بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ معادله نامتوازن برای رانندگان کامیون؛ افزایش 300 درصدی هزینه ها و عدم افزایش کرایه ها

تعمیر و نگهداری ناوگان جزو نیازهای اولیه رانندگان و کامیونداران است و بی توجهی به افزایش این هزینه ها، سهم زیادی در میزان نارضایتی آنان به عنوان سرمایه گذار اصلی در این حوزه دارد.

معادله نامتوازن برای رانندگان کامیون؛ افزایش 300 درصدی هزینه ها و عدم افزایش کرایه ها
تین نیوز |

رانندگان کامیون معتقدند مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد هزینه های مرتبط با تعمیر، نگهداری،  بارگیری، تخلیه کالا و ... برای فعالان این بخش بین 100 تا 300 درصد  افزایش داشته  است اما با این وجود کرایه های حمل کالا هیچ تغییر نکرده که این امر به یکی از مهمترین مشکلات رانندگان و کامیونداران تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا در این مورد گفت: تعمیر و نگهداری ناوگان جزو نیازهای اولیه رانندگان و کامیونداران است و بی توجهی به افزایش این هزینه ها، سهم زیادی در میزان نارضایتی آنان به عنوان سرمایه گذار اصلی در این حوزه  دارد.

وی افزود: در کنار هزینه های تعمیرات و نگهداری ناوگان، هزینه های کاذب و سرباری نیز به رانندگان کامیون تحمیل می شود که از جمله آن توقف های اجباری، کمیسیون و کارمزد نامتعارف برخی شرکت ها و موسسات حمل و نقل، مشارکت های مالی رانندگان بین شرکت حمل و نقل وصاحب کالا از جمله پرداخت سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عوارض جابجایی که صاحب کالا از طریق راننده پرداخت می کند، انعام بارگیری و تخلیه، هزینه های خدمات هوشمند راننده و ناوگان، کارت سلامت راننده، گواهی عدم اعتیاد و هزینه های خدمات نوبت دهی و پارکینگ  پایانه ها و ... است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون فلاورجان عنوان کرد: روند تورمی مبتلا در هزینه های  حمل و نقل که بر اساس نرخ ارز و دلار محاسبه می شود و بی انضباطی ها در اجرای قوانین و مقررات حمل و نقلی و پرداخت درآمدی که به ریال  و با تاخیر به دست سرمایه گذاران حمل و نقل یعنی رانندگان و کامیونداران  می رسد، موجب شده که فعالیت ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای کالا، بر مداری نامتوازن قرار گیرد.

بکرانی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان  راهداری وحمل ون قل جاده ای متولی اجرای مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری مبنی بر تعیین نرخ شاخص کرایه حمل بر اساس شاخص تن بر کیلومتر است، ولی عملا پالس مثبت و مناسبی از عملکرد این نهاد دولتی به عنوان متولی اصلی و حافظ منافع رانندگان و کامیونداران  به رانندگان کامیون ارسال نمی شود.

وی گفت: در نتیجه این پرسش مطرح می شود  که مشکل اصلی در عدم توازن بین هزینه های تعمیر و نگهداری  و درآمد ناوگان عمومی در حمل ونقل جاده ای چیست ؟ چرا نرخ کرایه های حمل پاسخ گوی هزینه های تحمیلی بر ناوگان نیست؟! آیا سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای توان شناسایی و آنالیز قیمت هزینه ها و درآمد ناوگان عمومی را ندارد؟! آیا تشکل های صنفی حمل و نقلی به عنوان مدافع منافع صنف از کشف  و ارسال  آنالیز قیمت هزینه ها ی تحمیلی  ناوگان کوتاهی می کنند ؟ و از همه مهمتر چرا با وجود حمایت های دولت در تخصیص برخی اقلام مصرفی ناوگان همچون لاستیک و روغن موتور امکان خرید توام با آرامش و احساس رضایت برای رانندگان و کامیونداران و سرمایه گذاران این حوزه فراهم نمی شود ؟

بکرانی تاکید کرد: در پاسخ به این سوالات باید گفت روند مدیریت بر نرخ گذاری و تعیین نرخ شاخص کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر با هماهنگی وزارتخانه راه و شهرسازی در این یکی دوسال در اختیار ستاد تنظیم بازار کشور نهاده شده که این نهاد نظارتی مدیریت و نظارت بر نیازهای اولیه ناوگان از جمله لوازم و قطعات و مایحتاج صنعتی ناوگان جهت  تعمیر ونگهداری را نیز بر عهده دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون فلاورجان بیان کرد: در شرایط فعلی  دستگاه های اجرایی باید به صورت هماهنگ و هم راستا با هم عمل کنند و ستاد تنظیم بازار به عنوان هماهنگ کننده نقش آفرینی کند ولی متاسفانه اهمال در نظارت بر قیمت هزینه های مصرفی ناوگان عمومی، موجب عدم توازن بین درآمد و هزینه های ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای کالا شده است.

این فعال صنفی  تاکید کرد: بنابراین می توان گفت در تعیین نرخ شاخص حمل کالا، هزینه های ثابت و متغیر و نرخ نوسان بازار و تورم اثر مستقیم دارد، به نحوی که بروزرسانی سالیانه و دوره ای و یک ساله پاسخگوی هزینه ها جهت تعمیر نگهداری ناوگان نیست.

بکرانی گفت: لذا با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار با نظارت دستگاه های اجرایی به اجبار مسئولیت تعیین نرخ شاخص کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر را بر عهده گرفته است، مسئولیت نظارت بر هزینه های تحمیلی بر ناوگان جهت رفع نیازهای اولیه و تعمیر نگهداری و لوازم و قطعات مصرفی ناوگان عمومی را نیز می بایستی برعهده بگیرد و راهکاری برای رفع عدم توازن بین درآمد ناوگان و هزینه های سربار و تحمیلی بر آن ، در ستاد تنظیم بازار اندیشیده شود.   

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پارسا پاسخ

    اینا رانندگی را شغل سخت حساب نمی‌کنند

  • مائده پاسخ

    آدم توی کشور بیگانه اتباع باشه بهتر از این که تو این شغل باشه فقط تریلی داشتن توی این مملکت به معنی اینه که همه اطراف تریلی رو سیر میکنی (مکانیک لوازم یدکی لاستیک فروش باربری و حتی سازمان حمل و نقل ) خودتم که باید جوابگو مردم باشی که آقا تو پول داری وضعت خوبه دیگه 🤭😉 به قول قدیمیا از بیرون مردم و کشته و از داخل ما را

  • میثم پاسخ

    شبکه حمل ونقل یک شبکه مهم و حیاتی است و حل مشکلات کامیونداران در اقتصاد کشور اثرات مثبت و چشم گیری خواهدداشت

  • علی پاسخ

    متاسفانه کشنده و خرجکردها دوتا سه شده
    ولی مافیا و شرکتها سود رو فقط برای خودشون میخواهند
    و ظلم پایدار نیست
    بفکر ماشیندار و راننده هم باشید

  • ناشناس پاسخ

    رانندگان باید شفل سخت تصویب بشه راننده بدبخت هس

  • محمد پاسخ

    هر کاری ک با ما میکنن خوبمون می کنن حق گرفتنیه دادنی نیست

  • احمد پاسخ

    صنعت حمل و نقل جاده ایی در ایران , به مانند یک ابر پازلی شده که یک لگد جانانه بهش اصابت کرده و تمامی قطعاتش پراکنده , هر یک به سویی پرتاب شده و هر کدام از این قطعات هم , خود به تنهایی یک ساز ویژه و جداگانه مینوازد !!!
    جمع آوری مجدد تکه های این پازل غول آسا و منسجم کردن اونها در قالب یک ساختار محکم و متمرکز , اگر غیر ممکن نباشه , نیازمند هزاران , هزار ساعت کار گروهی و تیم مدیریتی کارکشته و دست پاک با اختیارات قانونی داره .
    رانندگان , ماشین داران یا مالکان کامیون , شرکتهای حمل و نقل بزرگ مقیاس , دفاتر باربری , دلالان , جاده ها و وضعیت آسفالت محورهای مواصلاتی , امنیت راهها , اداره کل راهداری , پلیس راه , شرکت پالایش فرآورده های نفتی , جایگاههای بنزین و گازوییل , قاچاق فروشان خرد و کلان و مافیا , صاحبان بار و کارخانه داران کوچک و بزرگ , تولید کنندگان کالا و خدمات , پایانه ها , کانون انجمن های صنفی , نظام حاکم بر صدور بارنامه و پیمایش و تخصیص سهمیه سوخت ناوگان , تعمیرگاهها , لوازم یدکی , روغن و لاستیک , سیاست های دولت در نحوه اداره امور , تغییرات لحظه ایی یا جهشی نرخ ارز , تهدیدات امنیتی داخلی و خارجی , و ....
    همگی اینها , نمونه تکه هایی از این پازل بسیار غول آساست .
    اگر مجموعه اینها رو به یک ارکستر فوق عظیم تشبیه کنیم , تفاوت فاحشی که اینجا دیده میشه اینه که , هر بخش یک ساز ناهماهنگ داره میزنه !
    و در مواردی از این معادله نامتوازن , همانند بخش رانندگان , خواهان بسیج تمامی امکانات کشور و قوای سه گانه در جهت حل مشکلات حوزه مختص خودشه . جاییکه در هیچ جای دنیا سابقه نداره و دیده نشده !
    علاوه بر اینها و از دگر سو :
    ما شاهد نوعی فقر فرهنگی مطلق در برخی از همین حوزه ها هم هستیم , که خود نیازمند کار بسیار زیاد و گسترده در بحث افول اخلاق جامعه داره .
    خراب کردن و شعارنویسی و اسپری کردن تابلوهای کنار جاده ایی , تنها نمونه ایی کوچک از این دست مسایل هست که وقتی با سایر موارد , شوربختانه , بسیار زیاد و مشابه تجمیع بشه , نشان دهنده تفاوت فاحش بین شعارگویی و توهم خودبزرگ بینی بیجا و دروغین با واقعیت های مسلم و تلخ و مملوس زندگی در این سرزمینه .

    شاید , یگانه راه حل ممکن در این گیر و دار , قرار دادن یک کشور که در عرصه حمل و نقل و جاده و اقتصاد , موفق و در صدر جدول دنیاست , به عنوان الگو و به کار بستن یکایک تجربیات و عملکرد اون در بخشهای خرد و کلان حمل و نقل ایران در قالب یک کار بسیار عظیم گروهی و همزمان آغاز نوعی جراحی سخت برای ارتقا اخلاق فروپاشیده جامعه باشه .






  • راننده پاسخ

    اول مرغ بود یا تخم مرغ؟
    رانندگان کامیون ولی نعمتان صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل و وزارت راه هستند یا آنها رانندگان کامیون را به بردگی گرفته و استثمار می کنند؟

  • علی پاسخ

    نمی خواد ۲ ساعت بنویسی که کرایه ها شده مثل ۴۵ هزار تومن یارانه احمدی نژاد ؛ اگه ماشین ها اعتصاب نکنن. کم کم طوری میشه ۳۰ تن بار از این طرف ایران ببری اونطرف دیگه ایران پولش ۲ کیلو سیب زمینی میشه😂😂😂. این دولت تا اعتصاب نکنن حالیش نمیشه که کرایه هنوز با نرخ دلار ۲۵ تومن و زمان پارس ۲۰۰ میلیونی هست