بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
با تکمیل پازل راه‌آهن آسیای میانه در افغانستان؛

خورشید بی‌غروب راه‌آهن آسیای میانه به کمک ایران

کار ریل گذاری خط آهن بندر آقینه که خط آهن ترکمنستان را به افغانستان می رساند، آغاز شده است.

خورشید بی‌غروب راه‌آهن آسیای میانه به کمک ایران

محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که کار ریل گذاری خط آهن بندر آقینه که خط آهن ترکمنستان را به افغانستان می رساند، آغاز شده است. این خط آهن از منطقه «امام نظر» در ترکمنستان آغاز شد و در مرحله اول 305 کیلومتر داخل افغانستان امتداد می یابد. ساخت این خط آهن توسط کشور ترکمنستان انجام می شود و قرار است که در آینده این خط آهن تا شهر اندخوی امتداد یابد.
به گزارش تین نیوز، وزیر فواید عامه افغانستان در ادامه افزوده که در آینده نزدیک بهره برداری از خط آهن ترکمنستان- افغانستان با حضور مقام های دو کشور رسماً آغاز خواهد شد. امتداد خط آهن ترکمنستان به داخل افغانستان بخشی از طرح احداث راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان است.

با ساخت این راه آهن افغانستان به یکی دیگر از شبکه های راه آهن بین المللی وصل می شود. ۸۵ کیلومتر از این راه آهن در ترکمنستان و بیش از ۳۰۰ کیلومتر آن در ولایت های شمالی افغانستان ساخته می شود. هرچند هنوز آن بخش از راه آهن که در افغانستان ساخته خواهد شد، نیاز به بررسی و نقشه برداری دقیق دارد، اما به طور تخمینی حدود ۳۵۰ میلیون دلار هزینه می برد که بانک توسعه آسیایی آن را خواهد پرداخت.

اکنون راه آهن افغانستان در غرب به راه آهن ایران و در شمال به راه آهن ازبکستان وصل شده است. با گسترش خط آهن ترکمنستان به داخل افغانستان این سومین خط راه آهن است که در داخل این کشور ایجاد می شود و این در حالی است که ایران کار بخش سوم راه آهن هرات – خواف را امسال در خاک افغانستان آغاز می کند. مسئولان کنسولگری ایران در هرات گفته اند که کار روی قطعه اول و دوم این خط ریلی ادامه دارد و تیم فنی آن ها تلاش دارد تا قطعه سوم این راه آهن را هم آغاز کنند.

مقام های محلی هرات هم از آمادگی ها برای ساخت قطعه چهارم این خط ریل سخن می گویند. در این میان چند روز پیش، رئیس شورای فدراسیون روسیه (مشهور به بانوی اول سیاست این کشور) پیش از سفر به تهران گفته است: یکی از اهداف اصلی مذاکرات پیش رو پیگیری راهکارهای اجرایی کردن توافق اخیر رئیسان جمهوری دو کشور برای افزایش همکاری های دوجانبه است؛ زیرا روسای جمهور ایران و روسیه عمیقاً خواستار گسترش و تعمیق روابط در عرصه های اقتصادی، علمی، فناوری، دفاعی و بشردوستانه هستند و در زمان حاضر دو کشور فعالانه برای اجرای توافق های سران برنامه ریزی می کنند و موفقیت های بسیاری نیز به دست آورده اند.

پس اگر بتوانیم زمینه های گسترش روابط دو کشور را فراهم کنیم، حجم همکاری ها و مبادلات در تمامی زمینه ها بیشتر می شود و در همین چارچوب، امیدواریم بتوانیم در مذاکرات تهران، پیشنهاد برگزاری همایش همکاری های مستقیم ایران و روسیه را که در جریان دیدار اخیر (تیرماه) روسای جمهوری دو کشور در باکو مورد تأکید قرارگرفته است را عملی کنیم که اجرای طرح های مشترک بزرگ به ویژه در حوزه زیرساخت ها، نظیر احداث نیروگاه های حرارتی و برقی کردن راه آهن از آن جمله است.

همچنین چون کار بر روی پروژه مهم سه جانبه راهگذر روسیه-ایران-هند به عنوان طرح مشترک پیونددهنده اروپا به جنوب آسیا در حال اجراست؛ این طرح نیز نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از جنبه دسترسی به فناوری های نو و فراهم شدن فرصت های بزرگ کارآفرینی برای هر دو کشور اهمیت دارد که با اجرای آن همکاری های بین المللی گسترده تر و شرایط، نوید آینده ای درخشان را در روابط این کشورها فراهم خواهد کرد.

پس می توان گفت که به یمن ایجاد راه های ریلی در آینده ای نه چندان دور، خورشید در ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان-ایران-آذربایجان-هند و روسیه هیچ گاه غروب نخواهد کرد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.