيتي قابل توجيه هستند و اگر يكي احداث شود و بار ترانزيتي را حمل كند ديگري چه توجيهي خواهد داشت؟