بازدید سایت : ۲۴۵۴۶

جای خالی ایران درمیان بنادر برتر غرب آسیا+جدول

بانک جهانی تازه ترین نسخه گزارش دوره ای شاخص عملکرد بنادر کانتینری را منتشر کرد.

جای خالی ایران درمیان بنادر برتر غرب آسیا+جدول
تین نیوز

بانک جهانی تازه ترین نسخه گزارش دوره ای شاخص عملکرد بنادر کانتینری را منتشر کرد. گزارش شاخص عملکرد بنادر کانتینری در سال ۲۰۲۳، ارزیابی جامعی از عملکرد بنادر کانتینری جهانی براساس زمان ماندگاری کشتی در بندر ارائه می کند. یافته های کلیدی این گزارش که مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران منتشر کرده است، نشان می دهد که حمل و نقل دریایی برای تجارت جهانی ضروری است؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد از تجارت کالایی جهانی از نظر حجم از طریق مسیرهای دریایی حمل می شود و بخش قابل توجه و روبه رشدی از این حجم که حدود ۳۵ درصد از کل حجم و بیش از ۶۰ درصد از ارزش تجاری را شامل می شود، توسط کانتینرها حمل می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اکوایران، در واقع حمل و نقل دریایی، ستون فقرات تجارت جهانی و زنجیره تامین تولید محسوب می شود. صنعت دریایی، کم هزینه ترین، از لحاظ مصرف انرژی، کارآمدترین و مطمئن ترین شیوه حمل و نقل برای مسافت های طولانی را فراهم می آورد.

گروه جهانی حمل و نقل بانک جهانی و بخش اطلاعات و تحلیل بازار اطلاعات با همکاری یکدیگر نسخه چهارم شاخص عملکرد بنادر کانتینری (CPPI) را تدوین کرده اند. توسعه (CPPI) براساس زمان ماندگاری کشتی های کانتینری در بندر است. بنادر کانتینری برتر در CPPI 2023، بندر یانگشان چین ، بندر صلاله عمان و بندر کارتاگنا و رتبه چهارم بندر صنجه مراکش است. در رتبه پنجم هم بندر تانجونگ پلاپاس مالزی است.

بنادر برتر

براساس داده های منتشر شده است، بنادر و ترمینال های به ویژه ترمینال های کانتینری می توانند زمینه تاخیر در حمل و نقل اختلال در زنجیره تامین، اعمال هزینه های اضافی و کاهش رقابت پذیری را فراهم آورند. علاوه بر این تاثیرات منفی عملکرد ضعیف یک بندر، می تواند فراتر از محدوده آن بندر به سایر بنادر نیز گسترش یابد، زیرا خدمات حمل و نقل کانتینری برنامه زمانی ثابت با پهلوگیری مشخص در هر بندر مقصد و در مسیر هستند؛ بنابراین عملکرد ضعیف در یک بندر می تواند کل برنامه را مختل کند. این امر به نوبه خود هزینه های واردات و صادرات را افزایش داده، رقابت پذیری کشور منطقه پشت بندر را کاهش داده و مانع رشد اقتصادی و کاهش فقر میشود.

براساس این گزارش پیامدهای منفی آن برای کشورهای درحال توسعه محاط در خشکی و کشورهای در حال توسعه جزیره ای کوچک به ویژه قابل توجه است.

تحلیلگران بانک جهانی معتقد اند توسعه زیرساخت های باکیفیت بنادر کانتینری با عملکرد کارآمد ، پیش نیاز استراتژی های موفق رشد مبتنی بر صادرات بوده است. کشورهایی که چنین استراتژی را دنبال می کنند، نسبت به سایر کشورها، سطح رشد اقتصادی بالاتری خواهند داشت.

درضمن زیرساخت های بندری باکیفیت و کارآمد، می توانند سرمایه گذاری در سیستم های تولید و توزیع را تسهیل کرده، منجر به افزایش تولید و خدمات لجستیک و نیز افزایش فرصت های شغلی و افزایش سطح درآمدها شوند.

بنادر برتر

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.