◄ نرخ حق توقف کامیون ها تعیین تکلیف می شود/ هفت پیشنهاد رانندگان کامیون برای نرخ حق توقف
توقف معمولاً در اثر سهل انگاری، بی تفاوتی و بی توجهی، بی برنامگی شرکت ها و صاحبان کالا به مسئولیت خود در برابر راننده نشأت می گیرد و این کم کاری صرفاً محدود به یک یا چند روز بیکاری راننده نیست. بارها شده راننده برای یک ساعت دیر تخلیه شدن نوبتی که ۱۰ روز در انتظار بوده باطل شده است.
در جلسه ای که امروز در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار می شود،موضوع نرخ حق توقف ناوگان حمل و نقل داخلی کالا بررسی می شود.
به گزارش تین نیوز، هشت کانون انجمن های صنفی مرتبط با حمل و نقل داخلی کالا در این جلسه حضور دارند تا پیشنهادات خود را در زمینه نرخ حق توقف کامیون ها به مسئولان ارایه دهند.
نوید خیرمند دبیر انجمن صنفی رانندگان کامیون استان اصفهان پیشنهاداتی در مورد نرخ حق توقف کامیون ها ارایه و این موارد را در کانال تلگرامی خود به شرح زیر منتشر کرده است.
۱.حق توقف خسارت ناشی از قصور صاحب کالا یا شرکت حمل و نقل در تهیه ملزومات مورد نیاز جهت بارگیری و تخلیه کالا است و در صورت فراهم نمودن شرایط اصلا موضوعیت پیدا نمی کند.
۲. برای ایجاد بازدارندگی و جلوگیری از بهره کشی از راننده و کامیون اتفاقاً باید تحمیل حق توقف برای صاحبان کالا و شرکت ها صرفه اقتصادی نداشته باشد، نه اینکه با کدخدامنشی و چانه زنی نرخ حق توقف پایین نگه داشته شود، تا برای آنها هم بصرفد!
۳. برخی از نمایندگان صنف رانندگان، میزان حق توقف را با قیمت و توان کامیون خود ( فرسوده) محاسبه می کنند، در حالی که به عنوان نماینده صنف باید همه و به خصوص کسانی که بیشتر سرمایه گذاری کردند، ملاک قرار دهند. امروز میانگین قیمت کشنده و یدک کمتر از ۷ میلیارد نیست و میانگین کارکرد کل روزانه ۱۰ میلیون است که با کسر حداقل ۳۰ درصد به عنوان استهلاک و هزینه های غیر ثابت روزانه ۷ میلیون ( مجموع مزد راننده و سهم مالک) می باشد که با این اوصاف نرخ حق توقف حداقل ساعتی ۲۹۱٫۰۰۰ تومان است.
۴. مهلت هفت ساعته در اختیار شرکت یا صاحب کالا بودن کامیون هیچ منطقی نداشته و در عرف هم ۹۹ درصد کالاها به چنین زمانی احتیاج ندارد. ضمن اینکه در تعیین نرخ تن کیلومتر هیچ پارامتری در این خصوص لحاظ نشده، بنابراین در مدت زمان مذکور باید تجدید نظر گردد و حداقل به چهار ساعت کاهش یابد.
۵. حمل و نقل در اکثر مواقع محدود به ساعت اداری و روزهای غیر تعطیل نیست و ملاک قرار دادن ساعات اداری برای شروع محاسبه حق توقف دور از انصاف است. مبنای شروع ساعات بارگیری و تخلیه می تواند مطابق ساعات اداری باشد ولی باید در مواردی که طبق روال کارخانه، انبار، پایانه، گمرک و... خارج از ساعات اداری عملیات بارگیری و تخلیه برقرار است در بارنامه و حواله ذکر شود و ساعت مذکور ملاک شروع حق توقف باشد. ( انبارهای نفت، کارخانجات فولادی، اسکله ها و امثالهم معمولاً ۲۴ ساعتی یا تا ۱۰ (یا پاسی از شب ) بارگیری و تخلیه دارند.
۶. ضمانت اجرای حق توقف مهمترین بخش آن است که می طلبد برای آن چاره اندیشی شود. ( پیشنهاد می شود کمیته فرعی شورای عالی ترابری ضمن ابلاغ نرخ های حق توقف لزوم اجرای دقیق آن و مسئولیت شرکت ها در این خصوص را هم ابلاغ و عدم رعایت این مورد یکی از مصادیق شکایت در سامانه ۱۴۱ باشد؛ همچنین در توضیحات بارنامه حتماً عبارت «پرداخت حق توقف مطابق ضوابط سازمان راهداری بر عهده صاحب کالاست» درج گردد، ضمناً در فرمت بارنامه آیتمی برای ثبت ساعت حضور و خروج (هنگام تخلیه) طراحی گردد که صاحبان کالا یا مرسل الیه در مقصد بداند که ثبت ساعت الزامی است. ( در حال حاضر در بسیاری از موارد اصلا ساعتی ثبت نمی کنند که معیار محاسبه حق توقف قرار گیرد)
۷. توقف معمولاً در اثر سهل انگاری، بی تفاوتی و بی توجهی، بی برنامگی شرکت ها و صاحبان کالا به مسئولیت خود در برابر راننده نشأت می گیرد و این کم کاری صرفاً محدود به یک یا چند روز بیکاری راننده نیست. بارها شده راننده برای یک ساعت دیر تخلیه شدن نوبتی که ۱۰ روز در انتظار بوده باطل شده لذا هرگونه مصلحت بافی و کوتاهی خیانت است به راننده ای که امیدش به حمایت نمایندگان صنفی خود است.