تفاهم ۱.۲ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا در توسعه خطوط ریلی سریعالسیر امضا شد
در اجلاس مشترک راه آهن ایران و ایتالیا ، توافقنامه سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورویی برای قطار سریعالسیر قم ـ اراک به طول ۱۲۵ کیلومتر با حضور مدیر عامل راه آهن دولتی ایتالیا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
در اجلاس مشترک راه آهن ایران و ایتالیا ، توافقنامه سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورویی برای قطار سریعالسیر قم ـ اراک به طول ۱۲۵ کیلومتر با حضور مدیر عامل راه آهن دولتی ایتالیا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن در اجلاس مشترک راهآهنهای ایران و ایتالیا با بیان اینکه آغاز تفاهم های راهآهنهای دو کشور از دوره مدیرعامل سابق راهآهن بوده است، گفت: کشور ایران در حوزه حملونقل توجه جدی به توسعه ریلی دارد؛ ضمن آنکه در صدر همه این موارد رهبر معظم انقلاب بر توسعه ریلی و حملونقل ریلی تأکید ویژه دارند.
وی افزود: در برنامه توسعه ۵ سال آینده ما در حوزه حملونقل فقط توسعه ریلی مدنظر قرار گرفته است و جهت برنامه ششم توسعه کشور بر محوریت ریل است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیسجمهور ایران نیز توجه ویژهای به توسعه ریلی دارد ضمن آنکه توجه خاص مجلس شورای اسلامی به توسعه ریلی قابل ذکر است.
محمدزاده افزود: یک درصد فروش نفت و گاز ایران در برنامه ششم به توسعه ریلی اختصاص یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در ۴ سال گذشته سالانه یک تا یک و نیم میلیارد دلار از سوی دولت ایران به صورت مستقیم در توسعه ریلی سرمایهگذاری شده است.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: همچنین برای حمایت دولت از بخش خصوصی ریلی ۷.۵ میلیارد دلار تضمین سرمایهگذاری، مصوبه شورای اقتصاد داریم.
محمدزاده افزود: در ۴ سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم ریلی در حال اجرا است که امسال ۸۰۰ کیلومتر افتتاح میشود.
وی گفت: در سال جاری ۵ مرکز استان به ریل متصل میشود و امروز اولین سفر ریلی همدانیها در شبکه ریلی آغاز شد.
مدیرعامل راهآهن بیان داشت: امیدواریم همکاری با راهآهن ایتالیا در زمان کوتاهی به مراحل اجرایی و نتیجه برسد.
محمدزاده گفت: از قدمهای بزرگ توسعه ریلی ایران توجه به دانش و تحقیق در حوزه راهآهن است، دانشکده مهندسی راهآهن در یکی از دانشگاههای ایران راهاندازی شده و ۲۰ سال سابقه فعالیت دارد.
وی اظهار داشت: یکی از بندهای تفاهمنامه امروز ایران و ایتالیا توسعه همکاریهای سه جانبه راهآهن ایران، راهآهن ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت است.
در این مراسم، مدیرعامل راهآهن دولتی ایتالیا اظهار داشت: ما در ماه ژوئن سال مالی خود را بستیم و در بهترین شرکت راهآهن اروپایی از نظر درآمدسازی شناخته شدیم.
رناتومازونچینی افزود: درآمد ما در سال مالی مذکور چنان مطلوب بود که وزیر راه ایتالیا از ما کمک مالی خواست و توانستیم ۳۰۰ میلیون یورو به آنها کمک مالی دهیم.
وی ادامه داد: شب گذشته کمیسیون میانوزارتخانهای ایتالیا تصمیم خود را برای توسعه راهآهن تندرو در ایتالیا بین میلان تا ونیز به مسافت ۸۰ کیلومتر با اعتبار ۲ میلیارد یورو نهایی کرد.
مدیرعامل راهآهن دولتی ایتالیا، گفت: بسیاری از کشورها گامهای استواری برای توسعه خطوط تندرو برداشتهاند که حداقل سرعت در آنها ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است ضمن آنکه ترکیه و مراکش هم به تازگی در این حوزه سرمایهگذاری کردند.
وی اظهار داشت: هرگاه شبکه راهآهن توسعه یابد اشتغال، توسعه اقتصادی و پیشرفت را به همراه دارد.
مدیرعامل راهآهن دولتی ایتالیا، افزود: فشردهترین شبکههای ریلی جهان در قاره اروپا هستند، مجموعه کشورهای اروپایی ۸۰۰ میلیارد یورو برای توسعه ریلی و خطوط تندرو اختصاص دادهاند.
گفتنی است در این جلسه با انعقاد سه تفاهمنامه و قرارداد ادامه یافت که شامل طراحی و ساخت راهآهن سریعالسیر قم - اراک به طول ۱۲۵ کیلومتر و فاینانس ۱.۲ میلیارد یورو شامل احداث خط و تأمین ناوگان بود.
تفاهمنامه آموزش و انتقال دانش فنی بین راهآهن ایران، راهآهن دولتی ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت و همچنین قرارداد دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه ایتالیا جهت توسعه همکاریهای علمی و آموزشی از مفاد موافقتنامههای امروز ایران و ایتالیا بود.