◄ فضای خصوصی کامیون با فضای عمومی اتوبوس برای نصب سپهتن متفاوت است
اتاقک کامیون ها فضای خصوصی است و نصب این سامانه تجاوز به حریم خصوصی رانندگان حمل و نقل کالاست.
شماری از رانندگان کامیون در واکنش به مصوبه کمیسیون ایمنی راه ها در مورد نصب سپهتن بر روی کامیون ها و تریلرها این پرسش را مطرح کرده اند که آیا ارزیابی نسبت به تاثیر نصب سپهتن بر ناوگان مسافری در میزان تصادفات جاده ای صورت گرفته است؟
به گزارش تین نیوز، محمد حیدری راننده کامیون در این مورد گفت: سامانه سپهتن چندین سال روی ناوگان عمومی مسافر بین شهری نصب شد.
وی افزود: اگر آمار تصادفات از قبل از مجهز شدن را در نظر بگیریم و با آمار بعد از مجهز شدن به سامانه سپهتن مقایسه کنیم، مشخص می شود شاهد کاهش تصادفات نبوده ایم.
این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا ادامه داد: وقتی پاسگاه های پلیس راه کشور مجهز به دستگاه نیستند چه اجباری برای نصب این دستگاه وجود دارد؟
وی عنوان کرد: ضمن این که با وجود آن که ناوگان مسافری مجهز به این سامانه بوده است همچنان شاهد تخلفات حادثه ساز هستیم.
حیدری همچنین در مقایسه نصب سپهتن بر اتوبوس ها و کامیون ها گفت: اتاقک کامیون ها فضای خصوصی است و نصب این سامانه تجاوز به حریم خصوصی رانندگان حمل و نقل کالاست و به هیچ وجه نمی توان فضای ۴۴+۱+۱ نفره را با فضای ۱+۱ قیاس کرد.
وی با طرح این پرسش که هدف از مطرح کردن این سامانه چیست، افزود: شاید بهتر است کارایی این سامانه برای عموم توضیح داده شود.آیا هدف صرفا فروش این دستگاه به اجبار به ناوگان حمل و نقل کالاست؟
به گزارش تین نیوز، پیش از این، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به مصوبات آخرین نشست کمیسیون ایمنی راه ها که 30 دی ماه برگزار شد، عنوان کرد که کامیون و تریلی ها به سامانه سپهتن مجهز می شوند.
سید کمال هادیان فر در این زمینه توضیح داد : نصب دوربین در راه های کشور به صورت BOT از طریق بخش خصوصی با فراخوان سازمان راهداری و نهایی شدن سامانه سپهتن که ۳۸۶ هزار کامیون و تریلی را تحت پوشش قرار دهد، از دیگر مصوبات این جلسه بود.
وی این مطلب را در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه جابه جایی جاده ای بار و مسافر تصادفات است.
وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۳۱ درصد کاهش تصادفات پیش بینی شده و تاکنون نیز اقداماتی برای تحقق این هدف انجام شده است.
آیا وقتی یک راننده تریلی با چشمان خواب آلود رانندگی میکند وپس از تحمل پنجاه کیلومتر خواب آلودگی منجر به واژگون شدن تریلی میشود آیا سپهتن جلوی این واژگونی را میگیرد ؟یک راننده تریلی وکامیون برای جلوگیری از حادثه بایستی استراحت کند و تنها گزینه کاربردی برای جلوگیری از حادثه وتصادفات ایجاد تیرپارک امن با نگهبان و دوربین های کنترل محوطه با اخذ تعهد ایجاد امنیت از بهره بردار مجتمع های رفاهی که پاسخگوی کوچکترین سرقت از بار توسط دله دزدان را متهعد شود .رانندگان ترانزیت مثلا فلان تیرپارک توقف میکنند دوساعت بخوابند موقع حرکت نگاه میکنند چادر پاره شده جعبه کامیون قفلش شکسته و لوازم کامیون سرقت شده و این خبر باعث میشود رانندگان در تیرپارک احساس ناامنی کنند وناچار با چشمان خواب آلوده ادامه میدهند که منجر به حادثه میشود.از سردار عزیز تقاضا داریم مدیران تیرپارکهای جاده ای را متعهد به تامین امنیت بار کامیونها کنند تا مشکل ایمنی وکاهش تصادفات را حل کنند.انشالله
این کارو کردن که ببینن رانندها آیا موادمخدر یا مشروبات الکلی مصرف میکنن پشت فرمان وگرنه هیچ کارآیی نداره این سپهتن
تمام این قوانین مزخرف و غیراجرایی و هادیانفر مسئولشه ازوقتی هم از ناجا بیرون کردنش و آوردنش وزارت راه وضع بدترهم شده
متاسفانه سالها است که طرح های اینچنینی بدون هرگونه طرح توجیحی و ارزیابی موثر بودن عملکرد آنها با هزینه های گزاف به اجبار به رانندگان تحمیل میشود که در عمل هم هیچگونه نتیجه مثبتی ندارند و فقط هزینه های بی ثمر برای صنف و اقتصاد کشور است شبیه همین دستگاه را چندین سال قبل به اجبار ابتدا بر روی ناوگان مسافربری و سپس بدون هرگونه نتیجه گیری مثبت بر روی ناوگان باربری نصب کردند اما بعد از گذشت مدت زمان کمی به علت بی فایده و بی مصرف بودن از رده خارج کردند و هزینه های انجام شده هم کلا بر باد فنا رفت و اکنون دوباره روز از نو و روزی از نو حال سوال اینجاست که اگر چنین روشهای کنترلی بدردبخور و بافایده میبود چرا کشورهای پیشرو و پیشرفته در چنین اموری که اصلا مبدع و مخترع ماشین و اتوبان و قوانین مربوطه میباشند مانند کشور آلمان از این وسایل استفاده نمی نمایند و همچنان از دستگاه تاخوگراف البته به شکل پیشرفته تر آن یعنی تاخوگراف دیجیتال استفاده مینمایند ؟!!!
با سلام.یک سئوال از وزیر راه دارم کارنامه آقای هادیانفر در دور که در نیرو انتظامی داشته چیست آیا موفق بوده اگر موفق بوده چرا در دور ایشان هیچ خودرو استانداری برای حمل و نقل عمومی در دستور کار نبود چرا ایشاننتواستن با بستن سپهتن بر روی خودرو عمومی در زمان سرکار بودن امر تصادفات را کم نکرده چرا نقاط حادثه خیز بر طرف نشدند چرا آمار کشته های جاده ای کم نشده و بیشتر هم شده است چرا خودرو های نا ایمن را وپلاک گذاری کردند من و بقیه مکران نمی دانیم با کدام کارنامه قابل قبولی ایشان معاون وزیر شدند
فقط نشتشن برنامه بی خودتسویب می کننددرامددولت زیادمی کنندسن بازنشتکی کم کنیدناوگان فرسوداسقاط کنیدجاده درست کنید
درود بر شما
ازوقتی فرمانده پلیس راه کشور و کردن معاون وزیرراه و شهرسازی این گرفتاریها توسط این شخص برای رانندگان بوجوداومده
دستگاههای سپهتن رودستشون بادکرده وهیچ کارایی نداره بزور میخوان بفروشن
اگه میخواهید کاری انجام بدید که به نفع مردم باشد بیاید جادها را درست کنید ماشین مدل پاینا راجمع کنید ماشین به روز بدید اگه هم به نفع خودتون میخواهید بجا یکی دوسه تا سپهتن بزارید رو کامیونا
هادیانفر باسمتی که دادیدبهش اصلاهمخونی ندارم یعنی اینکاره نیستش.خواهشاسریع عزلش کنید
بنده سوالم اینه درمورد کامیونهای اروپایی و کامونهای داخلی اطلاعاتی داری از وضعیت جاده ها اماری داری که میخواهی کاسبی برای خودت راه بیندازی جنابعالی اگر فرد دلسوزی بود ی برای قشر راننده باید بهتری کامیونها وبا بهترین ابشن وامکانات در اختیار راننده قرار بگیره
میخوان یه پولی ب جیب بزنن مثل جی پی اس که یه مدت اجباری بود
دوستان عزیز من خودم راننده ترانزیت هستم....تنها را جلوگیری از حادثه اول خود راننده هست دوم نصب تاخوگراف دیجیتالی با کارت هوشمند کار کنه
به نظرمن عالیه؛حداقل اینکه یسری راننده هاتوحرکت جابجانمیشن؛یه سری همکارهاپشت فرمون موادمصرف نمیکنن که جان یه بیگناه به خطربیوفته و.....
شاید یکی میخاد با خانواده بره . نمیشه که اینجوری . کامیون فضاش خصوصیه
دوباره یکی از آقا زاده ها چیزی وارد کرده و بقیه مجبور هستن به خاطر نفوذ پدرش اون وسیله رو استفاده کنن
دقیقا همینطوره .وگرنه کسی دلش ب حال ما راننده ها نمیسوزه
یکبار جی پی اس اجباری کردن که بعد یکسال پر شدن جیب آقازاده وارد کننده اون جی پی اس ها گفتن منتفی شد الانم جیب آقازاده خالی شده میخان پرش کنن وگرنه سرعت و ساعات رانندگی کامیونهای با عمر کمتر از ۲۰ سال فابریک دستگاه تاخو دارن که نشون میده ولی پلیس نمیخاد و از دیجیتالهاش هم سر در نمیارن اول خودتونو با استاندارد روز اروپا که تاخو دیجیتاله همسطح کنین بعد بامبول دربیارین برا کسب درامد کل کشورهای اروپا و روسیه و ترکیه گواهینامه هاشون چیپست استاندار دارن که تاخو دیجیتال اونو قبول میکنه و طرز رانندگی صاحب گواهینامه رو ثبت میکنه ولی گواهینامه ایرانی رو تاخو دیجیتال شناسایی نمیکنه اول گواهینامه استاندارد اروپا تولید کن بعد کارت ملی هاتونو چاپ کنیین بعد اگه لازم شد در مورد سپهتن حرف بزنین
خوب دست تو دست هم دادید برای نابودی مملکت
وقتی دولت امنیت جاده و پارکینگ های توی جاده رو نمیتواند تامین کند سپهتن چه کارمفیدی انجام میدهد جز شکستن حریم شخصی راننده هروقت آقایان توی اتاق خواب خودشان دوربین نصب کردند بعد میتوانند برای این قشر هم تعیین تکلیف بکنند
پس نتیجه اینکه کار اتوبوس بسیار از کامیون سخت تر ، پر مسئولیت تر ، حساس تر و پیچیده تر است در ضمن کامیون از اتوبوس بخاطر رفاه فردی در پوشش و استراحت مفید راحت تر است پس باید مشاغل سخت و زیان آور به مسافربری تعلق بگیرد ....
سلامبهفکرگرانیباشیدانقدرسرتوکابینرانندههانکنیدکاردستتونمیدهاخرش.حالاخوددانید
ماشینایایرانخودرووسایپاراتولیدشوقطعکنندخودبهخود۷۰درصدامارتصادفاتمیادپایین۲۰درصدشهممربوطبهخرابیجادههست۱۰درصدباقیماندهبهچشمنمیاد
این حقیربا23سال سابقه کاررانندگی انچه رابه عینه دیده ام..هرگزمشکل رانندگی کشورمابااین وسایل وفروش به اجبار ان حل نمیشود..چون درپستهای ذیل دقیقامسایل مطرح شده توسط همکاران محترم راکه بسیارحایزاهمیت است مرورکردم...سردارگرامی..مشکل مارانندگان تریلی وکامیون وغیره 1.گازدادن بخاطررسیدن به صف گازوییل2.گازدادن بخاطررسیدن به نوبت بار3.توجیح نبودن صاحبان بارازهرنقطه کشور..که راننده چندساعت مجازبه رانندگی هست تاباررادرمقصدتحویل دهد4.گازدادن بدلیل رسیدن به محل امن برای استراحت5.گازدادن بدلیل رسیدن به صف های طویل ایست بازرسی گلوگاه بندر.مهریز.نایین وغیره6.گازدادن وحمل بارسنگین ترازحدبرای اقساط ماشینها که کمررانندگان راشکسته ومجبوراحتی یکسرخالی عزیزان کارکنن7.گازدادن بی موردبرای اینکه قانون نظارتی برباربریهانیست ونرخ کرایه درخیلی ازجاهابرابرشده باکمیسیون دریافتی...مثل الان بنده که مجبورشدم ازچابهارخالی بیام بندرعباس..بدلیل اینکه کرایه بارشان اصلابرحسب تعرفه نیست ولی نرخ کمیسیون بالاترازتعرفه وبعضا بیگاری کشیدن ازراننده8.نبودهیچ امکاناتی درنقاط گرم مناطق جنوب کشوربرای استراحت رانندگان که میدانیددرجنوب تابستان گرمای هواحتی به بالای48درجه میرسد..وچطورراننده بایدبخاطرگرفتن بارحتی چهارشبانه روزماشین راروشن نگهدارندتابتوانن ازکولراستفاده کنن..ایاسوختشان کافیست..ایاالودگی هوادرنظرگرامیتان هست..ایااصطحلاک ماشینهادرنظرمبارکتان هست..که بااین همه تحریم وگرفتاری چطوربایدقطعات یدکی وروغن وغیره برای این همه ماشین فراهم شود....شرمنده ام سردارنظری بجاده هاباوضع فجیعشان داشته باشید..وقتی ماشین باکارت سنگین بفروش میرسدحتی پلیس محترم نیزدرموردتناژ بارماشینهاگرفتارشده...چون رای وحدت رویه ای وجودندارد...هراستان وهرشهری برای خودش حق تناژ تعیین میکند....بزرگوارمطالب ومصائب وتعلمات بسیاراست کارباسپهتن راه نمی افتد..لطف عمق فاجعه رابررسی وتعمیر.....ومن الله توفیق
مهمترین و جدیترین نکته برای ما رانندگان کامیون نبودن مکان مناسب و دارای امنیت بالا در طول مسیر هست من چند وقت پیش جلوی پاسگاه شوش خابیده بودم افسر نگهبانش اومد منو از اونجا فراری داد و گفت که اینجا وایسی سارقین بهت حمله میکنن برو جلوتر استراحت کن و من مجبود بودم اون شب رو تا صبح با چشمان خواب الود ادامه بدم .