بازدید سایت : ۵۳۱۴۷
نتیجه وابستگی ایران به ترکیه در ترانزیت جاده ای:

◄ عوارض عبور از خاک ترکیه برای ناوگان ایرانی 30 میلیون تومان شد+ سند

شماری از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا از پرداخت مبالغ هنگفتی بابت عبور از خاک ترکیه به گمرک این کشور خبر دادند.

تین نیوز |

شماری از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا  از پرداخت مبالغ هنگفتی بابت عبور از خاک ترکیه به گمرک این کشور خبر دادند.

به گزارش تین نیوز ، رانندگان ترانزیت در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کردند: به ازای هرچند کیلومتری که از خاک ترکیه عبور کنند مجبور به پرداخت تن کیلومتر آن هم نه به لیر بلکه به یورو هستند و هرچقدر طول مسیر و میزان تردد بیشتر باشد این مبلغ نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض شدید رانندگان و کامیونداران به شایعه افزایش 30 درصدی کرایه حمل کالا

به گفته رانندگان ترانزیت، برای مثال یک کامیون ایرانی برای رفتن به بلغارستان و در هنگام خروج از خاک ترکیه باید برای رفت و برگشت 520 تا 530 یورو هزینه پرداخت کند که چیزی معادل 28 تا 30 میلیون تومان است.

* دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم مرتبط با رانندگان کامیون و ترانزیت در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

آنان در عین حال به خبرنگار ما می گویند با توجه به وابستگی ایران به ترکیه برای رسیدن به مرزهای اروپا ، کاری از دست مسئولان ایرانی بر نمی آید و در نهایت مجبور به پذیرش این شرایط هستند.

آنان تاکید می کنند برخلاف ایران، ترکیه در طی سال های گذشته وابستگی خود به ایران برای فعالیت های ترانزیتی را کاهش داد اما ایران هیچ مسیر دیگری برای رسیدن به اروپا به جز مسیر ترکیه ندارد.

بیشتر بخوانید: اقدام جدید ترکیه علیه حمل و نقل بین المللی ایران+ سند

این رانندگان همچنین به شرایط سخت اخذ ویزا برای رانندگان ایرانی اشاره و عنوان کردند که تنها سفارتی که برای رانندگان ایرانی ویزا صادر می کند سفارت ایتالیا است که آن هم معمولا در ماه به 65 راننده وقت می دهد که معمولا نیمی از این رانندگان هم موفق به دریافت ویزا نمی شوند.

یکی دیگر از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای ترانزیت کالا نیز در گفت و گو با خبرنگار ما عملکرد ترکیه در جهت اخذ مبالغی از ناوگان ایرانی را اقدامی تلافی جویانه تلقی و عنوان کرد که چون ایران از ناوگان ترکیه ای که وارد کشور می شوند  به دلیل ارزانی سوخت به ازای هر لیتر 30 سنت دلار هزینه می گیرد، کشور ترکیه چند ماه پیش به این موضوع اعتراض و اعلام کرد که یا باید به ناوگان ترکیه ای هم به قیمت ناوگان ایرانی سوخت داده شود یا این که ما هم از ناوگان ایرانی هزینه دریافت می کنیم.

به گفته وی، ترکیه موضوع اخذ مابه التفاوت سوخت از ناوگان خود را بهانه کرده و از ناوگان ایرانی که وارد ترکیه می شود در خروجی از ترکیه مبالغی به یورو بسته به کیلومتر جاده دریافت می کند. دریافت این مبلغ هم فقط از ناوگان ایرانی بوده و بدین ترتیب برای هر ناوگان ایرانی که از خاک ترکیه تردد می کند در مرز خروجی مسافتی که در این کشور طی کرده محاسبه  شده و به ازای آن هزینه پرداخت می کند.

 

فیش تن کیلومتر 1

فیش تن کیلومتر 2

فیش تن کیلومتر
نمونه ای از عوارض پرداختی از سوی رانندگان ناوگان ایرانی

 

نامه+ترکیه
نامه مربوط به اخذ تن کیلومتر

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    پیرو این خبر در مدتی پیش فرمودید احتمالا مسولان به درخواست ترکیه مجبورند تن بدهند عرض کردم مسولان براحتی به درخواست پول وعوارض از رانندگان تن میدهند چون از جیب مبارک مسولان نمیرود واز جیب رانندگان عوارض و پول تلافیجویانه اخذ میشود پس مسولان تن نداده اندبلکه رانندگان را مجبور به تن دادن به اخذ عوارض سی میلیونی میکنند که به مرور افزایش میابد

    • محمدی

      تن خواهند داد چون کل کشورهای دنیا این را فهمیده اند که ایران بغیر تابعیت برنامه ای ندارد. یا باید برنامه ای داشته باشیم یا تابع برنامه‌ها باشیم

  • ناشناس پاسخ

    مسولان گمرک وپایانه ایران خیلی بی عرضه هستند فقط دنبال این هستند که از رانندگان کشورهای دیگه دلار به بهانه های مختلف رشوه بگیرند و این هم باعث شده یادشون بره از حق و حقوق راننده ایرانی دفاع کنند . فقط خدا به دادمون برسه . هر کسی نوشته من رو باور نداره یه سر مخفیانه به گمرک بازرگان بزنه

  • هاشم پاسخ

    خوب ترکیه هر بلایی سرمون بیاره حق مونه وقتی مسولین هیچ برخوردی باهاشون نمیکنن نباید بیشتر از این انتظار داشت در گذشته چی بودیم و الان چی شدیم . افسوس

  • ناشناس پاسخ

    باید در ساخت جاده در ارمنستان سرمایه گذاری و سرعت بیشتری داده بشه

  • حسینی پاسخ

    کسانی که رای کار هستند فقط زورشون به مردم خودمون میرسه والا افغانستان حق آبه نامیده ترکیه باج میگیره آذربایجان زور میگه عربها ماروادم حساب نمیکنن و روسیه هر سازی بخواد میزنه ....مسولین ما هم فقط ادعا دارند.

  • H پاسخ

    همه دارند به ماآقایی میکنند ازبی عرضگی خودمان

  • علی سلیمی پاسخ

    واقعاً مسعولین چکاره هستند همه شمشیر را از رو بستند و ایران فقط نگاه میکند

  • ایرانی پاسخ

    این گرانی اول راهه اگر اذربایجان بر راه های ارمنستان مسلط شوذدیگرهیچ کامیون ایرانی نه از ترکیه ونه ازاذربایجان حق ترددنداره

  • مهدی پاسخ

    وقتی که ترکیه و باکو داشتن قرهه باغ رو تسخیر میکردن آقایون براشون دست و کل میزدن غافل از اینکه چه خوابی براشون دیده شده، از الان باید تاوان نداشتن تدبیر و آینده نگری مسوولیت رو رانندگان بیچاره پرداخت کنن

  • ح ق پاسخ

    واقعا چه به روز ایران اوردن

  • علی پاسخ

    همه اومدین از تورکیه انتقاد کردین تو این نوشته اشاره کرده ایران از ماشین های تورکیه به خاطر سوخت بیشتر پول میگیرن اونها هم جواب این کار ایران دادن

  • Afshin پاسخ

    ترکیه پول زور ولی بصورت قانونی میگیره در تلافی از بابت سوخت نیست هموطن این پول بابت رشوه هایی که در مرز بازرگان از کامیونداران ترکیه گرفته میشه تلافی میکنن وقتی از حساب آبدارچی گمرک میلیارد پول بیرون میاد دیگه بقیه اش را خودتون حساب کتاب کنید

  • رسول پاسخ

    کاش من به جای راننده آبدارچی تو گمرک بودم که ده نسل بعد من راحت زندگی کنن .

  • میرشجاع پاسخ

    سلام ایران هم از ناوگان حمل ترک تن کیلومتر دریافت کند اینها زمان شاه به ایران راه نداشتند و قراضه ترین ماشینها بودند حالا یادشان نیست چقدر در زمان جنگ عراق دولت به انها کمک کرد الان هم ملت ایران باید عزم جذب کرده و نه برای مسافرت به ترکیه بروند و جنسهای ترک را هم تحریم کنند

  • شادمان پاسخ

    تا زمانیکه مسئولینی در مرز جلفا بر پایانه ها مدیریت کنند و از بابت مجوز بارگیری کامیونهای ترک میلیونها تومان رشوه اخذ کنند کاری بهتر از این نمی‌شود. هنوز اول کاره منتظره اتفاقات آتی بوده باشید. چون تنها مسئولین ایران هستند که حبیب خود را از کشور بالاتر و با اهیمت تر می‌داند. حمل و نقل یک علم است با دعاخوانی و رضوه گویی مشکلات حل نمی‌شود. اکثر مسئولین مرزی چندین 5سال است که درمرزها هستند و بغیر چاپلوسی و... کاری بلد نیستند و فقط این پست را نگه داشته اند. آقای رئیس سازمان راهداری و پایانه های حمل و نقلی کشور خودتان وارد کار شوید و بینید در حوزه شما چه کارهای..... وجود دارد

    • ک

      مدیران مرزی انقدر پول گرفته اند که گنده شدند . لطفا فقط پایانه جلفا مدیر و معاون و کارکنان را کنترل کنند ببنیدند دولت در حد اینها درآمد دارد ؟خودمان را به خواب نزنیم هر پولی که میگیرم کشورهای همسایه هم اختیار دارند از ما بگیرند . نگویم ترکیه 30 میلیون پول از ما میگیرد .در جلفا 100 دلار برای مجوز بارگیری پرداخت میکینم البته از همه قبول ندارند به شرکتهای خاصی میدهند

  • A.m پاسخ

    مسیولین که فقط بلدن بخورن.تو هفته دو روز وقت برا کار خالص بزارن بخدا هیچ مشکلی پیش نمیاد.مسئولین محترم بفکر باش و وابستگی را از این خاک کم کن.اشکال نداره ما ترانزیت به اروپا نداشته باشیم.
    و قابل توجه مسئولینی که ارز وارد ترکیه میکنن برا خوشگذرانی و سیسمونی خریدن.که این کشور با ارز ایرانی ها برا خود ایرانی ها شاخ میشه.و .

  • علی پاسخ

    ترکیه گمرک بازرگان یا سرو این دوهمیشه اگه لای ورقهای گذرنامه پول نمیذاشتیم مهر نمی‌زد.

  • ناشناس پاسخ

    می‌گویند در ارمنستان راه بسازیم نمی‌دانند یا خود را به نادانی نمی‌زنند که انتهای ارمنستان، گرجستان است که هم شریک و هم پیمان آذربایجان است و با ارمنستان میانه خوبی ندارد.

  • تبریزی پاسخ

    تا کی باید منافعمونو فدای منفعت کشورای دیگه کنیم،تنها راه نجات اینه که ارمنستانو راضی کنیم برگرده به ایران،یا استان سیونینگو ازش بخریم

  • خدری پاسخ

    رشوه خواری در مرزها آنقدر رونق پیدا کرده دیگر جای هیچ اصلاحی نیست. در
    گمرکات و پایانه ها عمق فساد آنقدری زیاد شده است که اصلاح امور خارجی از مسئولین متخلف خارج شده است.

  • ناشناس پاسخ

    در مقابل عبور از خاک تورکیه خیلی کمه ارزش تورکیه بیشتر از اینهاست

  • ایران پاسخ

    ای ایران چی به سرت اومده که هر کس و ناکسی میرینه تو سرت

  • پیروز نهاوندی پاسخ

    اردوغان خودش رو جر بده
    با باز شدن مسیر عراق و سوریه دیگه ترانزیت از ترکیه ، کشک

    • ناشناس

      بله این مسیر اگه باز بشه می تونیم به صحراهای بی آب علف هم دسترسی پیدا کنیم

    • علی

      به آن راحتی که شما میفرمایید نیست

  • ناشناس پاسخ

    این ربطی به مسئولین ندارم این بخاطر بی عرضه کی مردم ایران هست
    هر ملتی به اندازه لیاقش پیشرفت میکنه

  • ناشناس پاسخ

    این مسئولین کشور دارن بخاطرجیب خودشون کارمیکنند. مردم وکشور براشون ارزشی نداره..

  • ناشناس پاسخ

    پول ایران انقدر بی ارزش هست که برای شما 28میلیون زیاده برای کشورهای اروپایی که ترکیه هم یکی از انها پول ناچیزی است .سال 81من در مرز جلفا ی آذربایجان شرقی تبریز کار میکردم آن زمان یک مانات آذربایجان 1300تومان بود الان 30هزار تومان است./b>

  • ارمان پاسخ

    از بس که ایرانیان بدبخت هستند

  • ناشناس پاسخ

    باسلام تا زمانی که ما بابت هر تعطیلات همه هجوم میاریم بریم ترکیه انگار که میرم کانادا پشت کیت مرزی ترکیه صف آنچنانی تشکیل میشه با دست خودمون سرمایه خودمون می‌بریم میدم به ترکا که اونجا خونه لباس اینها ببینیم تا وقتی خود حقیر بین هستیم اینجور بی احترامی ها میبینیم اول خودمون درست کنیم بعد بگیم حکومت چرا کوتاهی میکنه

  • ناشناس پاسخ

    از اقتتتتدار سیاسی مان است .

  • ناشناس پاسخ

    عجب،،، چیزی که عوض دارد گلایه ندارن ،،خود شما اول شروع کردین،،بنده کامیون ترانزیت گرجستان را دارم ،،وفتی از ایران برای عراق بار میبرم همان پانصد دلار را میگرین ریال قبول نمیکنید چون دلار کامتان را شیرین می کند ،،و از گازوییل هم خبری نیست که میگویید مابه‌التفاوت سوخت باشد
    شما خودتان راننده گان ترانزیت خارجی را با تن کیلومتر عاصی کردین ،،حالا شاید گرجستان نیز همین کار را با شما بکند ،،،شما دارید ماشین پلاک گرجستان را که کمکی به صادرات کالاست چپاول و غارت میکنید ،،ان موقع اگر طرف مقابله به مثل بکند شاکی میشوید
    بخدا برای آن کیلومتر ایران ماراننده گان پلاک گرجی پول نزول میکنیم

  • مکرمی پاسخ

    والله و بالله عامل توسعه هر کشوری مردم و مدیران منتخب هستند در ایران چه انتظاری داری، متاسفانه مسئولین ما فقط به جبیب خودشان کار می‌کنند تا بچه های خود را به ترکیه بفرستند. اینها عامل ترکیه و ارمنستان.... هستند چون خانواده آنها در آن کشورها زندگی می‌کنند. متاسفانه کورس رشوه خواری در مرزها انقدر رونق گرفته که گمرکی بدون دریافت 5 میلیون به وظیفه خود عمل نمی کند. پایانه ای همچنین. پس مشکل ما زیربنایی است روبنا را اصلاح کردن هیچ مشکلی را حل نمی کند. باید مسئولینی که بچه هایشان در خارج هستند آنها از رده مسئولیتی خارج گردند بنا به علل و دلایل متعدد

  • منصوری پاسخ

    حمل و نقل در ایران مغفول بود با ادغام راهداری به حوزه حمل و نقل و انتصاب مدیران به تخصص راهداری حمل و نقل خیلی تضعیف شد. مدیران کل ضعیف، مدیران مرزی ضعیف و متخلف، بنده در جلفا و بازرگان و... کار میکنم مدیران اینها واقعا در حد مدیر نیستند از روضه خوان مدیر نمی‌شود مدیر را باید زیر مجموعه قبول کند. هر کسی سرش در آخور خود بوده و می‌خورند بدون اینکه هیچ تشکیلات نظارتی بر آن ها نظارت کند. حتی به به هم می‌گویند

  • امید پاسخ

    ایرااااااان من ،غم ودرد عالم برای توست،خدایا تمومش کن

  • حامد پاسخ

    پول ایران و ترکیه بی ارزش شده است وقتی پراید ۳۵۰ میشود. گمرک ۳۰ میلیونی غیر عادی نیست

  • سلام وصلوات برآل محمد پاسخ

    هنوزنمیدانی ماریال می گیریم.دلارخرج می کنیم فرداهمین پول روکمرک ایران ازراننده های خوروهای سنگین دریافت می کنی

  • مجید پاسخ

    برای مسولین مهم نیست چه بلایی سر ملت میاد.

  • روح اللهقنبري پاسخ

    ما چرا اعوارض تن کلیومتر را به دلار نمی گیرم

  • شهرام نوزادی پاسخ

    باج گیری دو طرفه. کاری نداره ایران هم بیاد و اون سی سنت رو بکنه پنجاه سنت در هر لیتر و مابه التفاوت رو به رانندگان خودی پرداخت کنه

  • مسعود پاسخ

    دوستان اولا مسیر ارمنستان برای ترانزیت بار به اروپا چون طولانی هست و سوخت استحکاک ماشین و غیره رو حساب کنی و اینکه باید هم به ارمنستان گرجستان و روسیه پول ترانزیت بار بدی در عمل بیشتر از 30 ملیون ترکیه در میاد پای راننده بعدم از ارمنستان بگذره میره گرجستان که میونه خوبی با ارمنستان نداره و با ترکیه و آذربایجان میونه خوبی داره میمونه روسیه که بهترین مسیر برای ترانزیت بار دریای خزر هست

  • عباس پاسخ

    یکی از اقدامات مهمی که دولت لاید برای توسعه تجارت و صادرات انجام دهد تسریع در ارتباطات ترانزیتی هست . متاسفانه ایرا با اینهمه توانمندی خودش را گرفتار ترکیه نمود

  • ناشناس پاسخ

    همه این عوامل که در مرز شمالی وترکیه میگذرد بستن کلوگاه در امدی ناچیز از صادرات غیر نفتی ایران است
    واین شروع ماجراست

  • ناشناس پاسخ

    جواب های ،هوی هستش،شکر خدا نه درسیاست داخلی موفقیم ونه خارجی ،بس که مدیران و مسئولین خبره و باسواد داریم

  • من پاسخ

    خاک تو، سرت؟

  • صادق پاسخ

    به هر موش و گربه ای باید باج بدین

  • علی پاسخ

    به نظرم دولت ایران بجای عوارض از راننده ترکیه باید راهی برای فروختن بنزین به قیمت همون کشور ترکیه بنزین بهشون بفروشه .الان ایرانی ها هم دارند عوارض میدن و اگه بنزین توی نرکیه بزنند به دلار ازاد میزنند . در حالی که ترکیه هم تو ایران بنزین مجانی میزنه .

  • ناشناس پاسخ

    پول شما بی ارزش هست ورنه اگر ارزش داشت مبلغی نمی شد که

  • ناشناس پاسخ

    برای همین است که جنوب ارمنستان اینقدر برای ایران مهم است .فعلا که در اوکراین جنگ است اما زمان صلح میشود با دور زدن دریای سیاه به اروپا رسید از طریق خاک ارمنستان وگرجستان وتا انموقع میشود از لاذقیه یا یکی از بنادر سوریه .با کشتی کامیون ها به یونان برسند واز انجا به اروپا بروند .

  • علی پاسخ

    زورشون فقط به مردم خودش میرسه اول صبح سر ولی عصر ساعت 7 صبح موتور دارن میگیرن آخه من با موتور کار میکنم از کجا بیارم 120هزار تومان جریمه پرداخت کنم بخاطر کلاه ایمنی

  • ناشناس پاسخ

    شما هم سوخت مصرفی رابه قیمت جهانی به ترکیه بدهید واز انها عوارص کلان بگیرید

  • محمد پاسخ

    اعتبار امامزاده به متولی ش....یک سواری ایرانی که میخواد بره ترکیه کارکنان قانونی ایران اگه باک بنزین پر کرده باشی به نرخ آزاد ترکیه ازت پولش میگیرن یعنی چتد لیتر بنزین خودت سهمیه ایی رو بهت روا ندارن اونوقت از دیگران چه توقعی دارین

  • سعید‌آریا پاسخ

    ما‌باید‌راه‌دریایی‌خود‌را‌گسترش‌ دهیم‌ وجهت‌ صادرات‌ شاید‌ چند‌ روز‌دیرتر‌ به‌ مقصد‌ می‌رسد‌ اما‌یک‌ کشتی‌می‌تونه‌ بار‌ هزار‌ کامیون‌ را‌ جابجا‌کنه
    جهت‌ ادب‌کردن‌ کشورهایی‌که‌ قصد‌آزار‌ واذیت‌ دارند‌ گزینه‌ مناسبی‌ هست

  • ناشناس پاسخ

    به کل دنیا باید باج بدیم ،زورمونم به مردم خودمون نشان بدیم .

  • رضا پاسخ

    ترکیه حالا باید شاخ بشه

  • یوسف پاسخ

    سلام دگه رانندگان مشکل زیادی روبرو شدند ابزار انبار شده قانعم کردن قیمت بالا اونم ابزارآلات تقلبی و لاستیک انبار شده قانعم کردند با قیمت بالا توضیع بدهند نمی دانیم چه کنیم با سرمایه گرفتار خرج خانواده و خرج ماشین کنیم نمی رسیم کرایه بالا نبود ولی بازار تن ضخیم شود اجناس ارزان شود

  • ناشناس پاسخ

    ایران خودش از کامیون های خارجی تن کیلو متر می‌گیرد. این پول هم از جیب راننده ها نمی رود از صادر کننده ها راننده می‌گیرد فاتحه صادرات یواش یواش را باید خواند

    • ناشناس

      سلام. باید ایرانیها توریست ترکیه را هدف بگیرند تا هر کاری دلشون خواست انجام ندهند