بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ دلایل ورود سازمان حمایت از مصرف کنندگان به موضوع تعیین کرایه حمل بار

سازمان حمایت تعاریف خود در زمینه تخلفاتی نظیر گران فروشی کم فروشی تقلب را از قانون نظام صنفی عاریت می گیرد در حالیکه قانون نظام صنفی برای حمل و نقل اثربخشی چندان ندارد.

دلایل ورود سازمان حمایت از مصرف کنندگان به موضوع تعیین کرایه حمل بار
تین نیوز

سازمان حمایت در اصل سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کننده است بنابراین وظیفه حمایت از تولید کنندگان خدمات حمل و نقل باید به عهده این سازمان باشد.

اساسنامه سازمان مذکور این مورد را صراحتا اشعار می دارد:

فصل سوم - وظایف و اختیارات سازمان

ماده ۷ - وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است:

۱ - حمایت از تولید و فرآورده های داخلی و عرضه خدمات متناسب در جهت افزایش آنها.

۲ - حمایت از مصرف کنندگان در قبال نوسانات نامتناسب قیمت های داخلی و خارجی و کنترل آنها.

۳ - همکاری و تحقیقات لازمه در تشویق صادرات محصولات و فرآورده های داخلی با سازمان های مربوطه و شناسایی امکانات بازارهای خارجی در جذب تولیدات داخلی.

۴ - بررسی و تعیین و تعدیل و کنترل قیمت انواع خدمات و محصولات تولیدی اعم از کشاورزی صنعتی و معدنی و همچنین بررسی های لازمه در جهت کنترل قیمت کالاهای وارداتی در سطح عمده فروشی و خرده فروشی.

۵ - تعیین و اعلام قیمت کالاهایی که دارای نمایندگی انحصاری است و در رابطه با نیاز سازمان های دولتی و شهرداری ها و سایر مؤسسات بخش عمومی کشور می باشد.

۶ - بررسی و محاسبه و کنترل عوامل مؤثر در قیمت تمام شده کالا و خدمات و سیستم های مربوط به توزیع تا مرحله مصرف.

۷ - مراجعه به مراجع و سازمانهای تولیدی و واسطه ها و بازارهای بین المللی در داخل و خارج از کشور در تعیین بهای تمام شده کالاها.

۸ - تمرکز و نظارت بر کلیه اعتبارات پرداختی مربوط به کالاهای مورد حمایت دولت.

۹ - توصیه و طرح و اجرای برنامه های لازم مربوط به تقلیل و یا حذف تدریجی ضرر و زیان کالاهای مورد حمایت.

۱۰ - سازمان فهرست کالاهای اساسی مورد نیاز عامه اعم از تولیدی و صادراتی و وارداتی تهیه و مبلغی را که طبق ضوابط قانونی وسیله سازمان باید دریافت یا پرداخت شود مشخص نموده و پس از تأیید وزیر بازرگانی و تصویب شورای اقتصاد بر طبق مقررات این اساسنامه مورد عمل قرار می دهد.

سازمان حمایت تعاریف خود در زمینه تخلفاتی نظیر گران فروشی کم فروشی تقلب را از قانون نظام صنفی عاریت می گیرد در حالیکه قانون نظام صنفی برای حمل و نقل اثربخشی چندان ندارد.

به نظر می‌ رسد اینکه قیمت خدمات حمل و نقل زیر نظر سازمان حمایت رفته باعث شده یک مورد دیگر به قیمت‌ های دستوری کشور اضافه شود.اصلا منطقی نیست که به کامیون بگوییم با قیمت دستوری بار حمل کن اما نهاده های تولید مانند لاستیک و روغن را با قیمت آزاد بخر !

چگونه است که قیمت لاستیک و روغن و لوازم یدکی و ... توسط انجمن های صنفی و حتی خودسرانه تعیین می‌ شود لیکن قیمت کرایه حمل بار و مسافر دستوری است.

به نظر می رسد در این مورد سازمان حمایت درست برعکس رسالت خود عمل کرده و از تولید خدمات حمل و نقل و تولید کننده آن یعنی راننده و کامیون دار حمایتی نکرده است.هیچ حمایتی.

* آرش جلیلی فعال حمل و نقل جاده ای

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.