بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

◄ استراتژی حمل و نقل بازارگاه محور

استراتژی حمل ونقل بازارگاه محور یا به عبارت دقیق تر حمایت و توسعه بازارگاه های الکترونیکی بار می باشد.

استراتژی حمل و نقل بازارگاه محور
تین نیوز |

صنعت حمل ونقل در سرتاسر جهان ویژگی های مشترک زیادی دارد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. صنعت حمل ونقل بسیار پراکنده شده و از شرکت هایی تشکیل شده که کامیون ملکی ندارند (کمتر از ۶ دستگاه دارند) و کامیونداران مالک کامیون ها هستند. همچنین این صنعت از فقدان استفاده از فناوری رنج می برد، زیرا برخی از بازیگران سنتی بازار در برابر تغییرات مقاومت می کنند.

در ایران سهم حمل ونقل جاده ای در مقایسه با دیگر شیوه های مختلف حمل ونقل کالا بیش از ۹۰ درصد است (در ترکیه ۹۲%) و بیش از ۴۰۰۰ شرکت حمل ونقل (در ترکیه ۲۰۰۰ شرکت) و ۳۵۹ هزار کامیون فعال وجود دارد (در ترکیه ۹۰۰ هزار) و از هر ۱۰ کامیون ۹ کامیون در مالکیت فردی است (در ترکیه نیز همین وضعیت است) این شرایط باعث می شود که پیداکردن بار برگشت برای کامیون ها بسیار سخت و زمان بر باشد و درنتیجه باعث می شود تعداد زیادی از کامیون ها خالی به مبدأ بازگردند.

با توجه به این ویژگی های مشترک بنابراین راه حل ها و فرصت ها نیز شباهت دارند. به عنوان مثال بازارگاه های دیجیتالی که در ترکیه و آمریکا راه اندازی شده، پاسخی است به درک شرایط کنونی بازار و نیاز فوری به تغییرات متناسب با شرایط زمانی. البته مشکلاتی نیز وجود دارند که مختص کشور ایران بوده و باید برای عبور از آنها از ابتکارات ملی استفاده شود؛ مثلا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای  که بنا به اقتضای زمان با ساخت پایانه ها، ایجاد فرآیندهای نوبت دهی و اعلام بار نقش مدیریتی را در بازار حمل ونقل ایفا کرده است، اکنون به دلیل نبود ظرفیت لازم برای حل مشکلات آن و سیاست دوری از انجام امور تصدی کنار کشیده است و بخشی از ناکارآمدی نظام مدیریت حمل ونقل جاده ای بار در کشور را موجب شده است.

به عبارت دیگر نظام مدیریت حمل ونقل بار از شرکت محوری به دولت محوری تبدیل شده و سپس رها شده است لذا دولت نیازمند یک استراتژی جدید است. این استراتژی جدید، استراتژی حمل ونقل بازارگاه محور یا به عبارت دقیق تر حمایت و توسعه بازارگاه های الکترونیکی بار می باشد؛ که ملاحظات ۶ شاخص توانمندساز را در خود دارد: ۱- بهبود گردش کار، ۲- استفاده حداکثری از IT و ۳- توجه به انگیزه ذی نفعان، ۴- استفاده بهینه از سرمایه های حمل ونقلی (ناوگان، زیرساخت ها، نیروی انسانی و شرکت ها)، ۵- همسویی با سیاست های دولت ۶- اتکای بخش خصوصی.

بازارگاه های الکترونیکی حمل ونقل، اطلاعات محموله ها را از طریق موبایل و اینترنت در دسترس شرکت های حمل ونقل و کامیونداران قرار می دهد و آنان را در یافتن بار برگشت یاری می رساند تا با زمان بندی بهتر و کاهش زمان یافتن بار مناسب بتوانند از کامیون های خود بهتر استفاده کنند. از سوی دیگر با کاهش زمان و تسهیل انجام تعاملات و معاملات، انتظار صاحبان کالا را جهت حمل محموله های آماده خود کاهش دهند.

فرآیندهای فعلی تخصیص بار به کامیون که مبتنی بر نوبت دهی و تعرفه است را به رزرو، ارائه پیشنهاد قیمت و... تغییر می دهد. به عبارت دیگر از طریق برگزاری مکانیزم های معاملات پویا (حراج، مناقصه و...) هزینه حمل را رقابتی می کند که همه موارد فوق در نهایت در شفافیت هزینه حمل مؤثر (از طریق از بین رفتن هزینه های پنهان مانند اخذ کمیسیون های نامتعارف) و درعین حال درآمد کامیونداران را افزایش می دهد.

در بازارگاه های الکترونیکی، کاربران به یکدیگر امتیاز می دهند، امتیازدهی محیط ارزیابی مستمر را ایجاد می کند و باعث تشویق اعضا به تعهد به کیفیت بهتر خدمات شده و با نشان دادن عملکرد واقعی اعضا ریسک های موجود در معامله را کاهش می دهد. حال این سؤال مطرح است استراتژی حمل ونقل بازارگاه محور چگونه باید اجرا شود و نقش دولت چیست؟ اگر بازارگاه های حمل ونقل می توانند به رفع مشکلات بازار حمل ونقل جاده ای کمک کنند نقش دولت چیست و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به عنوان متولی و مقررات گذار این بخش با مأموریت بهبود فضای کسب وکار، افزایش بهره وری و توسعه چگونه می تواند به رهبری سیاسی تغییرات و اصلاحات مربوطه بپردازد و با محوریت بخش خصوصی، فضای ایجاد تغییرات را فراهم کند.

پیشنهادهایی که در خصوص نحوه این حمایت ها مطرح است بدین ترتیب است:

۱- دولت سیاست خود را مبنی بر حمایت عمومی از فعالیت بازارگاه ها با محوریت بخش خصوصی در حمل ونقل به صورت شفاف اعلام کند و درزمینه اطلاع رسانی رسانه ای نقش مؤثرتری داشته و فعال باشد؛ مثلا ازآنجاکه بازارگاه ها می توانند سبب افزایش درآمد رانندگان شود پیام روشنی به آنها داده شود.

۲-  مقررات حوزه حمل ونقل جاده ای را همگام با دیگر کشورها به روزرسانی کند و اقدامات لازم را طبق یک برنامه زمان بندی اعلام کند و تفسیرهایی که از قوانین موجود خواهد شد را پیش بینی و مدیریت کند. لازم به ذکر است مقررات حمل ونقل جاده ای با توجه به شکل گیری کامیونداران، پیشرفت فناوری درزمینه صدور اسناد حمل و ایمنی (نقش مدیران فنی) نیازمند به روزرسانی است.

۳-  برخی تلاش های دولتی برای گسترش سرویس های دولتی (مانند اعلان بار مجازی، سالن های اعلام بار، توسعه پایانه ها و...) را اصلاح کند زیرا با وجود اینکه امور تصدی گری پایانه های بار به صورت خودگردان به شرکت های خصوصی واگذار شده اما دولت همچنان در تصدی نقش ایفا می کند زیرا نرم افزارهای اعلان بار، نوبت دهی و پارکینگ پایانه و کنترل بارنامه توسط دولت تهیه شده و به فرآیندهای موجود جهت می دهد.

۴- به منظور گسترش فرهنگ استفاده از چنین سرویس هایی در بخش حمل ونقل جاده ای همایشی در سطح مدیران دولتی حمل ونقل کشور برگزار کند تا ابعاد موضوع برای بدنه داخلی خود روشن تر شود.

۵- با توجه به اینکه برخی اطلاعات تنها در اختیار دولت است، سرویس های ارائه اطلاعات لازم به منظور جلب اعتماد ذی نفعان حمل ونقل مانند فرستنده و گیرنده کالا، رانندگان و شرکت های حمل در قالب ارائه داده یا استعلام و در چارچوب فنی و حقوقی در اختیار بازارگاه ها قرار داده شود.

۶- اقدامات مقرراتی لازم جهت جایگزین شدن اسناد الکترونیکی حمل به جای اسناد کاغذی در دستور کار قرار گیرد که این امر در کاهش تردد زائد کامیون ها و افزایش بهره وری تولید و تبادل اسناد حمل بسیار مؤثر است.

*کارشناس حمل ونقل

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهنام کمالی پاسخ

    این مقاله حدود یک ماه پیش توی مجله باروان منتشر شد
    تین نیوز: با سلام ، این مطلب توسط خود نویسنده و برای درج در تین نیوز در اختیار این شبکه خبری قرار گرفته است

  • کورش فلاحی پاسخ

    سلام
    جناب اقا بازارگاهی که از خود کامیونی ندارد وسرمایه گذار واقعی نیست نمیتواند برای کامیوندار وصنعت حمل نقل تعین تکلیف کند
    بازارگاه در صنعت حمل ونقل جاده ای هیچ نقشی نمیتواند داشته باشد به جز دلالی و بر هم زدن نظم وایجاد فساد ورانت در عرضه وتقاضا
    فکر نان باش که خربزه اب است .

  • مهدی سامغانی پاسخ

    سلام
    فرمودید در ترکیه هم همین مشکل وجود دارد و ناوگان خود مالک وکامیوندار یسر خالی اکثرا تردد می‌کنند و این حرفتان جای بسی تفکر عمیق هست در علت موضوع یسر خالی تردد کردن ناوگان ونه سطحی
    شما سطحی یا عمدا دلیل را نبود سیستم بازارگاه اعلام کردید ولی بایستی عنوان کنم که دلیل تردد یه سر خالی ناوگان مقرون به صرفه نبودن نرخ حمل است که ناوگان مایل به حمل کالا با نرخ مفت نیست... چون امروز همه موارد دلاریست ومفت نیست. پس لطفا هر مشکلی را به سمت وسو منافع بازارگاه پیوند ندهید در گفتارکارشناسیتان.. خود این کارشناسی شما کاملا واضح وروشن است شما نگران شرکت ها وصاحبان کالا هستید که نمی خواهند نرخ واقعی کرایه را پرداخت کنند. و مفت می‌خواهند حمل کنند.
    ماهیت شما وبازار آه کاملا مشخص است تعریفتان در همین یک جمله مشخص شد..
    بازارگاه هیچ مشکلی را به صورت دائمی حل نخواهد کرد بلکه وجود خودش در سیستم حمل ونقل یک مشکل و معزل جدید است حتم می‌پرسید چطور؟
    بله در پس از اعتراضات. دادستان بند 8 به کل کشور سازمان را ومسئولان را ملزم به ایجاد پایانه وسالن اعلام بار کرد که در هر محدود تمام بار از کانال آن سیستم عبور کند واین سیستم واقعی عدالت و عدالت محوری در حمل ونقل و توزیع با هست ولی وقتی بار توسط این بازارگاه ها در بیرون پایانه ها در دسترس باشد یعنی دقیقا بازارگاه یک مزایده ای هست که بر نرخ وکرایه وحق دیگری نرخ تعیین می‌کند.. حال سوال راننده وقتی بار را بیرون پایانه در بازارگاه ببیند خودی خود به سمت حمل از سیستم بازارگاه رو می آورد واینجا بازار بازارگاه گرم می‌شود و صاحبان کالا ودلالان و هر نرخ راننده به نظرشان دلنشین باشد آن را پسندیده و انتخاب می‌کنند واین عمل بازارگاه و جذب رانندگان دقیقا حرکتی برای نابودی پایانه ها وسالن اعلام بار میباشد و دقیقا مخالف دستور دادستانی کل کشور در بعد از اعتراضات اخیر
    بار بایستی به پایانه های حمل ونقل و سالن اعلام بار برگردد تا نرخ وقانون آن رعایت شود وغیر آن خود بازارگاه یک دلالی سیستماتیکی هست که نرخ وقانون کرایه را نشانه رفته است..

    برای روشن شدن کارو عمل بازارگاه اجبار. به چند مثال هستیم تا متوجه باشند که بازارگاه چگونه چوب حراج به مال مردم و کامیوندار زده ومی زند واما مثال 👇👇👇
    کدام یک از مسئولان خود بازارگاه یا کارمندانش حاضر هستند برای ماندن بر شغل و مسند میزان پایین ترین حقوق را شاخصه قرار دهیم و در کانال ها تبلیغ کنیم. هر فردی با این مشخصات پایین ترین نرخ حقوق را خواستار شود ما همان را استخدام میکنیم و
    یا
    چه کسی در سازمان از کارمندان سازمان یا ریاست سازمان حاضر است که میزان کمترین حقوق پیشنهادی برای استخدام کارمند یا مسئول باشد؟؟؟

    اگر این مورد را شما برای این دو قسمت به طور مثال تقبل کردید
    به این جواب خواهیم رسید

    که واقعا جامعه به عدالت وعدالت محوری رسیده است و امروز قانون گذاران ابتدا حاضر به اعمال قانون به سلزمانشان وخودشان هستند

    واین مساله جای بسی خرسندی هست که ابتدا از خودشان شروع شود آیا حاضرند؟؟
    حال این دقیقا همین شباهت را دارد در سیستم بازارگاه و بازارگاه نرخ کرایه راننده را برای شرکتی و یاصاحب کالا تخفیف می‌گیرد ودر واقع به شکل بدتر. دستمزد قشر دیگری را به مزایده می‌گذارد. و جالبتر نظراتی در مورد سیستم خود می دهند که همه مشکلات از نبود این بازارگاه هست وبوده است
    نخیر چنین نیست مشکل ابتدا از نبود قانون نرخ تن کیلومتر واقعی و بعد محلی برای اجرای حقیقی این قانون ونظارت دقیق بر آن است و آن محل ومکان فقط پایانه وسالن اعلام بار است
    بار ها را به نرخ قانونی به پایانه وسالن اعلام بار برگردانید وبازارگاه مزایده ای چوب حراج بر دستمزد ونرخ وحق مردم را تعطیل
    بازارگاه و بازارگاه ها. چگونه وبا چه تضمینی پا در عرصه حمل ونقل گذاشته اند؟؟؟
    این تضمین را دولت از آنها خواسته یا نه؟؟
    دولت کارشناسی کرده این سیستم را یا نه؟؟
    واما مهمتر ما میگیم کارشناسی شده ولی کارشناسان از کجا ورود کردن و چه کسانی هستند آیا تجربه ای درون صنف دارند یا صرفا مدیریتی بوده وچند صباحی؟؟؟
    این طرح ها چندین بار به اجرا درآمد در کشور چون به سیستم طرح قرضی از آن سوی مرزها رو آورده ایم و اما هیچ زیر ساخت آنها را نداشته ایم ونداریم
    اگر شما از این سیستم در غرب تعریف وتمجید میکنید پس از میزان درآمد ناوگان در غرب هم بگویید که پس 5 تا نهایت 8سال ناوگان نوسازی میکنند ولی اینجا با همان سیستم البته فقط اسمی و بالعکس می خواهید نرخ کرایه را مفت کنید وارزان..
    بله فرق آنها در اجرا سیستم همین هست که حقوق اصلی ترین بخش حمل ونقل را دیده اند نه فقط شرکت یا صاحب کالا را
    وعنوان هم کنند که ناوگان یه سر خالی فعالیت میکند
    و نگویند چون نرخ مفتی حاکم است چون بار در پایانه وسالن اعلام بار نیست وبار. را در بازارگاه آوردند با نرخ مفتی. اتفاقا راننده تن به مفت بری نداده و قصد سفر یک سر خالی را کرده ومی کند..
    راننده خود مالک داری حق وحقوق هست مگر نیست ویا حق انتخاب ندارد؟؟
    نکند همین حق را هم در این سیستم نشانه رفته اید که در حقیقت همین است و می خواهید سالن وپایانه اعلام باری نباشد و اننده مجبور به انتخاب این سیستم با کرایه مزایده ای شود که نامش بازارگاه انتخاب شده است..
    سپاسگذارم

  • روابط عمومی باروان؛ پنجره واحد هوشمند حمل و نقل کالا پاسخ

    با سلام
    یک نکته در مورد در مورد ساز و کار ارائه پیشنهاد قیمت:
    برگزاری مکانیزم‌های معاملات پویا (حراج، مناقصه و...) جهت رقابتی کردن هزینه حمل، با مفهوم رایجی که این نوع معاملات در ذهن جامعه ایجاد کرده معمولاً به ضرر رانندگان است. نرخ حمل کالا می بایست بر مبنای تن بر کیلومتر باشد نه پایینتر از آن!
    اما رقابتی کردن هزینه حمل می تواند به این صورت هم باشد که صاحبان کالا یا شرکت های باربری برای حمل بارشان پیشنهاد قیمت های بالاتر از تن کیلومتر ارائه بدهند. هر چند همیشه این ساز و کار هم جوابگو نیست.
    بهرحال ماهیت حقیقی تن بر کیلومتر آنطور که دیدگاه باروان هست بصورتی است که در کنار واقعی و علمی شدن نرخ حمل بار، بایستی باعث افزایش راندمان ناوگان حمل و نقل هم کشور باشد تا نتیجه آن افزایش محسوس کیفیت حمل و نقل جاده ای کالا باشد. شرح این موضوع مجال دیگری می طلبد.
    با سپاس

  • ناشناس پاسخ



    جناب آقای افشاری،

    مقاومت در برابر تغییرات به خاطر اطمینان نداشتن رانندگان به مسئولین تصمیم گیران بخش حمل و نقل است.

    سیستم سنتی فعلی حمل و نقل چاله ایست که با پیوستن رانندگان به بازارگاها تبدیل به چاهی عمیق خواهد شد که بیرون آمدن از آن فقط با ترک کردن این شغل امکان پذیر خواهد شد و ما حاضر به ترک این شغل نیستیم و محکم بر سر این شغل خواهیم ایستاد.

    الگوی پیش چشم ما رانندگان تاکسی های تلفنی هستند که بدونه مقاومت به اسنپ و تپسی پیوستند.

    آنها درخانواده،کوچه و خیابان زیاد ملاقات میکنیم و از احوالاتشان جویا میشویم،البته غمی ندارند جزء دوری از شما.

    البته هرز گاهی هم از احوالات صاحبان و سهامداران این شرکتها هم جویا میشویم، آنها هم غمی ندارند جزء دوری از ما.

    جایی صحبت از رانندگان و حمل ونقل ترکیه کردید.یا اطلاعات شما ناقص است یا گوش و چشم ما ایراد دارد.
    ما با رانندگان ترک که صحبت میکنیم تماما زیر نظر شرکتها کار میکنند البته با حقوقی مکفی که میتوانند زندگی و آسایش خوبی برای خانواده خود فراهم آورند.
    لطفا آدرس اشتباه ندهید.

    دلیل حرکتهای یک سر خالی در کشور نداشتن توجیه اقتصادی جهت حمل بار است.(همان مفت بری)
    البت پر واضح است که شبکه های مافیایی صاحبان کالا و سیستم فعلی شرکتهای هوشمند علاقه زیادی به مفت بری کامیونها دارند. چون در آن سودهای هنگفتی برای صاحبان کالا نهفته است.

    6 شاخص توانمند سازی شما به غیر از ویرانی تار و پود زندگی رانندگان ارمغانی به همراه نخواهد داشت.

    یک پیشنهاد برای شما دارم که اعتماد ما به شما و بازارگاها جلب شود.

    در صورت پذیرفتن این 3 شرط حاضریم از فردا صبح سیستم سنتی را کنار گذاشته و به شما بپیوندیم.

    شاخص تن کیلومتر از 103.3 به 140.0 تغییر کرده.
    شما کارشناس حمل و نقل هستید و خوب میدانید عدد کارشناسی شده تن کیلومتر با در نظر گرفتن ارز بازار نیما بین 280.0تا 300.0در نوسان است.

    1- تن کیلومتر 300.0

    2-حذف شدن رابطه مالی بین رانندگان و شرکتهای حمل و نقل سنتی و هوشمند. به طوری که چه شرکتهای هوشمند باشد و چه شرکت سنتی حمل و نقل، کمیسیون دریافتی خود را از صاحبان کالا دریافت کنند.

    3_ به روز شدن هر ماهه تن کیلومتر

    با اجرای این 3 شرط از فردا حاضریم این شکل حمل و نقل سنتی را کنار گذاشته و به شما بپیوندیم.

    سوال؟؟؟
    آیا شما به خاطر بهینه شدن حمل و نقل و خدمت به کشور حاضرید به این 3شرط بپیوندید؟؟؟

    • افشاری

      ضمن تشکر از توجه به مطلب و انتقادشما، معتقدم اولویت نخست رانندگان عزیز حل این بحران و نجات سودآوری حمل و نقل کامیونی است من به راهکارهای شما برای برون رفت از این بحران احترام می گذارم آنها را از مدیران بازارگاه ها مطالبه کنید، هرچند من هم انتقاداتی دارم، اما اعتقاد دارم اولویت شما با اولویت من متفاوت است شما برای نجات حال حاضر رانندگان تلاش می کنید من برای آینده آن، من برای بخش برنامه ریز دولت سخن می گویم، برای جلب حمایت شما از نظراتم سخن می گویم، دولت مثل پدری است که بین نیازهای آینده فرزندان خود و نیازهای جاری آنها تعادل ایجاد می کند، بازارگاه ها در یک مدل رقابتی در حال رشد هستند هنوز برای قضاوت زود است، به نظرم نباید با اسنپ مقایسه کنیم چون در حمل و نقل مسافر درون شهری ما هزینه های پنهان آنچنانی نداریم اما در حمل و نقل بار داریم، کمیسیونهای پنهان ، پرداختهای پشت بارنامه ای و ... امیدوارم بازارگاه ها این هزینه های پنهان را حذف کنند و به درآمد شما اضافه کنند، وجوهی که از جیب صاحبان کالا گرفته می شده اما به جیب رانندگان واریز نمی شده . به عنوان کسی که با کارآفرینان این حوزه ساعتها جلسه داشته ام رسالت آنها را نجات درآمد کسب و کار کامیونداران دیدم، به آنها بدبین نباشید کسانی که کرایه ها را کاهش می دهند صاحبان بار هستند آنها هم اوضاع اقتصادی خوبی ندارند، افزایش درآمد شما در قالب یک مدل چندوجهی مقدور است ما همه در یک محیط اقتصادی هستیم هر افزایش قیمتی یک کششی دارد و ... در نهایت امیدوارم وضعیت بحران زده، ما را عقب نگاه ندارد، امیدوارم فرصت شود با رانندگانی که با بازارگاه ها در دیگر کشورها کار کرده اند ملاقات کنید و روزی برسد که از حامیان آنها شوید.

  • ناشناس پاسخ

    در جواب دوست عزيز ناشناسمون بايد خدمتتون عرض كنم شما كه نشستيد و به فكر مثلا رانندگان هستيد عزيزم ميايي ببيني ما براي دريافت بار بايد چقدر تو صف بمونيم يا چند روز بايد از جيب هزينه كنيم كه يه بار گيرمون بياد شايد بتونيم يه لقمه نون بخوريم چرا تو بندر امام و شهيد رجايي بايد تو ترافيك آشناها و مافياي بار و حمل و نقل بمونيم تا يه نوبت يا يك بار به ما بدن
    كدومتون پنچري لاستيك تو گرماي 58 درجه گرفتيد كه داريد سنگ رانندگان رو به سينه ميزنيد يه مشت عدد و رقم كار مارو راه نميندازه لاستيك جفتي 11 ميليوني خرديد؟
    موتور باز كرديد ببينيد چقدر هزينه داره؟
    همين دوتا دليل از هزارتا دليل باعث ميشه كه راننده ها بخاطر اينكه نخوان توصف بمون بار رو با كرايه پايين تر ببرن يا تخلف كنن
    بابا ماشين شده بيست برابر لوازم يدكي شده صد برابر چرا دارد چرت و پرت ميگي بيا بشين پشت فرمون ماشين من بدون كوار بدون جاب خواب بدون صندلي استاندارد ببين باز ميگي تن بر كيلومتر
    زير كولر نشستي داري طرف راننده اي رو ميگيري كه تو بيابون تك تنها تو گرما رانندگي ميكنه اين يعني چي ؟
    من وقتي بدونم ميتونم تو مسير كه دارم ميرم سمت اصفهان بارم رو خالي كنم با گوشي ميتونم يه بار براي برگشتم رزرو كنم مگه مرض دارم برم تو سينه افتاب بشينم تا نوبتم بشه
    بسه ديگه نوبت و صف و بي احترامي
    يكم تلاش كنيد براي بهتر شدن برو ببين تو تركيه يا هر كشور پيشرفته ديگه يه تريلي چقدر براي تخليه و تحويل بار زمان ميزاره چقدر وقتش رو از دست ميده
    ولي اينجا يه بار ميبري بندر رجايي حداقل سه روز رو شاخته كه كنار خيابون از جيب هزينه كني تا يه بار بهت بخوره اونم اصفان يا شيراز باز بار تهران و مشهد بهت نميدن بارهاي خوب چرا گير عزيز دوردونه هاي مياد كه بهتون براي سنديكاي رانندگان راي ميدن يا راي جمع ميكنن
    بسه ديگه بابا خسته شديم زن و بچه و هزارتا مشكلات رو باي بزاريم تو خونه كه معلوم نيست كي برميگرديم چرا يي نيست به اين چيزا فكر كنه و دفاع كنه از ما از اين سر ايران ميريم اون سر مملكت يه جا نداريم كه فقط مخصوص رانندگان تريلي باشه و مختص اونا كه بتونن استراحت كنن يا يه دوش بگيرن يه دستشويي تميز نداريم يا بايد رو اسفالت بخوابيم يا رو كفي چنتا از رانندها رو مارو عقرب نيش زده چنتا كنار خيابون داشتن استراحت ميكردن كه تصادف كردن و فوت شدن اي بابا درد زياده شديم حمال مردم كه بار ببريم ولي پول كم بگيريم يا يه شركت حمل نقلي با صد تا تريلي از تمام راندگان زير دستش بيشتر درامد داره چرا ؟از چ فرمولي استفاده ميشه كه شركت از تمام رانندگانش يشتر در مياره

    • ناشناس

      دوست عزیز شما به جای اینکه راننده بشی و رنج و مهنت ببری بهتر نیست بری تو کار فیلم نامه نوشتن.
      استعداد خوبی داری. بهتره از استعداد های ذاتی خودت بهتر بهره ببر.
      اونوقت دیگه حمال بارهای مردم هم نمیشی.
      البته شما خودت توی فیلم نامه ای که نوشتی خودت را حمال خطاب کردی.