◄ پاسخ فعالان جادهای به ادعای 4 برابر شدن کرایهها پس از تصویب تنکیلومتر
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس در حالی از چهار برابر شدن هزینه حملونقل خبر داده و آن را یکی از تبعات محاسبه کرایه بر اساس تن-کیلومتر دانسته است که رانندگان و کامیونداران میگویند این تحلیل درست نیست.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس در حالی از چهار برابر شدن هزینه حملونقل خبر داده و آن را یکی از تبعات محاسبه کرایه بر اساس تن-کیلومتر دانسته است که رانندگان و کامیونداران میگویند این تحلیل درست نیست.
به گزارش تیننیوز، رانندگان در شبکههای اجتماعی با انتقاد از اظهارات «خسرو فروغان» که در کمیسیون تجارت، حملونقل، ترانزیت و گمرک این استان، عنوان کرده «در جریان اعتراض صنفی کامیونداران نباید راضی نگهداشتن راننده سبب شود که دیگر هزینهها از جیب همه ملت اعم از تولیدکننده و کشاورز پرداخت شود» این موضوع را مطرح کردهاند که تن کیلومتر، معیاری جهت سنجش کرایه واقعی است، نه کمتر و نه بیشتر و نرخ کرایه براساس تورم و پارامترهای موثر در حمل یک بار مشخص میشود.
شما چه کردهاید؟
یک راننده خودمالک در پاسخ به اظهارات عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس در شبکههای اجتماعی نوشت: در شرایط فعلی هرکس برای مقابله و جبران تورم افسار گسیخته و عدم نظارت دقیق و ارائه راهکار مناسب توسط مسئولان امر، به ناچار بر قیمت کالاهای تولیدی و دستمزد خود افزوده حتی کشاورزان و دامداران و خود سازمانهای دولتی که بر قیمت خدمات عمومی خود افزودهاند!
علی رسولی در بخش دیگری از پیام خود، خاطرنشان کرد: در صورتی که خیلی از این بخشها اصلاً رابطه مستقیم با گرانی ارز ندارند ولی بخش حملونقل درآمدی به ریال دارد که ارزش خود را از دست داده و نیز هزینهای که رابطه مستقیم با دلاری دارد که سربه فلک کشیده است.
این راننده خودمالک در بخش دیگری از پیام خود اظهار کرد: راهحل و چاره برونرفت از این مشکلات عظیم توپ را به زمین دیگران انداختن و عدم پاسخگویی نیست بلکه عزمی راسخ و دلی پاک و وجدانی بیدار میطلبد.
وی افزود: گویا تشویق و ترغیب به سرمایهگذاری داخلی در امور تولیدی بالاخص تولید کالاهای صادراتی که دارای مزیت نسبی باشند و ارایه نظر مشورتی در مورد مسایل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی و صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سهگانه و کوشش در راه شناسایی بازار کالای صادراتی ایران در خارج ازکشور و ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی و تشکیل نمایشگاههای داخلی وخارجی بر عهده اتاق بازرگانی است. در این زمینهها چه اقداماتی انجام شده است؟
سه منفعتی که از تن کیلومتر به رانندگان میرسد
یک راننده و کامیوندار نیز در پاسخ به اظهارات «خسرو فروغان» با بیان اینکه یکی از آن خواستههای رانندگان مبحث سنجش کرایه بود، افزود: تن کیلومتر، ابزار امروز صنعت حملونقل کشور است که در نبود آن سالهای سال برخی اقشار بزرگ و بزرگتر شدند و در عوض رانندگان با سوءمدیریت و نگاه غیر اقتصادی به بزرگترین بخش سرمایه کشور، نحیف و ورشکسته شدند.
علیرضا سمنانی در بخش دیگری از پیام خود افزود: تن کیلومتر قانون صنفی است، مانند ترازوی بقالی و مثل هر واحد سنجش دیگر. کسانی که میگویند با اجرای تن کیلومتر، نرخ کرایه سه تا چهار برابر افزایش مییابد، اولاً تفسیر غلطی دارنددر ثانی، بهفرض که چنین باشد، این افزایش بر اساس این ترازو، اثبات میکند که ما قبلا مفتبری میکردیم و دلیل هم، ورشکستگی ماست پس چطور حاضرند که یک صنف ضرر دهد، ورشکسته شود و درعوض دیگری آباد باشد.
سمنانی اظهار کرد: واقعی شدن قیمت حمل، به نفع سه قشر است اول منفعت ملی نظام جمهوری اسلامی ایران، در راستای احقاق دیون دولتی ناشی از سهم چهار درصدی کمیسیون که به بهبود عمران کشور کمک میکند، دوم جلوگیری از فساد بهوجود آمده پیرامون صاحب کالا و شرکتهای حملونقلی ناشی از عدم وجود واحد سنجش و شفافسازی کرایه حمل و سوم کامیونداران با شفاف و مشخص شدن حق و حقوقشان.
تن کیلومتر، کرایه حمل را نظاممند میکند
احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران کشور نیز با بیان اینکه توافقی بودن محاسبه کرایه حمل کالا مصداق واقعی هرج و مرج، آشفتگی و به هم ریختگی بازار حملونقل بود، گفت: البته عدهای در این بازار آشفته بهترین منافع را داشتند.
وی افزود: کرایه بر اساس تن بر کیلومتر یعنی محاسبه هزینههای مترتب بر یک سرویس حمل کالا از یک مبدا به مقصدی به اضافه سود متعارف سرمایهگذاری. اگر در کرایه توافقی این مهم بهدست آمده بود، کشور ما به پارکینگ ناوگان فرسوده تبدیل نمیشد.
وی از کرایه توافق به عنوان نوعی از توافق که یک طرف آن هیچ اختیار و نقشی در آن توافق ندارد و محکوم و مجبور به پذیرش است، یاد کرد و گفت: کدام عقل سلیم موافق است که برای ارزان بودن کالا یا خدمتی، ارائه کننده آن خدمت از تمام یا بخشی از حق و حقوق خود صرفنظر کند؟...
کریمی گفت: اگر واقعبینانه به موضوع بنگریم، متوجه میشویم که محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر، در کنار اقدامات اصولی و بنیادی دیگر، حملونقل جادهای را نظاممند و سرمایهگذاری در آن را اقتصادی خواهد کرد.
بنام خدا
باسلام وخداقوت
اینجانب عزیزالله نعمتیان راننده خودمالک وفعال دربخش حمل ونقل جادهای درخصوص اجرای طرح تن کیلومتر باید عرض کنم که احساس می شود پس اجرای طرح تن کیلومتر عده ای به بهانه افزایش کرایه توسط واحد تن کیلومتر درسددافزایش وگران کردن اجناس وکالاهای خود هستند وتنهاتوجیهی که بنظربنده برای این افراد می رسداینست که بطورمثال اگربخواهیم باربرنج خارجی راازمبدا بندرعباس به تهران حمل کنیم و وزن آن 22تن برابرباریک تریلی 18چرخ فرض کنیم 22تن برنج برابر2200کیسه 10کیلویی است وکرایه راهم که 3/000/000تومان فرض کنیم فقط به هرکیسه 1363تومان کرایه می خورد
وفرض می کنیم بااجرای تن کیلومتر کرایه دوبرابر می شود پس فقط هرکیسه برنج 1363تومان افزایش پیدا می کند یعنی اگرهرکیسه برنج قیمتش 80/000تومان باشد بادوبرابرشدن کرایه آن قیمتش 81/363تومان خواهدشد که این افزایش حتی برای مصرف کننده هم مبلغ خیلی زیادی نیست پس نتیجه می گیریم هیچکس به بهانه افزایش کرایه به هیچ عنوان هیچ توجیهی برای افزایش اجناس اقلام وکالای خودندارد
باسپاس جهت اطلاع
وپیگیری